• 1
  • 2
2019-02-17, 21:52
Bannlyst
Vet inte om jag placerat tråden i rätt kategori, men provar här!

Mediamarkt hade en bugg på sin hemsida (iaf vad jag misstänker), på Apple Watch Series 4. En 44mm gps+cellular kostade 3800 kr istället för 6400 kr. En 40mm utan cellular kostade mer än en 44mm med cellular. Ja, ni fattar grejen. Beställde en och betalade direkt, samt beställde en till för att hämta i butik. Det är en beställningsvara. Nu finns inte varan längre att hitta på hemsidan, och de andra två som också buggade kostar återigen 6400 kr.

Har Mediamarkt något rätt att häva mina två köp pga buggen? Eller har jag som konsument rätt till att köpa klockorna för det priset jag beställt dem för?
Citera
2019-02-17, 21:57
Medlem
Om det är ett uppenbart fel kan du inte göra så mycket. Om det däremot hade rört sig om ett fel som inte är uppenbart så hade du kunnat hävda att du handlat i ond tro.
Citera
2019-02-17, 21:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iMarris

Har Mediamarkt något rätt att häva mina två köp pga buggen? Eller har jag som konsument rätt till att köpa klockorna för det priset jag beställt dem för?

Om priset är uppenbart felaktigt så: nej, du har ingen rätt

https://lawline.se/answers/felaktigt-pris-i-webbutik

https://www.hallakonsument.se/klaga-...is-i-annonsen/
Citera
2019-02-17, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Om det är ett uppenbart fel kan du inte göra så mycket. Om det däremot hade rört sig om ett fel som inte är uppenbart så hade du kunnat hävda att du handlat i ond tro.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om priset är uppenbart felaktigt så: nej, du har ingen rätt

https://lawline.se/answers/felaktigt-pris-i-webbutik

https://www.hallakonsument.se/klaga-...is-i-annonsen/

Hm, okej. Well, det stod "annonsvara" på bilden. Alla färger var inte samma pris, det var enbart två av fyra som var nedsatta. Så jag kan yrka på det i sådana fall. De var inte nedsatta till 0 kr heller som i ena artikeln. Det är inte uppenbart fel pris heller, eftersom det som sagt stod annonsvara.
Citera
2019-02-17, 22:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hm, okej. Well, det stod "annonsvara" på bilden. Alla färger var inte samma pris, det var enbart två av fyra som var nedsatta. Så jag kan yrka på det i sådana fall. De var inte nedsatta till 0 kr heller som i ena artikeln. Det är inte uppenbart fel pris heller, eftersom det som sagt stod annonsvara.

Problemet är att om mediamarkt stryker årdern så får du stämma dem civilrättsligt för egna pengarna. Eftersom beloppet är så lågt så blir det FT så du får inte full ersättning för dina rättegångskostnader även om du vinner.

Beloppet är dessutom så lågt stt jag tror att det är lägre än minibeloppet för att ARN skall ta upp frågan, och tas frågan upp så tar det väl ungefär ett år innan du får ett utslag.

Edit: minigränsen för elektronik var visst 1500kr, så det klarar sig.
Senast redigerad av EckiEcki 2019-02-17 kl. 22:31.
Citera
2019-02-17, 22:45
Bannlyst
Citat:
Problemet är att om mediamarkt stryker årdern så får du stämma dem civilrättsligt för egna pengarna. Eftersom beloppet är så lågt så blir det FT så du får inte full ersättning för dina rättegångskostnader även om du vinner.

Beloppet är dessutom så lågt stt jag tror att det är lägre än minibeloppet för att ARN skall ta upp frågan, och tas frågan upp så tar det väl ungefär ett år innan du får ett utslag.

Edit: minigränsen för elektronik var visst 1500kr, så det klarar sig.

Okej, håller tummarna att de låter det vara då. Får försöka stå på mig. Varan stod ju ändå som annonsvara, och en annonsvara brukar vara lägre pris.
Citera
2019-02-17, 22:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Okej, håller tummarna att de låter det vara då. Får försöka stå på mig. Varan stod ju ändå som annonsvara, och en annonsvara brukar vara lägre pris.

40% lägre pris på en vara från en tillverkare där ”stor rea” brukar betyda 10-12%... du hör hur det låter va?
Citera
2019-02-18, 02:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
40% lägre pris på en vara från en tillverkare där ”stor rea” brukar betyda 10-12%... du hör hur det låter va?
Är väl inte ovanligt med 40% rea ibland så jag tvivlar på att Media Markt skulle kunna hävda köpet här.
Citera
2019-02-18, 08:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är väl inte ovanligt med 40% rea ibland så jag tvivlar på att Media Markt skulle kunna hävda köpet här.

Jo, på Apples prylar är det nog tämligen ovanligt. Jag tror inte att trådstartaren skulle få gehör hos ARN om ärendet (mot förmodan) hamnar där.
Citera
2019-02-18, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968

Citat:
Jo, på Apples prylar är det nog tämligen ovanligt. Jag tror inte att trådstartaren skulle få gehör hos ARN om ärendet (mot förmodan) hamnar där.

Ni har båda helt rätt i det ni säger. Samtidigt är det 40% rea och inte någon skyhög ovanlig rea, även fast priset blev väsentligt mycket lägre än på andra sidor. Det var dessutom bara vissa av färgerna nedsatta, samt att det stod ”annonsvara” på produkten. Skulle det hamna hos ARN har jag lite lagstöd jag kan försöka trycka på. Men men, inte hela världen om det inte skulle gå igenom
Citera
2019-02-18, 10:26
Medlem
MaarekSteles avatar
Du har ju sabbat ditt eget case när du besätllde en till för uthämtning.

Om du hade bara beställt en hade du ju kunnat hävda god tro, nu fattar ju alla att du visste att priset var orimligt lågt.
Citera
2019-02-18, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Du har ju sabbat ditt eget case när du besätllde en till för uthämtning.

Om du hade bara beställt en hade du ju kunnat hävda god tro, nu fattar ju alla att du visste att priset var orimligt lågt.

Kan han väl ändå? Som present eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in