2019-02-17, 12:21
Medlem
Käkade fläskfilé igår tillsammans med potatispuré och gräddsås, och nu ligger det säkert 500 gram färdig fläskfilé i kylen som inte gick åt igår. Behöver därför tips på något jag kan göra med den idag. Funderade ett tag på att experimentera med göra rullader på den, vilket såklart skulle vara en hädelse mot originalreceptet, men säkert ätbart om man fyller dem med någon form av örtsmör eller liknande och serverar med klyftpotatis och rödvinssås eller gräddsås. Tycker ni det låter helt oätligt, och har andra tips på saker att göra med en dagsgammal fläskfilé, eller tror ni på min ide?
Citera
2019-02-17, 12:37
Moderator
Briasccas avatar
Tveksam till att göra rulader på fläskfilé då den är för mör och rulader vill man ju kunna brässera i 20-30 minuter för att få en god buljong till såsen. Ruladkött brukar ju vara skinksteken i skivor. Men det funkar förstås men korta brässeringstiden till 7-8 minuter. De bör absolut fyllas. Två av mina favoriter är senap och salvia, den andra är sardeller och ost. Goda båda två.

Gräddsås skulle jag i också göra. Hellre potatismos eller kokt potatis än klyfpotatis, om jag får tycka. Även om det ligger nära gårdagens middag.
Senast redigerad av Briascca 2019-02-17 kl. 12:41.
Citera
2019-02-17, 17:12
Medlem
Svea.Folks avatar
Hur ska man lyckas kniva till den så tunnt som t.ex. lövbiff? Kan du inte bara ta och steka dem i bitar/medaljoner och sedan dra ner grädde, buljong, soja, örter och senap och äta dem med klyft/hasselbacks?

https://cdn-rdb.arla.com/Files/arla-...33&hm=e6b63260

Kom just på att jag har en bit i kylen. Ska jag göra till middag.
Citera
2019-02-17, 17:37
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheteringenting
Käkade fläskfilé igår tillsammans med potatispuré och gräddsås, och nu ligger det säkert 500 gram färdig fläskfilé i kylen som inte gick åt igår. Behöver därför tips på något jag kan göra med den idag. Funderade ett tag på att experimentera med göra rullader på den, vilket såklart skulle vara en hädelse mot originalreceptet, men säkert ätbart om man fyller dem med någon form av örtsmör eller liknande och serverar med klyftpotatis och rödvinssås eller gräddsås. Tycker ni det låter helt oätligt, och har andra tips på saker att göra med en dagsgammal fläskfilé, eller tror ni på min ide?

Rullader av färdiglagad fläskfilé, hur tänkte du få till det? Skiva upp filén och gör goda smörrebröd eller laga "dubbelmarinerad fläskfilé" istället.
Senast redigerad av JerryCotton 2019-02-17 kl. 18:02.
Citera
2019-02-17, 17:41
Medlem
HermanSermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Hur ska man lyckas kniva till den så tunnt som t.ex. lövbiff? Kan du inte bara ta och steka dem i bitar/medaljoner och sedan dra ner grädde, buljong, soja, örter och senap och äta dem med klyft/hasselbacks?

https://cdn-rdb.arla.com/Files/arla-...33&hm=e6b63260

Kom just på att jag har en bit i kylen. Ska jag göra till middag.

Man kan faktiskt lägga en bit fläskfilé i filmplast och hamra ut den (som man gör då man gör egna schnitzlar)

När man gör rullader vanligtvis så använder man sig av lövbiff, eller liknande nötkött.
Citera
2019-02-17, 17:58
Medlem
Dubbelmarinera den och gör en riktigt god baguette.
Annars kan du göra grönpepparsås, värma fläskfilén i såsen och ha klyftpotatis eller tagliatelle till
Citera
2019-02-17, 21:19
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Man kan faktiskt lägga en bit fläskfilé i filmplast och hamra ut den (som man gör då man gör egna schnitzlar)

När man gör rullader vanligtvis så använder man sig av lövbiff, eller liknande nötkött.

Har jag aldrig testat. Låter lite synd på en så fin styckdetalj. Att mörda den igen. Undra om in bog eller ytterfilé vore bättre till sådant? De har lite stabilare densitet. Jag är kanske något tråkig, men steka medaljoner/helstekt, på planka eller grillspett är det enda jag gör med fläskfilé. Kanske i pasta någon gång.
Citera
2019-02-17, 21:42
Medlem
HermanSermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Har jag aldrig testat. Låter lite synd på en så fin styckdetalj. Att mörda den igen. Undra om in bog eller ytterfilé vore bättre till sådant? De har lite stabilare densitet. Jag är kanske något tråkig, men steka medaljoner/helstekt, på planka eller grillspett är det enda jag gör med fläskfilé. Kanske i pasta någon gång.

Ja det tror jag du har rätt i. Ytterfilén påminner lite som kotlettköttet, rätt fast kött. Jag är nog lite lika tråkig som dig gällande fläskfilén, i nio fall av tio steker jag medaljonger. Jag brukar steka dem på hög värme och tillaga dem snabbt så de inte blir torra, låta dem gå klart i ugnen. Bog är väl det man ofta har i eller får till ärtsoppa? Det kanske funkar att banka dem också.
Citera
2019-02-18, 04:40
Medlem
Citat:
Det kanske funkar att banka dem också.

Banka ut tillagat kött, är det så lyckat?
Citera
2019-02-18, 08:16
Medlem
HermanSermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Banka ut tillagat kött, är det så lyckat?

Varför skulle man ge sig på det dumdristiga i att göra det?

Bog:
https://www.svensktkott.se/om-kott/s...ljer/gris/bog/
Citera
2019-02-18, 08:28
Medlem
Citat:
Varför skulle man ge sig på det dumdristiga i att göra det?

Bog:
https://www.svensktkott.se/om-kott/s...ljer/gris/bog/
"
Reg: Mar 2015
Käkade fläskfilé igår tillsammans med potatispuré och gräddsås, och nu ligger det säkert 500 gram färdig fläskfilé i kylen som inte gick åt igår."
Kan man man fråga sig 😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in