• 1
  • 2
2019-02-17, 02:49
Medlem
Oldberrys avatar
Har en massa gamla MiniDV-videoband men ingen fungerande kamera s kan inte fra ver dem till datorn. Hittar ingen ny videokamera heller.

Finns ngra p blocket men de verkar knappt fungera och r dessutom ganska dyra.

Ngon som har ngot tips? kan man hyra en ngonstans kanske?
Citera
2019-02-17, 07:31
Medlem
Du har 3 val.

1. Kp en begagnad kamera (gr en kpesannons i ngon kp/slj grupp p facebook)
2. Lmna in/skicka till ett fretag som digitaliserar analogt material.
3. Kp ett VHs-band fr dv band, och sedan en VHS converter( under frutsttning att du har tillgng till en VHS-spelare
Citera
2019-02-17, 07:38
Medlem
TheJackets avatar
Kp en begagnad kamera och fr ver bara. Dock har ju mnga DV kameror firewire s du fr nog skaffa en adapter med.
Citera
2019-02-17, 13:46
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inventerad
Du har 3 val.

1. Kp en begagnad kamera (gr en kpesannons i ngon kp/slj grupp p facebook)
2. Lmna in/skicka till ett fretag som digitaliserar analogt material.
3. Kp ett VHs-band fr dv band, och sedan en VHS converter( under frutsttning att du har tillgng till en VHS-spelare

Kp och slj-grupp p Facebook var ett bra frslag. Ska kolla dr
Citera
2019-02-17, 13:47
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Kp en begagnad kamera och fr ver bara. Dock har ju mnga DV kameror firewire s du fr nog skaffa en adapter med.

Ja, det r ocks ett problem med fire-wire
Citera
2019-02-18, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Ja, det r ocks ett problem med fire-wire

Jag har jobbat mycket med DV/Firewire, (men numera r det HD/HDMI som gller fr mina "projekt")..
Det bsta om man vill ta ut video ur en DV-kamera r frsts att anvnda firewire.
D fr man ju en digital signal utan extra kvalitetsfrluster.
Men, DV-kameror har oftast ocks en analog utgng, och d kan man tnka sig att digitalisera denna videosignal via en enkel "mojng" fr video capture.
Man fr d frsts en kvalitetsfrlust.

De fretag som sljer tjnster fr digitalisering av video brukar ta rejlt betalt fr detta.
Och jag kan kan nog frst varfr..
Det finns s.a.s. inga "genvgar", utan fr att digitalisera en 1 timmes DV-band s msta man allokera en kamera, en dator (med firewire och lmplig programvara..) och en person i en timme...

/T
Citera
2019-02-18, 11:53
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jag har jobbat mycket med DV/Firewire, (men numera r det HD/HDMI som gller fr mina "projekt")..
Det bsta om man vill ta ut video ur en DV-kamera r frsts att anvnda firewire.
D fr man ju en digital signal utan extra kvalitetsfrluster.
Men, DV-kameror har oftast ocks en analog utgng, och d kan man tnka sig att digitalisera denna videosignal via en enkel "mojng" fr video capture.
Man fr d frsts en kvalitetsfrlust.

De fretag som sljer tjnster fr digitalisering av video brukar ta rejlt betalt fr detta.
Och jag kan kan nog frst varfr..
Det finns s.a.s. inga "genvgar", utan fr att digitalisera en 1 timmes DV-band s msta man allokera en kamera, en dator (med firewire och lmplig programvara..) och en person i en timme...

/T

Okej... kan man koppla FireWire -> USB med ngon mojng eller mste man leta reda p en gammal dator som kan koppla in FireWire ?

Vissa minidv -kameror verkar ha USB utgng det borde funka lika bra som FireWire ?
Senast redigerad av Oldberry 2019-02-18 kl. 12:10.
Citera
2019-02-18, 13:34
Medlem
Citat:
Okej... kan man koppla FireWire -> USB med ngon mojng eller mste man leta reda p en gammal dator som kan koppla in FireWire ?

Vissa minidv -kameror verkar ha USB utgng det borde funka lika bra som FireWire ?
Hittade en YT-video som klargr en del...:
https://www.youtube.com/watch?v=BthebohwsDk
Har inte sjlv testat denna, men den kanske r en utvg...
USB-porten som finns p en del mini-DV-kameror r normalt bara fr stillbilder (och ibland webcam med lg kvalitet) Ingen lsning i ditt fall...
Det finns kablar som psts konvertera frn firewire till usb, men dom fungerar inte fr DV-video!
Det finns ju vissa andra tillmpningar fr firewire (n DV), och kanske dessa kablar funkar dr, jag vet inte...
/T
Citera
2019-02-18, 14:22
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Hittade en YT-video som klargr en del...:
https://www.youtube.com/watch?v=BthebohwsDk
Har inte sjlv testat denna, men den kanske r en utvg...
USB-porten som finns p en del mini-DV-kameror r normalt bara fr stillbilder (och ibland webcam med lg kvalitet) Ingen lsning i ditt fall...
Det finns kablar som psts konvertera frn firewire till usb, men dom fungerar inte fr DV-video!
Det finns ju vissa andra tillmpningar fr firewire (n DV), och kanske dessa kablar funkar dr, jag vet inte...
/T

Okej! D kan jag med andra ord sluta luta efter en DV-kamera med USB-utgng. Ett frsta steg blir i vilket fall att hitta en fungerande kamera.
Citera
2019-02-18, 15:52
Medlem
Citat:
Okej! D kan jag med andra ord sluta luta efter en DV-kamera med USB-utgng. Ett frsta steg blir i vilket fall att hitta en fungerande kamera.
Ja, det finns nog inga genvgar..
Fr ngra r sedan var ju fw standard p alla laptops, men nu r det borta...
Lsa fw-adapters finns ju att kpa i olika utfranden.
Men, moderna laptops verkar tyvrr ha dligt med slots ocks...

Lrdomen r frsts att man skall digitalisera sina DV-band medan man har utrustning kvar..
Sjlv har jag ngra Tb med sdant.

DV r ju ganska utrymmeskrvande (ca 3,5 Mb/sekund vilket ger (om jag minns rtt) ca 13 Gb/timme)
Moderna codecs r ju mycket bttre p att komprimera effektivt...
/T
Citera
2019-11-01, 02:07
Medlem
Skulle lgga ver resten av mina miniDv band till datorn men ajj s hade kameran slutat fungera.. det var en panasonic NV-GS50.
S nu mste jag kpa en begagnad. Ngon som vet om jag kan anvnda vilken minidv kamera som helst bara den har uttag fr att koppla in i datorn eller mste det vara exakt lika kamera?

Mvh
Citera
2019-11-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrprint
Skulle lgga ver resten av mina miniDv band till datorn men ajj s hade kameran slutat fungera.. det var en panasonic NV-GS50.
S nu mste jag kpa en begagnad. Ngon som vet om jag kan anvnda vilken minidv kamera som helst bara den har uttag fr att koppla in i datorn eller mste det vara exakt lika kamera?

Mvh

DV/Firewire r standardiserat, s du kan i princip kpa/lna vilken DV-kamera som helst.
Dock mste det vara en fr PAL (europeisk) standard, och inte NTSC (frmst USA...)
/T
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in