2019-02-16, 18:31
Medlem
Min lön är väldigt hög inom en konsultbolag och jag skulle föredra en annan bransch som jag är mer intresserade av, men skulle jag byta så skulle min årslön gå ned med minst 200kkr/år.

Inom vårt företag skojar vi ofta att vi är fastkedjade i en guldkedja, dvs, ingen trivs riktigt på jobbet och är intresserade av andra branscher, men få byter bransch pga lönen och andra förmåner.

Är det några andra här som är i samma sitution? Kommer vi få ångra det resten av våra liv?
Finns nog en hel del människor som dedikterat sina liv åt företag då de inte haft möjlighet att byta,
men ni som hade möjlighet att byta, ångrade ni er?
Citera
2019-02-16, 18:37
Medlem
Har du ingen hobby eller liknande som gör att du kan stå ut med ditt arbete och du drivs av att kunna utföra den?
Sitter man hemma i soffan varje kväll efter jobbet så förstår jag att det kan va trist av att bara se höga siffror på kontot.
Citera
2019-02-16, 18:53
Medlem
AX64s avatar
Man får hitta en bra balans. Oftast kör man på för lönens skull tills det är dags för familj, och då ändras prioriteringen till att få mer tid och ro över kontra en lite lägre inkomst. Lite senare igen kan man ju alltid hoppa på tåget återigen och göra en andra karriär.

Personligen skulle jag alltid rekommendera att man jobbar med något man tycker om, och att man inte bara ska stirra sig blind på lönen. Det finns andra förmåner, både direkta och indirekta som kan betyda mer för en.
Citera
2019-02-16, 19:02
Bannlyst
Dom flesta i din situation sparar av en del sen när dom har råd byter dom jobb. Vad lägger du dina pengar på som gör att du ej har råd att byta jobb?
Citera
2019-02-16, 19:15
Medlem
Duerfs avatar
Det finns ingen här som kan värdera vad pengar ger dig och hur tråkigt du upplever ditt arbete. Vad förväntar du dig för svar?
Citera
2019-02-16, 19:38
Medlem
Jag gillar uttrycket. Ska ta med mig det. Jag är i precis samma situation. Lönen gör det svårt som fan att lämna.
Citera
2019-02-16, 19:39
Medlem
anartris avatar
Försöka byta till ett jobb med hög lön som du gillar. Det har jag gjort, det är enkelt.
Citera
2019-02-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpåse
Min lön är väldigt hög inom en konsultbolag och jag skulle föredra en annan bransch som jag är mer intresserade av, men skulle jag byta så skulle min årslön gå ned med minst 200kkr/år.

Inom vårt företag skojar vi ofta att vi är fastkedjade i en guldkedja, dvs, ingen trivs riktigt på jobbet och är intresserade av andra branscher, men få byter bransch pga lönen och andra förmåner.

Är det några andra här som är i samma sitution? Kommer vi få ångra det resten av våra liv?
Finns nog en hel del människor som dedikterat sina liv åt företag då de inte haft möjlighet att byta,
Jag var i din situation. Satt o ritade konstruktionsverktyg o en dag fick jag nog o bad chefen om en svarv i stället. Jag förlorade pengar men fick en klart bättre livskvalitet.
Citera
2019-02-16, 20:30
Medlem
Hm, jag har varit i samma sits. Jobbar inom IT-branschen och har en bra lön (över 500.000 kr/år) men hade arbetsuppgifter som en gymnasieelev skulle kunna klara. Tröttnade och bytte bolag med nya arbetsuppgifter. Tur att man har en bred utbildning.
Citera
2019-02-16, 20:41
Medlem
Klaga inte, när jag bodde i Sverige hade jag en rostig kedja. Skitlön och vörldens tråkigaste skitjobb, antar att det blir så när man skiter i studier...
Citera
2019-02-16, 21:39
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladimirDuterte
Klaga inte, när jag bodde i Sverige hade jag en rostig kedja. Skitlön och vörldens tråkigaste skitjobb, antar att det blir så när man skiter i studier...
"Oh, you think you had it rough?"

Tror inte det är riktigt samma jämförelse. Men för att göra det mer rättvist då, även en svensk skitlön är rätt hög jämfört med vissa låglöneländer. Skulle du välja att behålla din rostiga kedja eller byta till taggtråd? Hög lön för ett tråkigt jobb eller lägre lön för ett roligare jobb? Vad är proportionen och var går gränsen? För trist så vill man dö oavsett pengarna, men vissa roliga saker finns det ingen som vill betala för heller.

Jag vet inte hur mycket mindre pengar 200kkr/år blir i procent för dig, TS, men spontant skulle jag välja ett roligare jobb. Om det nu inte bara är en gräset är grönare på andra sidan-situation?
Citera
2019-02-16, 21:43
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpåse

Du är typ civilekonom eller jurist i grunden? Kan du inte spara upp pengar i ett par år och pröva vingarna på ett annat jobb? Kanske börja satsa i aktier så du har så pass god ekonomi att du aldrig behöver oroa dig för jobb igen? Du tjänar uppenbarligen en bra bit över 200000 kr i månaden, jag skulle nästan göra allt för den lönen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in