2019-02-16, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Du är typ civilekonom eller jurist i grunden? Kan du inte spara upp pengar i ett par år och pröva vingarna på ett annat jobb? Kanske börja satsa i aktier så du har så pass god ekonomi att du aldrig behöver oroa dig för jobb igen? Du tjänar uppenbarligen en bra bit över 200000 kr i månaden, jag skulle nästan göra allt för den lönen.

Pengarna finns inom IT branschen. Jurist eller civilekonomlönerna är kaffepengar i jämförelse.
Citera
2019-02-17, 01:48
Medlem
pelle_snusks avatar
Jag gick ner 40 000 från mitt förra jobb till en bra men normalare lön. Det var risk för utbrändhet och hjärtinfarkt (jobbade 60-80 tim i veckan och hatade det medan högarna växte).
Citera
2019-02-17, 04:03
Medlem
Fissemisses avatar
I know the feeling...
Har hållit på i över 30 år i samma branch. Tjänar fantastiskt men står bara inte ut mer nu. Har misstrivts i många år och försökt motivera mig själv med vilka möjligheter det har gett mig att ha en riktigt bra ekonomi. Men nu är det slut. Jag har bestämt mig för att sluta om några månader. Har satt en deadline för mig själv utan att ha nåt nytt på g. Det får bara gå. Tjänar hellre mycket mindre på något annat och slipper ha ångest inför varje gång jag ska jobba. Så känner jag i varje fall just nu. Får väl se om ett tag om jag gör rätt, haha. I värsta fall får jag väl bara gå tillbaka och dö långsamt inombords.
Citera
2019-02-17, 08:52
Medlem
hugo-lunds avatar
Citat:
Du tjänar uppenbarligen en bra bit över 200000 kr i månaden, jag skulle nästan göra allt för den lönen.

Hur kom du till den slutsatsen? Snarare 60-80.000 gissar jag.
Citera
2019-02-17, 08:58
Medlem
Imnshos avatar
"Guldkedja" var bra, hittills har jag trott uttrycket var "honungsfälla".

Jag känner definitivt igen mig i TS beskrivning. Själv har jag gått alltför länge i ett välbetalt jobb. Jag har inte sagt upp mig, för att jag vet att en ny bruttolön kommer att bli på halva nivån. Eftersom jag har en väldigt stor erfarenhet, hög arbetskapacitet och inblick i små praktiska detaljer (är också mycket ödmjuk som ni hör!) så har jag tagit på mig mer och mer av "skitjobbet" genom åren.

Det innebär att ingen velat befordra mig för att ingen annan kan ersätta mig när det handlar om att ta hand om skiten. Kollegor går vidare, projektleder, går obskyra utbildningar, hoppar från tjänst till tjänst, osv. Till slut hamnar dom som chef eller gruppledare på nåt ställe enligt den s.k. "Peters-principen". Gröngölingar som ses som påläggskalvar helt enkelt.

Jag har egentligen inget emot att vara den som städar upp och tar hand om hopplösa fall. Det är som sagt välbetalt, jag är respekterad, men det är ju ändå väldigt trååååkigt i längden. Nu har jag ändå beslutat mig för att säga upp mig, eftersom jag byggt upp en hyfsad ekonomi pga lönen. Vi får se...

Jag vill avsluta med att säga att det absolut inte är synd om vare sig TS eller mig! Det är långt många fler som fastnat i hopplöst tråkiga lågbetalda jobb....
Citera
2019-02-17, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpåse
Min lön är väldigt hög inom en konsultbolag och jag skulle föredra en annan bransch som jag är mer intresserade av, men skulle jag byta så skulle min årslön gå ned med minst 200kkr/år.

Inom vårt företag skojar vi ofta att vi är fastkedjade i en guldkedja, dvs, ingen trivs riktigt på jobbet och är intresserade av andra branscher, men få byter bransch pga lönen och andra förmåner.

Är det några andra här som är i samma sitution? Kommer vi få ångra det resten av våra liv?
Finns nog en hel del människor som dedikterat sina liv åt företag då de inte haft möjlighet att byta,
men ni som hade möjlighet att byta, ångrade ni er?

Jag bytte från att vara konsult till att bli statligt anställd förra året och tappar nog ungefär 200 000kr/år på det. Jag vantrivdes inte så farligt som konsult men det kändes som om jag fastnat i samma banor och jag ville testa något nytt. Samtidigt är det ett lite lugnare jobb jag har nu, jag förväntas inte svara i telefon på helgen och vara på tå för kunderna hela tiden. Ekonomiskt var det dumt men jag har så jag klarar mig och livskvalite är viktigare än pengar.

Så mitt råd är att inte sitta och ruttna. Byt jobb!
Citera
2019-02-17, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugo-lund

Det är ju dock lite tragiskt om TS beskriver 60-80k brutto som “väldigt hög lön” och pratar om att vara fast i en guldkedja.
Citera
2019-02-17, 09:25
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
"Guldkedja" var bra, hittills har jag trott uttrycket var "honungsfälla".

Ni har båda fel, det brukar kallas "golden handcuffs" alltså guldhandklovar. "honey trap" handlar om att någon som är attraktiv sexuellt använder detta för att få information eller pengar från någon mindre attraktiv.

Vill man ha det bästa av båda världar så startar man eget och sysslar med något man verkligen vill göra. Jag har eget, och gör vad fan jag vill om dagarna, men tjänar inte enorma summor. Det spelar ingen roll, jag är 100% i kontroll av mitt liv, och det är fanimej ovärderlig.
Senast redigerad av carminaburana 2019-02-17 kl. 09:29.
Citera
2019-02-17, 09:25
Medlem
gurkmajjas avatar
Been there, done that. Bytte liv. Det är inte värt att vantrivas för pengar. Inte på lång sikt.
Citera
2019-02-17, 10:04
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugo-lund

Han skrev att om han slutade med sitt nuvarande jobb så skulle han gå ner minst 200kkr i månaden. 200k=200000.
Citera
2019-02-17, 10:16
Medlem
Citat:
Han skrev att om han slutade med sitt nuvarande jobb så skulle han gå ner minst 200kkr i månaden. 200k=200000.

200k per år, inte månad.
Citera
2019-02-17, 10:33
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
hur skulle det vara om alla läste vad TS skriver så slipper vi ha idioter i tråden som postar om info vi redan har tillgång till.

"men skulle jag byta så skulle min årslön gå ned med minst 200kkr/år. "

200.000/per år delat på 12 månader blir 16700/månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in