2019-02-15, 03:25
Medlem
Jag och en kompis funderar på att starta ett hvb hem. Själva kraven uppfyller vi då vi kan skriva in boendet under en nära släktings namn som är en högt uppsatt socionom. (I förutsättning att hen tycker om det material vi har att komma med.)
Vi har båda en bakgrund inom vård branschen och har ev. kontakter som skulle kunna vara aktuella att anställa hos oss.

Jag undrar om det finns någon som kan ge lite mer information i hur det är att starta upp ett hvb hem.
Hur svårt är det att få igenom sin ansökan?
Vad kostar det att starta ett behandlingshem? Hur mycket startkapital behöver vi minst?
Behövs det fler behandlingshem i framtiden? Hur går för andra hvb hem ekonomiskt rent generellt?
Är det lönsamt att starta upp ett hvb hem om vi kan få allting att fungera så som det ska?
Citera
2019-02-15, 06:56
Medlem
FlyingBees avatar
Vet inte kraven, men jag skulle nog höra med SiS om vad som krävs, om de inte kan ge dig exakta svar kan de säkert bolla dig vidare.

Det är garanterad lönsamt att starta ett sådant hem, men det är nog inte helt lätt om klienterna är stökiga, mycket sidokostnader av förstörda möbler och krossade fönster.
Citera
2019-02-15, 08:08
Avstängd
Lacerdas avatar
Är det verkligen en bra idé med tanke på trådar du skapat tidigare? "Behöver få fram 5.000 fort" eller "Hur berättar jag för min mor att jag bränt 100.000?". Du bor väl fortfarande hos din morsa dessutom?
Nja du Jamieunoble, du verkar inte vara av rätt kaliber för denna typ av verksamhet.
Citera
2019-02-15, 08:11
Medlem
Det räcker inte med att ha utbildning inom ”vårdbranschen”. Du och din personal måste ha specifik utbildning för målgruppen. Vilken målgrupp har du tänkt dig? Det krävs en stor mognad och livserfarenhet för att jobba med personer med stor problematik och för deras bästa så hoppas jag att du har ålder och mognad. Jag tycker också att du ska utbilda dig till socionom så att du kan göra ett bra jobb själv och inte bara förlita dig på en icke närvarande ”släkting”. Min magkänsla säger att du inte är mogen detta ansvar.
Senast redigerad av karanan 2019-02-15 kl. 08:38.
Citera
2019-02-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Jag och en kompis funderar på att starta ett hvb hem. Själva kraven uppfyller vi då vi kan skriva in boendet under en nära släktings namn som är en högt uppsatt socionom. (I förutsättning att hen tycker om det material vi har att komma med.)
Vi har båda en bakgrund inom vård branschen och har ev. kontakter som skulle kunna vara aktuella att anställa hos oss.

Jag undrar om det finns någon som kan ge lite mer information i hur det är att starta upp ett hvb hem.
Hur svårt är det att få igenom sin ansökan?
Vad kostar det att starta ett behandlingshem? Hur mycket startkapital behöver vi minst?
Behövs det fler behandlingshem i framtiden? Hur går för andra hvb hem ekonomiskt rent generellt?
Är det lönsamt att starta upp ett hvb hem om vi kan få allting att fungera så som det ska?

Det är nog väldigt många regler att förhålla sig till som du behöver förstå innan. En stor process, men är det vad du vill satsa på så tycker jag att du ska köra!
Citera
2019-02-15, 14:00
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Är det verkligen en bra idé med tanke på trådar du skapat tidigare? "Behöver få fram 5.000 fort" eller "Hur berättar jag för min mor att jag bränt 100.000?". Du bor väl fortfarande hos din morsa dessutom?
Nja du Jamieunoble, du verkar inte vara av rätt kaliber för denna typ av verksamhet.

Han verkar passa perfekt in som entreprenör i branschen.
Tänk Johanna Möller 2.0
Citera
2019-02-18, 08:56
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Det räcker inte med att ha utbildning inom ”vårdbranschen”. Du och din personal måste ha specifik utbildning för målgruppen. Vilken målgrupp har du tänkt dig? Det krävs en stor mognad och livserfarenhet för att jobba med personer med stor problematik och för deras bästa så hoppas jag att du har ålder och mognad. Jag tycker också att du ska utbilda dig till socionom så att du kan göra ett bra jobb själv och inte bara förlita dig på en icke närvarande ”släkting”. Min magkänsla säger att du inte är mogen detta ansvar.
Det behövs inte ens grundskola för att driva ett så kallat behandlingshem.
Citat:
Korpberget som ägs av Torbjörn Fjällström är ett av Sveriges mest välrenommerade, äldsta och mest anlitade 12-stegsbehandlingshem. Korpberget har även en rad tillhörande satellit behandlingar.
https://www.youtube.com/watch?v=XY5x6lgS_fE
Citera
2019-02-18, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

Jag menar om det ska bli ett bra hem. Ett bra resultat. Men visst, nu verkar ju TS inte mogen uppgiften ändå och det kommer inte bli någon upphandling av dennes tjänster iallafall så vi behöver nog inte bry oss nämnvärt. Obehagligt ändå att sköra hjälpbehövande ska behöva hamna i händerna på amatörer. Vilka pisslagar det finns i vårt en gång så fina land.
Senast redigerad av karanan 2019-02-18 kl. 11:58.
Citera
2020-03-08, 01:12
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

Han är förvisso psykolog, som grundade och driver korpberget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in