• 1
  • 2
2019-02-14, 18:27
Medlem
Hej!

För några dagar sedan fick jag ett litet utslag på foten som snabbt spred sig till båda fötterna och även några blåsor/utslag på händerna. Prövat kortisonkräm och allergitabletter men blir inte bättre. Fått remiss till hudläkare men ni vet väntetider....

Någon som känner igen det här och har något tips för det kliar så mkt att jag vill hugga av mig fötterna. Kortet taget igår, ser värre ut idag.

http://i63.tinypic.com/a58g39.jpg
Citera
2019-02-14, 18:37
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Köp Xylocainsalva pÅ Apoteket. Det bedövar klådan till en viss del.

Kan det vara Pomfolyx?

https://medibas.se/handboken/klinisk...slag/pomfolyx/
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2019-02-14 kl. 18:39.
Citera
2019-02-14, 18:39
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wreten999
Hej!

För några dagar sedan fick jag ett litet utslag på foten som snabbt spred sig till båda fötterna och även några blåsor/utslag på händerna. Prövat kortisonkräm och allergitabletter men blir inte bättre. Fått remiss till hudläkare men ni vet väntetider....

Någon som känner igen det här och har något tips för det kliar så mkt att jag vill hugga av mig fötterna. Kortet taget igår, ser värre ut idag.

http://i63.tinypic.com/a58g39.jpg

Eftersom du fått remiss så antar jag att dina vanliga läkare inte hade en susning, eller?
Citera
2019-02-14, 18:45
Bannlyst
Det är urtikaria (nässelutslag) och jag lider av samma åkomma just nu. Det du behöver är Aerius, ett läkemedel som innehåller antihistamin. Men avvakta som sagt till du träffar hudläkare. Kortisonkräm hjälper inte, slösa inte pengar på det.
Citera
2019-02-14, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Eftersom du fått remiss så antar jag att dina vanliga läkare inte hade en susning, eller?

Nej, hon tittade på det, skakade på huvudet, hämtade en kollega som inte heller visste och skickade en remiss till hud och recept på kortisonsalva för att "det skadar inte att pröva".
Citera
2019-02-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Köp Xylocainsalva pÅ Apoteket. Det bedövar klådan till en viss del.

Kan det vara Pomfolyx?

https://medibas.se/handboken/klinisk...slag/pomfolyx/

Ska göra det, allt som kan lindra är välkommet, kliar så in i helvete att jag överväger amputation (kanske inte men känns så). Kanske, men borde inte en distriktsläkare känna igen det?
Citera
2019-02-14, 18:52
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wreten999
Nej, hon tittade på det, skakade på huvudet, hämtade en kollega som inte heller visste och skickade en remiss till hud och recept på kortisonsalva för att "det skadar inte att pröva".

Kortisonsalva är dock inte bra för alla typer av åkommor.
Citera
2019-02-14, 18:53
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Det är urtikaria (nässelutslag) och jag lider av samma åkomma just nu. Det du behöver är Aerius, ett läkemedel som innehåller antihistamin. Men avvakta som sagt till du träffar hudläkare. Kortisonkräm hjälper inte, slösa inte pengar på det.

Alltså en allergisk reaktion.
Citera
2019-02-14, 18:55
Medlem
Bältros?
Höstblåsor?

En läkare borde ha sett om det är nässelutslag.
Citera
2019-02-14, 18:56
Medlem
Citat:

Jo. Men tycker inte det liknar nässutslag (haft det tidigare, krånglig hud) och har inte prövat någon ny mat, medicin osv.
Citera
2019-02-14, 18:57
Bannlyst
Citat:
Urtikaria kan också bero på köld, stress, diverse läkemedel och virusinfektioner.
Citera
2019-02-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Bältros?
Höstblåsor?

En läkare borde ha sett om det är nässelutslag.

Fast bara på fötterna och någon enstaka blåsa på händerna?

Ska tillägga att jag mår bra i övrigt. Ingen feber och sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in