Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-14, 09:58
Medlem
Söker någon med erfarenhet av att hyra ut sin bostadsrätt i Stockholm.

Jag funderar över dels vad man i genomsnitt bör kunna ta i hyra för en attraktiv 2:a i fint skick på 60 kvm i Stockholms innerstad (innanför tullarna men ingen flashig adress, tänk Sibirien/centrala Kungsholmen/centrala Söder), dels hur lätt det är att hitta en vettig hyresgäst som betalar en sådan hyra.

Finns så fruktansvärt mycket siter nu som sysslar med andrahandsuthyrning att en granskning via dessa känns som ett vansinnigt omfattande jobb: registrera sig, söka, gallra, etc. Har någon även tips på en bra site för den som vill hyra ut?
Citera
2019-02-14, 11:30
Medlem
Efter lite egen research kan jag meddela (för de hågade) att en hyra på ca 18 000 kr får lägenheten uthyrd direkt.
Citera
2019-02-14, 12:02
Medlem
Deadwoods avatar
Lägg heller inte ut en annons ut gå på dem som söker bostad. Annars kommer du ha varenda somalier och zigenare ringandes.
Citera
2019-02-14, 13:20
Medlem
Lachlans avatar
Folk betalar vad som helst för att bo innanför tullarna. Jämför med t ex Solna, där hittar du inte en etta för under 11-12k/månad...
Citera
2019-02-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lachlan
Folk betalar vad som helst för att bo innanför tullarna. Jämför med t ex Solna, där hittar du inte en etta för under 11-12k/månad...

Ditt exempel var inte särskilt välfunnet för att visa på att folk betalar vad som helst för att bo inom tullarna.
Citera
2019-02-14, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lachlan
Klart att det är dyrt att bo inom tullarna, men det är det värt.
Citera
2019-02-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerund
Söker någon med erfarenhet av att hyra ut sin bostadsrätt i Stockholm.

Jag funderar över dels vad man i genomsnitt bör kunna ta i hyra för en attraktiv 2:a i fint skick på 60 kvm i Stockholms innerstad (innanför tullarna men ingen flashig adress, tänk Sibirien/centrala Kungsholmen/centrala Söder), dels hur lätt det är att hitta en vettig hyresgäst som betalar en sådan hyra.

Finns så fruktansvärt mycket siter nu som sysslar med andrahandsuthyrning att en granskning via dessa känns som ett vansinnigt omfattande jobb: registrera sig, söka, gallra, etc. Har någon även tips på en bra site för den som vill hyra ut?

Först och främst...vad har du för avgift på lägenheten ? Driftkostnader ? Bostadens värde vid köp eller din senaste värdering ? Avkastningsränta ? Därefter kan du sätta en skälig hyra.
Citera
2019-02-16, 23:56
Medlem
Lachlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Ditt exempel var inte särskilt välfunnet för att visa på att folk betalar vad som helst för att bo inom tullarna.
Min jämförelse är högst adekvat. Att du inte kan begripa den är inte mitt problem.
Citera
2019-02-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMJ
Först och främst...vad har du för avgift på lägenheten ? Driftkostnader ? Bostadens värde vid köp eller din senaste värdering ? Avkastningsränta ? Därefter kan du sätta en skälig hyra.

Ja, jag insåg att det faktiskt fanns något som även rent lagtekniskt hette skälig hyra i det här avseendet också. Med ett snabbt överslag kommer man dock fram till att hyresnämnden aldrig skulle angripa en andrahandshyra på 18 000 kr för en normalt belånad lgh på 60 kvm med normala driftskostnader och avgifter. Har räknat ut att för min lägenhet skulle den smärtgräns som hovrättens praxis landat på vad gäller ca fem procent i förhållande till kostnaderna inte träffas förrän vid ca 20 000 kr, och då utgår man ändå från att en sänkning skulle ske nitiskt så fort man träffar fem procent av kostnaderna, vilket knappast är troligt. Det finns med andra ord utrymme att begära än högre hyra - men någon måtta får det väl vara.
Citera
2019-02-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerund

Hör med kompisar och kompisars kompisar, alltid finns det någon vettig som söker. Eller två vettiga då, jag tvivlar på att en ensam person vill betala 18 papp i månaden i hyra (men det finns säkert de också).

Det konstiga med Stockholm nu är att typ jurister, chefer etc också söker andrahand på Blocket. Varför kan de inte bara köpa lägenhet, vilket förmodligen skulle bli billigare? Weird.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in