2019-02-14, 19:31
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
smarthet är en färskvara , dessutom brukar smarta vara fokuserade på några få ämnen .
tex duktig på att räkna ut universums planeter och solar , men spika i en spik i sin sommarstuga
kan vara rent elände , så nej smarta människor är inga undermänniskor på nått sätt , de är bra på vissa saker och eländiga på många andra ,

smarthet blandas ofta ihop med , snabbtänkthet och problemlösare
men jag har upplevt människor som fan kunnat fixat i hop ett kärnkraftverk med ett gem och en tandpetare , gått snabbt , men blev inte så bra i slutändan .

nej en smart människa är en grubblare som fokuserar på några få saker under lång tid
envis och nördig i det som ska lösas .

Om en människa fokuserar på något under lång tid utan framgång som de flesta klarar av på 5 minuter så är den nog inte smart.

Även jag kan fixa ihop ett kärnkraftverk med ett gem och en tandpetare utan framgång.
Citera
2019-02-14, 20:18
Medlem
Vem tror människan att denna är? Bara för att människan ännu inte hittat svaret om livet, så betyder det inte att en gud eller ett liv efter döden inte existerar. Svaret om livet finns framför oss men den mänskliga intelligensen är begränsad. Den kommer till en punkt, men sen då? Då kallar vi det för "det okända och inbillning". Problemet här är ju att vi inte har något annat att jämföra oss med.
Hade vi haft kontakt med en annan civilisation så hade våran egen intelligens varit enklare att mäta utifrån hur långt fram i utvecklingen dom varit jämfört med oss. Eftersom vi inte har kommit så långt och istället lägger energi på meningslösa konflikter med varandra istället för att ge oss iväg och utforska universum så får vi skylla oss själva.

Allt är en definitionsfråga beroende på hur man mäter intelligens och vad man vill mäta egentligen?
Jag tycker inte att en person som uppfinner hjulet är smartare än någon annan. Olika rationella tankar kan ge olika typer av svar.

Personligen, så handlar intelligens för mig att kunna se problem (faror) som andra inte ser. och undvika dessa.
Citera
2019-02-14, 20:36
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Jag har IQ runt 130 och att tro det är drömläge är fel. Väldigt jobbigt att umgås med folk runt snittet. Varför? Jo jag kan förutse nästan exakt vad de ska säga innan de avslutat meningar. Alla deras slutsatser är off etc.

I början rättade man såklart folk och försökte hjälpa, men det uppskattas inte alltid av alla...

Det är också jobbigt att behöva ta del av ett samhälle byggt för folk med 100 i IQ.

Nää runt 90-110 IQ är optimalt om man vill passa in i gruppen och må bra.

Förmodligen är 80 optimalt om man bor i ett samhälle där andra tar hand om en.
Tänk så roligt man hade som barn när alla var lika, och inget av detta hade någon betydelse.
Citera
2019-02-14, 20:39
Medlem
Först måste vi bestämma kriterierna för vad som är smart.
Ex:
Det kan vara smart blåsa alla på stålar.
Det kan vara smart samla ihop till en "upptäckt" som alla kan ha nytta av.

Alla de som brukar nämnas som "smarta" har oftast endast puzzlat ihop bitar av vad andra före dem upptäckt. OBS! inge fel med det utan gott för mänskligheten.

Vilken sorts "smart" skall vi rösta om?
Citera
2019-02-14, 20:40
Medlem
MartinJeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och där har du den perfekta ursäkten för att inte försöka bättre själv?

Men hur VET du att världen är deterministisk på den nivån? Finns iaf många fysiker som tvivlar på det, t ex pga kvantfysik. Och varför skulle inte intelligens finnas bara för att man kan förklara det? (Dvs enl din modell som bara något förutbestämt.)
Jag ifrågasätter inte att det finns en inbyggd osäkerhet i naturen, en slumpmässighet. Vad jag säger är däremot att människans vilja oberoende av denna kan vara fri, då varken fatalism eller slumpmässighet ger oss fria val, i den mån nu kvantfysik alls påverkar så stora föremål som delar av vår hjärna. Det finns inte många filosofer, hjärnforskare och fysiker som tror på libertariansk fri vilja, dvs att vår upplevelse av oss själva, jaget och medvetandet, är vad som bestämmer våra tankar, känslor och handlingar.

Om en gud hade kunnat backa universum låt säga en sekund och ställa in allt precis så som det var; så hade du tänkt, känt, upplevt och gjort samma sak en miljard gånger på raken och oändligheten därtill. Det finns inget utrymme för fri vilja så som vi upplever den. Det är världens i särklass största illusion. Och det är en skam att sanningen sällan diskuteras. Istället smyger människor in gudar, religioner och annat nonsense.

Men som jag skrev, jag kan vara bestämd, skapt till att tro felaktigt. Det kan ha blivit så pga yttre omständigheter... Men återigen, hur skulle ens det kunna ge mig fri vilja... Vi har ingen sådan. Är du av annan uppfattning?
Citera
2019-02-15, 02:36
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronartskocka
Smarthet handlar i min värld om förmågan att lösa komplexa problem och kreativitet. Sedan om det finns andra varelser i universum som skulle lösa dessa problem på ett annat sätt är tämligen ovidkommande, det förminskar inte resultatet av de smarta människornas problemlösningsförmåga, som att vi skickat människor till månen och tillbaka t.ex.

Jag tycker inte att det är ovidkommande. Tror det är bra att vara medveten om att vad vi än hittar för lösningar så kan det för det mesta göras på ett bättre sätt. Det triggar begäret att utvecklas och att inte låsa oss vid gammalt tänk och gamla arbetssätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Halmgubbe! Halmgubbe!

Det är väl just därför att vi är sådana urbota korkskallar som vissa av de allra smartaste utav oss tänker sig lösningen i två steg:

1. Solve intelligence.
2. Use it to solve everything else.

En gästföreläsning som ger kontext för den ännu ej invigde: här!

Annars är det väl vår egen Niklas Boström som är internationellt bland de mest kända för att ha tänkt på alla sorts frågor kopplade till Superintelligens.

Tack för länkarna! Ska kolla videon i helgen.
Och blev faktiskt sugen på boken.

Jag anar också lite halmgubbe när jag pratar om att den superintelligenta människan kan hantera de flesta vardagliga sakerna någorlunda optimalt och lever relativt fläckfritt, och att jag bygger frågeställningen runt det i för hög grad. Men i övrigt märker jag inte av några halmgubbar. Reagerar du på samma saker eller hade du något annat i åtanke?

Tycker framförallt att min huvudpoäng fortfarande känns berättigad. Att när vi tycker att vi har löst ett visst problem väldigt bra så ska vi ju vara medvetna om att det troligen finns helt andra lösningar och som dessutom kanske är mycket lämpligare. En tolvåring hade löst problemet på ett sätt, en obildad 25-åring på ett annat, och den smartaste människan på ett tredje. Poängen är att det i många fall inte tar stopp där, inte ens i närheten, utan det kan vara bra att vara medveten om att vi kanske inte är så insiktsfulla trots allt när vi tycker att vi hittat den perfekta lösningen på något.

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Nej, givetvis är inga människor värst smarta. Genomsnittbegåvade människor är ett lite snäpp smartare än annan valfri genomsnittsbegåvad apa. Högbegåvade människor är lite mer smarta apor. That's it.

Väl rutet!

Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Men att ha högst intelligens betyder ju inte att man har de mest rätta värderingarna, den bästa smaken och att man vet allting.

Det är ju det jag menar. Vi människor har en tendens att bestämma oss för vad som är rätt och fel och är snabba med att trycka upp det i ansiktet på andra som om det oftast vore obestridliga objektiva sanningar vi sitter på. Vi verkar liksom glömma bort att det som känns sant för oss idag inom en viss fråga ofta skiftar mellan geografiska områden, och med tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Nicchzo
Det beror på hur man definierar smart. Alla människor är unika och ser allt utifrån olika perspektiv, vilket innebär att även om man har hög intelligens så kanske inte andra håller med om det - just för att vi är så olika. Det måste inte betyda att de ”smartaste” alltid har rätt i det de säger.

Kan skriva under på det också. De flesta har sina specialiteter och områden där de har bra koll och där de hanterar ämnet bättre än valfri superintelligent människa.

Citat:
Varför tror du att allt är relativt?

Ja du, den där slank ur mig utan närmare granskning. Tack för påpekandet! Usch.. jag kallade det t om. för ett faktum. :/
Försökte egentligen peka på det intressanta i hur det kan ställa till det för oss när vi håller oss i gamla inarbetade hjulspår och inte ofta nog tittar på saker ur nya perspektiv och ifrågasätter självklarheterna vi har omkring oss. Det brukar kunna rasera en och annan föreställning.

Härligt då att jag kunde agera exempel i samma mening jag nämnde det.

Citat:
Det finns många verkliga problem att lösa. Föreslår att vi gör vårt bästa för att ta tag i dessa istället.

Precis. Istället för att hävda oss och kaxa och ha oss så kan vi ju fokusera på annat. Lösa problem t ex. Eller filosofera inom de områden som vi tycker är intressanta och givande för oss.
Citera
2019-02-15, 09:01
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinJeep
Jag ifrågasätter inte att det finns en inbyggd osäkerhet i naturen, en slumpmässighet.
Va...? Du skrev ju "det faktum att vi är deterministiska." Detta är ett ifrågasättande av naturens inbyggda osäkerhet och slumpmässighet.
Citat:
Vad jag säger är däremot att människans vilja oberoende av denna kan vara fri, då varken fatalism eller slumpmässighet ger oss fria val, i den mån nu kvantfysik alls påverkar så stora föremål som delar av vår hjärna. Det finns inte många filosofer, hjärnforskare och fysiker som tror på libertariansk fri vilja, dvs att vår upplevelse av oss själva, jaget och medvetandet, är vad som bestämmer våra tankar, känslor och handlingar.
Som ståndpunkt är den fair enough. Och jag är fysiker och håller inte med. Men på vilket sätt är detta On Topic? Det finns ju andra trådar om den fria viljan.

Citat:
Om en gud hade kunnat backa universum låt säga en sekund och ställa in allt precis så som det var; så hade du tänkt, känt, upplevt och gjort samma sak en miljard gånger på raken och oändligheten därtill.
Det där är iaf svårt att förena med kvantfysik. Och så säger du emot första meningen i ditt eget inlägg. Men ffa, på vilket sätt är det On Topic?

Citat:
Det finns inget utrymme för fri vilja så som vi upplever den. Det är världens i särklass största illusion. Och det är en skam att sanningen sällan diskuteras. Istället smyger människor in gudar, religioner och annat nonsense.

Men som jag skrev, jag kan vara bestämd, skapt till att tro felaktigt. Det kan ha blivit så pga yttre omständigheter... Men återigen, hur skulle ens det kunna ge mig fri vilja... Vi har ingen sådan. Är du av annan uppfattning?
På vilket sätt är detta On Topic? (Hint: Varför kan man inte vara smart om världen är starkt deterministisk, som du antar)?

Vill du bara diskutera om fri vilja så finns det andra trådar om det.
Citera
2019-02-15, 09:19
Medlem
MartinJeeps avatar
Du förväxlar fatalism med determinism. Vad är det du inte håller med om.. Nej jag ville inte diskutera fri vilja utan bara förklara för dig. Hint: Du har fel.
Citera
2019-02-15, 10:07
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Du förväxlar fatalism med determinism. Vad är det du inte håller med om.. Nej jag ville inte diskutera fri vilja utan bara förklara för dig. Hint: Du har fel.
Kalla det för vad du vill. Vad har det med Topic att göra? Varför skulle man inte kunna vara smart om världen är hårt deterministisk? Vv utveckla.
Citera
2019-02-15, 10:41
Medlem
MartinJeeps avatar
Citat:
Kalla det för vad du vill. Vad har det med Topic att göra? Varför skulle man inte kunna vara smart om världen är hårt deterministisk? Vv utveckla.
Vårt medvetande är deterministisk, styrt av yttre faktorer. Världen är inte sådan. Som smart bör man förstå och veta mycket men att göra det samtidigt som man då måste inse att fri vilja är omöjligt blir som att lära sig kinesiska i ett kinesiskt hus. Man kan inte påvisa om man verkligen har rätt eller om det bara är ens hjärna som är "wired to believe" på ett särskilt sätt. Jag återkommer kanske med en tydligare förklaring när jag sovit på saken.
Citera
2019-02-15, 13:24
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Vårt medvetande är deterministisk, styrt av yttre faktorer. Världen är inte sådan. Som smart bör man förstå och veta mycket men att göra det samtidigt som man då måste inse att fri vilja är omöjligt blir som att lära sig kinesiska i ett kinesiskt hus. Man kan inte påvisa om man verkligen har rätt eller om det bara är ens hjärna som är "wired to believe" på ett särskilt sätt. Jag återkommer kanske med en tydligare förklaring när jag sovit på saken.
Lägg av nu med ditt OT om determinism och fri vilja.

Men som premiss för ett svar On Topic kan det ju vara relevant. What if världen är deterministisk?

Ett datorprogram kan vara smart eller osmart skrivet. T ex kan en smartare kod t ex göra mer på kortare (CPU-) tid. Eller eller iaf mer strukturerat och/eller flexibelt. Och alltid på samma sätt om input är samma (och inget oförutsett händer, typ full hårddisk).

Även i en hårt deterministisk värld kan på samma sätt människor ha mer eller mindre smart skrivna "program".

Så nej, jag förstår nog fortfarande inte ditt argument om Topic.
Citera
2019-02-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Jag anar också lite halmgubbe när jag pratar om att den superintelligenta människan kan hantera de flesta vardagliga sakerna någorlunda optimalt och lever relativt fläckfritt, och att jag bygger frågeställningen runt det i för hög grad. Men i övrigt märker jag inte av några halmgubbar. Reagerar du på samma saker eller hade du något annat i åtanke?

Ursäkta, jag tramsade. Jag tycker det är lustigt att (detta är ren fakta) ungefär 95 procent av alla inlägg på Flashback beskyller någon för att göra en halmgubbe eller upplyser någon om Dunning-Kruger-effekten.

Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Tycker framförallt att min huvudpoäng fortfarande känns berättigad. Att när vi tycker att vi har löst ett visst problem väldigt bra så ska vi ju vara medvetna om att det troligen finns helt andra lösningar och som dessutom kanske är mycket lämpligare. En tolvåring hade löst problemet på ett sätt, en obildad 25-åring på ett annat, och den smartaste människan på ett tredje. Poängen är att det i många fall inte tar stopp där, inte ens i närheten, utan det kan vara bra att vara medveten om att vi kanske inte är så insiktsfulla trots allt när vi tycker att vi hittat den perfekta lösningen på något.

Det finns väl ingen (tänkande) människa (hehe, nu är jag garderad, ty det finns ingen riktig skotte (alltså tänkare)...!) som föreställer sig att vi har hittat den perfekta lösningen på någonting. Inte ens den rundaste cirkeln är rund, det är den enbart i Platons idévärld! Så nu påstår jag att du gör en halmgubbe av den den tänkande människan (men är den tänkande människan så tänkande egentligen...?)!

Frågan är ju vad man ska göra, sedan man konstaterat att vi inte är så insiktsfulla. Eller sedan man ställt sig frågan om "den strävsamma människan verkligen så strävsam" och om denne inte borde ses som desto mindre strävsam i konstrast till en föreställd hypersträvsam varelse annorstädes i universum.

Min misstanke är att dessa tankebanor (medvetet eller ej) mest är ett bekvämt sätt att likställa hela mänskligheten som en homogen massa av inkompetenta mähän, så att man slipper konfronteras med att vissa människor på ett betydande sätt faktiskt kan tänkas vara smartare eller mer strävsamma.

Dessutom så tycker jag att många av just de smarta människorna utmärker sig för att tänka på ett okonventionellt sätt och att angripa problem från nya infallsvinklar, samt att ständigt utveckla sin förmåga att göra detta i högre utsträckning. "Think like a Marsian" lyder uppmaningen, d.v.s. tänk utifrån fundamentala principer snarare än konvention eller människors (förutfattade) uppfattning och se på problemet, som hade du aldrig sett det förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in