Citat:
Ursprungligen postat av
Kronartskocka
Smarthet handlar i min värld om förmågan att lösa komplexa problem och kreativitet. Sedan om det finns andra varelser i universum som skulle lösa dessa problem på ett annat sätt är tämligen ovidkommande, det förminskar inte resultatet av de smarta människornas problemlösningsförmåga, som att vi skickat människor till månen och tillbaka t.ex.
Jag tycker inte att det är ovidkommande. Tror det är bra att vara medveten om att vad vi än hittar för lösningar så kan det för det mesta göras på ett bättre sätt. Det triggar begäret att utvecklas och att inte låsa oss vid gammalt tänk och gamla arbetssätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Halmgubbe! Halmgubbe!
Det är väl just därför att vi är sådana urbota korkskallar som vissa av de allra smartaste utav oss tänker sig lösningen i två steg:
1. Solve intelligence.
2. Use it to solve everything else.
En gästföreläsning som ger kontext för den ännu ej invigde:
här!
Annars är det väl vår egen Niklas Boström som är internationellt bland de mest kända för att ha tänkt på alla sorts frågor kopplade till
Superintelligens.
Tack för länkarna! Ska kolla videon i helgen.
Och blev faktiskt sugen på boken.
Jag anar också lite halmgubbe när jag pratar om att den superintelligenta människan kan hantera de flesta vardagliga sakerna någorlunda optimalt och lever relativt fläckfritt, och att jag bygger frågeställningen runt det i för hög grad. Men i övrigt märker jag inte av några halmgubbar. Reagerar du på samma saker eller hade du något annat i åtanke?
Tycker framförallt att min huvudpoäng fortfarande känns berättigad. Att när vi tycker att vi har löst ett visst problem väldigt bra så ska vi ju vara medvetna om att det troligen finns helt andra lösningar och som dessutom kanske är mycket lämpligare. En tolvåring hade löst problemet på ett sätt, en obildad 25-åring på ett annat, och den smartaste människan på ett tredje. Poängen är att det i många fall inte tar stopp där, inte ens i närheten, utan det kan vara bra att vara medveten om att vi kanske inte är så insiktsfulla trots allt när vi tycker att vi hittat den perfekta lösningen på något.
Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Nej, givetvis är inga människor värst smarta. Genomsnittbegåvade människor är ett lite snäpp smartare än annan valfri genomsnittsbegåvad apa. Högbegåvade människor är lite mer smarta apor. That's it.
Väl rutet!
Citat:
Ursprungligen postat av
Xuno
Men att ha högst intelligens betyder ju inte att man har de mest rätta värderingarna, den bästa smaken och att man vet allting.
Det är ju det jag menar. Vi människor har en tendens att bestämma oss för vad som är rätt och fel och är snabba med att trycka upp det i ansiktet på andra som om det oftast vore obestridliga objektiva sanningar vi sitter på. Vi verkar liksom glömma bort att det som känns sant för oss idag inom en viss fråga ofta skiftar mellan geografiska områden, och med tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nicchzo
Det beror på hur man definierar smart. Alla människor är unika och ser allt utifrån olika perspektiv, vilket innebär att även om man har hög intelligens så kanske inte andra håller med om det - just för att vi är så olika. Det måste inte betyda att de ”smartaste” alltid har rätt i det de säger.
Kan skriva under på det också. De flesta har sina specialiteter och områden där de har bra koll och där de hanterar ämnet bättre än valfri superintelligent människa.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Varför tror du att allt är relativt?
Ja du, den där slank ur mig utan närmare granskning. Tack för påpekandet! Usch.. jag kallade det t om. för ett faktum. :/
Försökte egentligen peka på det intressanta i hur det kan ställa till det för oss när vi håller oss i gamla inarbetade hjulspår och inte ofta nog tittar på saker ur nya perspektiv och ifrågasätter självklarheterna vi har omkring oss. Det brukar kunna rasera en och annan föreställning.
Härligt då att jag kunde agera exempel i samma mening jag nämnde det.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Det finns många verkliga problem att lösa. Föreslår att vi gör vårt bästa för att ta tag i dessa istället.
Precis. Istället för att hävda oss och kaxa och ha oss så kan vi ju fokusera på annat. Lösa problem t ex. Eller filosofera inom de områden som vi tycker är intressanta och givande för oss.