2019-02-13, 20:31
Medlem
Hej, ska frska frklara rubriken lite bttre.

Har en dator som r ett hemmabygge jag fick fr 5 r sedan. Det finns ljudutgng bak p datorn via ljudkortet, dr har jag alltid haft stereon inkopplad.
Fram p datorn har jag tv uttag fr USB samt ett fr mic och ett fr ljud. USB-uttagen funkar men jag har inte ftt uttagen fr headset att funka med mitt headset med inbyggd mic i samma sladd.

Jag har ftt ett par headset med dubbla sladdar fr ljud och mic som jag frskte koppla in i datorn. Datorn gjorde inga utslag att jag hade stoppat in ngot s vi ppnade upp panelerna och sg en av sladdarna frn framsidan inte var inkopplad i ngot, den har tv kontakter -- AC 97 och HD Audio--. Kopplade in HD Audio till den enda matchande kontakten p moderkortet och hoppades att det skulle hjlpa, men det gjorde det inte.

Moderkortet heter Asus Sabertooth X58 och ska ha inbyggt ljudkort, men trots att alla senaste drivrutiner till kortet r installerade hnder inget.

Ljudkortet heter Soundblaster x-Fi Xtreme Audio, senaste drivrutinerna r installerade dr ocks.

Vi testade att plocka ut ljudkortet ifall det var ngon konflikt mellan de tv komponenterna men inget hnde.

S fr att summera, ljud kommer bara via uttaget frn ljudkortet- inte moderkortet. Det lyssnar inte p ngot, men hgtalarna sprakar nr man kopplar in hgtalarna till mic-porten(?). Kopplar jag in mic i ljudkortet fr jag inga utslag, finns dock inget rosa uttag om det kan pverka? Finns ett bltt med mic-symbol men d lyser bara Line-In frn styrenheten p Kontrollpanelen.

P frontpanelen fr jag heller inget ljud och micen funkar inte dr heller.

Tankar och ider? r inte superhaj p datorer men lite kan jag, och har hjlp hr hemma i s fall.

// Flickvnnen lnar kontot fr sitt egna problem.
Citera
2019-02-17, 14:56
Medlem
NeonCrosss avatar
Kan ju vara micporten som har lagt av?
Citera
2019-02-18, 00:08
Medlem
Hur testar du ljudet frn mikrofonen? Ofta behver man vlja i kontrollpanelen eller tom i progtammet man anvnder fr ljudinspelning p vilken ljusklla man vill ha. r det kanske s att du frvntar dig att ljudet i mikrofonen ska spelas upp automatiskt i hgtalarna. Det gr det inte s lnge man inte har gjort instllningen att den ska gr a det. Eftersom uttaget du kopplar in mikrofonen i r bl behver du troligtvis ven gra en instllning fr att datorn ska frst att detta r en mikrofon och inte line in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in