• 1
  • 2
2019-02-13, 13:48
Medlem
BlurryFace69s avatar
Tja!!

Nån som har koll på var man kan
få det bästa lånet om man ska
låna till en bil?

Fackets medlemslån på bil som jag har i
Swedbank ligger på 4,9% vilket jag anser ganska högt?!
Citera
2019-02-13, 13:59
Varför gör du radbyten mitt i meningar?

4.9% är väl inte så högt för ett blancolån?

Collectors billigaste tex 4.9.

Annars kan du kolla på compricer.
Citera
2019-02-13, 14:05
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Tja!!

Nån som har koll på var man kan
få det bästa lånet om man ska
låna till en bil?

Fackets medlemslån på bil som jag har i
Swedbank ligger på 4,9% vilket jag anser ganska högt?!

Det billigaste är nog ofta handlaren/tillverkarens egna lån. Ganska ofta subventionerar de lånen eftersom ett lån innebär en såld bil. Jag googlade lite snabbt, och hittade då detta exempel: https://www.berners.se/nyheter/rantekampanj-195/

1,95 % är antagligen inte marknadsmässigt, men om de tjänar säg 30 000 kr på försäljningen av en bil kan de få förlora någon tusenlapp på lånet.
Citera
2019-02-13, 14:35
Medlem
baka in billånet i huslånet
Citera
2019-02-13, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det billigaste är nog ofta handlaren/tillverkarens egna lån. Ganska ofta subventionerar de lånen eftersom ett lån innebär en såld bil. Jag googlade lite snabbt, och hittade då detta exempel: https://www.berners.se/nyheter/rantekampanj-195/

1,95 % är antagligen inte marknadsmässigt, men om de tjänar säg 30 000 kr på försäljningen av en bil kan de få förlora någon tusenlapp på lånet.

De subventioneras inte, men kreditrisken är låg eftersom de får återtaganderätt på bilen.
Citera
2019-02-13, 20:20
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De subventioneras inte, men kreditrisken är låg eftersom de får återtaganderätt på bilen.

Nja, jag håller inte riktigt med. Visst är det så att det finns återtaganderätt. Exempelvis Swedbanks exempelränta på billån är runt 4 % - trots att även de förstås också har återtaganderätt vid bilfinansiering.

Mitt exempel ovan med 1,95 % var bara ett snabbgooglat exempel och kanske inte det bästa, men ändå helt OK. Jämför 1,95 % med ex Swedbanks snitträntor på bolån här: https://www.swedbank.se/privat/ranto...anerantor.html

Det är alltså inte jättemånga punkter över bolåneräntorna. Bilar är en ganska kass säkerhet jämfört med hus. Bilar sjunker rejält i värde direkt de lämnar hallen, de kan krockas, de kan stjälas, de kan skeppas till utlandet m.m. Jämför man detta med hus som är prisstabila över tid ska bilar, som garanterat sjunker dag för dag, kosta mer än 30 punkter mer.

Jag tycker att min tes förstärks av att man ibland kan se tillverkare köra kampanjer med 1,29 % (och ibland lägre!) och dyl på billånen.

Nåväl, vi behöver inte vara överens. Jag känner mig dock ganska säker i min tes efter många års observation av kreditmarknaden i Sverige.
Citera
2019-02-13, 22:30
Medlem
Citat:
Nja, jag håller inte riktigt med. Visst är det så att det finns återtaganderätt. Exempelvis Swedbanks exempelränta på billån är runt 4 % - trots att även de förstås också har återtaganderätt vid bilfinansiering.

Mitt exempel ovan med 1,95 % var bara ett snabbgooglat exempel och kanske inte det bästa, men ändå helt OK. Jämför 1,95 % med ex Swedbanks snitträntor på bolån här: https://www.swedbank.se/privat/ranto...anerantor.html

Det är alltså inte jättemånga punkter över bolåneräntorna. Bilar är en ganska kass säkerhet jämfört med hus. Bilar sjunker rejält i värde direkt de lämnar hallen, de kan krockas, de kan stjälas, de kan skeppas till utlandet m.m. Jämför man detta med hus som är prisstabila över tid ska bilar, som garanterat sjunker dag för dag, kosta mer än 30 punkter mer.

Jag tycker att min tes förstärks av att man ibland kan se tillverkare köra kampanjer med 1,29 % (och ibland lägre!) och dyl på billånen.

Nåväl, vi behöver inte vara överens. Jag känner mig dock ganska säker i min tes efter många års observation av kreditmarknaden i Sverige.
Det är ju sällan eller aldrig bilhandlaren som står för krediten, de anlitar ett finansbolag för lånet. Handlaren säljer gärna på avbetalning eftersom denne får bonus från den som tillhandahåller lånet. Detta på liknade sätt som de får betalt när de förmedlar försäkringar. Så subventionerar, nej, knappast.
Citera
2019-02-14, 12:35
Medlem
BlurryFace69s avatar
Intressant att läsa vad ni skriver

Jag har varit runt och kollat på bilar hos olika bilhandlare lite och de använder ju som sagt olika kreditbolag de samarbetar med.
De jag kollade på som då hade billigast ränta låg på 3% , minns ej vilket kreditbolag. Sen har det varit uppåt några % så många är billigare än banken.
Ofta kräver de en kontant-insats om man ej byter in bil.

Skulle jag hitta den bil jag vill ha på en firma som jag kan få bra ränta - ja då är det ju bra!
Men så kanske inte är fallet.
Inte de jag varit intresserad av ännu iaf.

Därför jag kollar efter nått bolag som jag kan låna av direkt o köpa bilen var jag vill Kollar man compricer står ju 4,95-12,95% ränta på dem så lite svårt..

Ska inte köpa en ny bil BTW!
Bostadslån är bundet, kan ej baka in mer tyvärr ..
Citera
2019-02-15, 23:11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är ju sällan eller aldrig bilhandlaren som står för krediten, de anlitar ett finansbolag för lånet. Handlaren säljer gärna på avbetalning eftersom denne får bonus från den som tillhandahåller lånet. Detta på liknade sätt som de får betalt när de förmedlar försäkringar. Så subventionerar, nej, knappast.

Ja, mitt exempel var kanske dåligt, men fastna inte i det. Många större bilhandlare har egna finansbolag (ex Hedin finans, Holmgrens Finans o.s.v) och samtliga tillverkare har det också. Ser en handlare med eget finansbolag eller en tillverkare då en möjlighet att tjäna mer genom att sälja fler bilar på bekostnad av finansbolaget kommer de ta den möjligheten i tio fall av tio givet att nettot är positivt. Det är också den bilden jag sett genom åren. Återigen, ingen av oss kommer kunna leda i bevis att vi har rätt, så vi kanske ska "agree to disagree".
Citera
2019-02-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ja, mitt exempel var kanske dåligt, men fastna inte i det. Många större bilhandlare har egna finansbolag (ex Hedin finans, Holmgrens Finans o.s.v) och samtliga tillverkare har det också. Ser en handlare med eget finansbolag eller en tillverkare då en möjlighet att tjäna mer genom att sälja fler bilar på bekostnad av finansbolaget kommer de ta den möjligheten i tio fall av tio givet att nettot är positivt. Det är också den bilden jag sett genom åren. Återigen, ingen av oss kommer kunna leda i bevis att vi har rätt, så vi kanske ska "agree to disagree".
Vi får väl bjuda in någon bilhandlare eller annan med insyn i det hela som får redogöra för uppläggen!
Citera
2019-02-16, 13:39
Medlem
_killahs avatar
Jag har 1.95 på min. Det tycker jag är en helt godkänt ränta på ett billån. Vet att vissa handlare ibland kör 0.99% eller så. Googla, alternativt sök på blocket om märke spelar mindre roll.
Citera
2019-02-16, 15:54
Medlem
EricssonAnders69s avatar
Visst kan man tjäna pengar på att söka efter det billigaste lånet men jag skulle inte lägga mycket tid på det. Jämfört med de andra bilkostnader, där värdeminskningen är absolut störst, är räntekostnaden efter skatt mycket liten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in