• 1
  • 2
2019-02-13, 04:51
Medlem
thejams avatar
Köpte en Asus Zenbook för ett tag sedan. 256GB hårddisk så inte så överdrivet mycket utrymme på den. Till min stora förvåning var det snarare runt 150GB som gick att använda. Resten är ockuperat av förinstallerade saker.

Är det den här mängden data som krävs för att en dator "ska fungera"? Eller är det möjligtvis en massa skräp som man rent utav kan ta bort - och låsa upp lite mer utrymme?

Som det är nu känns det som ett ganska dåligt köpt. Hade räknat med att klara mig på 200GB men blir ju rätt svårt såhär.

Till den som oundvikligen kommer föreslå en extern hårddisk: jag vet. Så mycket skönare att ha allt på samma ställe dock.
Citera
2019-02-13, 04:59
Medlem
DRD4s avatar
Disable Hibernate, det tar upp lika mycket som ditt RAM minne.
Citera
2019-02-13, 05:02
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4

Kan du utveckla? Är inte helt high på datorer.
Citera
2019-02-13, 05:36
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Kan du utveckla? Är inte helt high på datorer.

Funktionen "hibernate" ingen aning vad den heter på svenska, om du har 16gb ram minne så tar den upp 16 gb av din hårddisk.

Du får googla, jag kan inte förklara hur du gör.
Citera
2019-02-13, 06:01
Medlem
thejams avatar
Citat:
Funktionen "hibernate" ingen aning vad den heter på svenska, om du har 16gb ram minne så tar den upp 16 gb av din hårddisk.

Du får googla, jag kan inte förklara hur du gör.

Schysst, tack
Citera
2019-02-13, 06:07
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Kul att ha en bärbar dator utan den funktionen...
Citera
2019-02-13, 06:13
Bannlyst
Nu blir jag osäker men du har förmodligen en "Windows old" mapp.

Den kan du ta bort igenom diskrensning och välja systemfiler, bocka i!
Citera
2019-02-13, 08:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Köpte en Asus Zenbook för ett tag sedan. 256GB hårddisk så inte så överdrivet mycket utrymme på den. Till min stora förvåning var det snarare runt 150GB som gick att använda. Resten är ockuperat av förinstallerade saker.

Är det den här mängden data som krävs för att en dator "ska fungera"? Eller är det möjligtvis en massa skräp som man rent utav kan ta bort - och låsa upp lite mer utrymme?

Som det är nu känns det som ett ganska dåligt köpt. Hade räknat med att klara mig på 200GB men blir ju rätt svårt såhär.

Till den som oundvikligen kommer föreslå en extern hårddisk: jag vet. Så mycket skönare att ha allt på samma ställe dock.

Det vanliga är en återställningspartition på c:a 20-30GB och ett Os på lika mycket, så 100GB låter mycket.

Gör en nyinstallation så blir inte förlusten av utrymme mer än c:a 30GB. D.v.s tillgång till c:a 220-225, utöver Os et.
Citera
2019-02-13, 09:52
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

innan jag skulle börja inaktivera hibernate, installera om och så vidare så hade jag i alla fall testat att se om jag på ett enkelt sätt kan lösa en del av problemen själv..

Till att börja med.. När du köpte datorn var det säkert ett tag sedan den installerades varför ett massa uppdateringar (och säkert en uppgradering av windows) har installeras..
Dessa kan ibland lämna rester (som t.ex. den berömda Windows.old)

Så först kollar man via Start, "kugghjulet", "Uppdateringar och säkerhet" samt "Windows update"
Om uppdateringar/uppgraderingar etc. väntar på installation. Om så Installera dessa och gå in på samma ställer och se att inga nya uppdateringar dyker upp

-När alla uppdateringar väl är installerade (De tar tillfälligt upp extra diskutrymme, tills de installerats)

Så vad gör man sen?? Jag hade i alla fall utfört en: DISKRENSNING (så man rensar bort skräpfiler och rester från uppdateringarna etc.)

Gör så här:
Klicka på "förstoringsglaset" nere vid start-knappen, skriv: Diskrensning När appen diskrensning visas upptill.. klicka på den..

Välj: "C:\"

När den är startad, klicka på: Rensa systemfiler, svara ja i UAC
Välj: "C:\" igen,
Bläddra ned i "listan" och markera nu ALLA VAL där högra spalten anger är större än 0 (Noll)
UTOM, "Enhetsdrivrutinpaket", och avmarkera: "Hämtade filer" ifall du sparat filer du vill behålla däri! (Du kan gärna kolla i mappen "Hämtade filer" först och kopiera undan de filer du laddat ned och vill spara.. Efter det kan du lugnt markera även detta val!

Nu ser du nedtill under "listan" hur många gig av hårddiskytan du kan frigöra på en gång.
Och detta utan att stänga av funktioner som är viktiga för bärbara datorer, och utan att installera om datorn helt och ev. bli sittande med en dator där viktiga drivrutiner saknas..

Och om du vill installera om så finns det 3 sätt för dig som köpt en dator med Windows 10 redan färdig-installerat.. och det finns riktigt bra guider som visar dig hur du utför dessa!

Om en diskrensning inte hjälper, DÅ först vidtar man andra åtgärder!
Citera
2019-02-13, 10:39
Medlem
Det är standard när du köper färdig dator med allt färdiginstallerat att det blir bloated dvs. det tar upp mer plats än vad det behövs för att där ska vara en massa program från tillverkaren som ska "hjälpa" dig.

Hitta en unge i din närhet som kan installera om OSet åt dig så frigör du lite till iaf. Är du inte förståndshandikappad så behöver du inte alla extra, hjälpsamma verktyg.

Men 256 gb är oerhört lite utrymme oavsett. Får data-klaustrofobi bara av att tänka på det.
Citera
2019-02-13, 10:40
Medlem
DigiFlaxs avatar
Hårdvarutillverkarna och mjukvarotillverkarna räkna lite olika på det där med GB.

hårdvaru: 1 GB = 1000^3 B
mjukvaru: 1 GB = 1024^3 B

Så egentligen får du bara 238 GB (vilseledande marknadsföring). Därefter tillkommer olika partitioner t.ex. för OEM och annat. Formateringen för filsystemet (NTFS) innebär även att en del försvinner som overhead. Sedan har du ju operativsystemet som tar en del plats och eventuell bloatware. Därutöver så kan en del lagring användas som swap memory och därav bli otillgänglig. Återställningsbackup kan även ta utrymme i anspråk.
Senast redigerad av DigiFlax 2019-02-13 kl. 11:20.
Citera
2019-02-13, 12:28
Medlem
vcxzs avatar
Det underbara programmet WinDirStat är alltid mitt första tips, så får du en bild över var saker gömmer sig. Sen om du själv inte vet vad det är som tar platsen så kan man fråga någon med hjälp av namnet på vad det nu är.

Men som alla sagt här är du efter hibernation, swap (om du har dem) och OS redan en bit under 200 GB. Återställningsbös kan säkert få dig att närma dig 150 GB.
Senast redigerad av vcxz 2019-02-13 kl. 12:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in