Citat:
Ursprungligen postat av
thejam
Köpte en Asus Zenbook för ett tag sedan. 256GB hårddisk så inte så överdrivet mycket utrymme på den. Till min stora förvåning var det snarare runt 150GB som gick att använda. Resten är ockuperat av förinstallerade saker.
Är det den här mängden data som krävs för att en dator "ska fungera"? Eller är det möjligtvis en massa skräp som man rent utav kan ta bort - och låsa upp lite mer utrymme?
Som det är nu känns det som ett ganska dåligt köpt. Hade räknat med att klara mig på 200GB men blir ju rätt svårt såhär.
Till den som oundvikligen kommer föreslå en extern hårddisk: jag vet. Så mycket skönare att ha allt på samma ställe dock.
innan jag skulle börja inaktivera hibernate, installera om och så vidare så hade jag i alla fall testat att se om jag på ett enkelt sätt kan lösa en del av problemen själv..
Till att börja med.. När du köpte datorn var det säkert ett tag sedan den installerades varför ett massa uppdateringar (och säkert en uppgradering av windows) har installeras..
Dessa kan ibland lämna rester (som t.ex. den berömda Windows.old)
Så först kollar man via Start, "kugghjulet", "Uppdateringar och säkerhet" samt "Windows update"
Om uppdateringar/uppgraderingar etc. väntar på installation. Om så Installera dessa och gå in på samma ställer och se att inga nya uppdateringar dyker upp
-När alla uppdateringar väl är installerade (De tar tillfälligt upp extra diskutrymme, tills de installerats)
Så vad gör man sen?? Jag hade i alla fall utfört en:
DISKRENSNING (så man rensar bort skräpfiler och rester från uppdateringarna etc.)
Gör så här:
Klicka på "förstoringsglaset" nere vid start-knappen, skriv: Diskrensning När appen diskrensning visas upptill.. klicka på den..
Välj: "C:\"
När den är startad, klicka på:
Rensa systemfiler, svara ja i UAC
Välj: "C:\" igen,
Bläddra ned i "listan" och markera nu ALLA VAL där högra spalten anger är större än 0 (Noll)
UTOM, "
Enhetsdrivrutinpaket", och avmarkera: "Hämtade filer" ifall du sparat filer du vill behålla däri! (Du kan gärna kolla i mappen "Hämtade filer" först och kopiera undan de filer du laddat ned och vill spara.. Efter det kan du lugnt markera även detta val!
Nu ser du nedtill under "listan" hur många gig av hårddiskytan du kan frigöra på en gång.
Och detta utan att stänga av funktioner som är viktiga för bärbara datorer, och utan att installera om datorn helt och ev. bli sittande med en dator där viktiga drivrutiner saknas..
Och om du vill installera om så finns det 3 sätt för dig som köpt en dator med Windows 10 redan färdig-installerat.. och det finns riktigt bra guider som visar dig hur du utför dessa!
Om en diskrensning inte hjälper, DÅ först vidtar man andra åtgärder!