• 1
  • 2
2019-02-12, 19:56
Medlem
MrFreds avatar
Jag har fått ett email från CSN där det står att jag inte har betalat min senaste faktura. Jag vill gå in och ansöka om.. Vad heter nu igen... Att man ej har pengar det här året, men jag vill inte riskera att de får reda på var jag befinner mig (stad, land, ipnummer osv).

Kan de se sådant genom att jag loggar in på min personliga sida och läser email från de samt ansöker om att jag ej har pengar detta år?
Citera
2019-02-12, 20:00
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
Jag har fått ett email från CSN där det står att jag inte har betalat min senaste faktura. Jag vill gå in och ansöka om.. Vad heter nu igen... Att man ej har pengar det här året, men jag vill inte riskera att de får reda på var jag befinner mig (stad, land, ipnummer osv).

Kan de se sådant genom att jag loggar in på min personliga sida och läser email från de samt ansöker om att jag ej har pengar detta år?
Skaffa vpn.
Citera
2019-02-12, 20:05
Medlem
FlyingBees avatar
maila ifrån något ställe som har fri wifi, tex coffee house
Citera
2019-02-12, 20:07
Medlem
negergubbes avatar
För att svara på din fråga: Det tror jag inte.
Svaret på problemet: Använd VPN
Citera
2019-02-12, 20:31
Medlem
mimimexs avatar
Citat:

Nej, CSN kan inte spåra dig när du loggar in på mina sidor och läser mejl. Däremot om du är folkbokförd i ett civiliserat land så kommer de att hitta dig. CSN letar systematiskt efter utlandssvenskar som inte betalar sina studieskulder i olika länders folkbokföring.
Senast redigerad av mimimex 2019-02-12 kl. 20:35.
Citera
2019-02-12, 20:45
Medlem
MrFreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex
Nej, CSN kan inte spåra dig när du loggar in på mina sidor och läser mejl. Däremot om du är folkbokförd i ett civiliserat land så kommer de att hitta dig. CSN letar systematiskt efter utlandssvenskar som inte betalar sina studieskulder i olika länders folkbokföring.

Och hur kan jag veta att du inte jobbar för CSN med dina ynka 100 inlägg och bara vill få mig i din fälla att logga in på CSNs hemsida?
Citera
2019-02-12, 21:00
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Och hur kan jag veta att du inte jobbar för CSN med dina ynka 100 inlägg och bara vill få mig i din fälla att logga in på CSNs hemsida?
Jag kan lugna dig med att säga att jag själv tänker smita från CSN när jag flyttar utomlands nu inom cirka ett halvår. Jag tänker inte vara deras ekonomiska dörrmatta i 25 år.

CSN kan inte spåra dig när att du loggar in på mina sidor och läser deras mejl. Jag har själv loggat in på CSN när jag har varit utomlands på semester och de har inte frågat mig om jag har flyttat utomlands.

CSN kan enbart spåra utlandssvenskar genom titta på olika länders folkbokföring, vid kontakt med svenska myndigheter, internet och sociala medier.
Citera
2019-02-12, 22:14
Medlem
Klart att de kan se vart du befinner dig och CSN lägger ner stora pengar på detta eftersom det finns en massa lallare som inte betalar sina studielån och eftersom CSN är statligt så ser de inte med blida ögon om att gå miste om en massa pengar som staten en gång har lånat ut till dig för att studera.

Att du inte har pengar att betala är bara ett taffligt svepskäl, det hade varit bättre att kontakta dem innan du kom fram till detta och då kunnat diskutera en lösning istället.
Det hade tagit dig max 5 minuter att påvisa att du inte har någon inkomst och föreslagit att betala mera nästa år eller dylikt.
Citera
2019-02-12, 22:50
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos-Locos
Klart att de kan se vart du befinner dig och CSN lägger ner stora pengar på detta eftersom det finns en massa lallare som inte betalar sina studielån och eftersom CSN är statligt så ser de inte med blida ögon om att gå miste om en massa pengar som staten en gång har lånat ut till dig för att studera.

Att du inte har pengar att betala är bara ett taffligt svepskäl, det hade varit bättre att kontakta dem innan du kom fram till detta och då kunnat diskutera en lösning istället.
Det hade tagit dig max 5 minuter att påvisa att du inte har någon inkomst och föreslagit att betala mera nästa år eller dylikt.
CSN saknar adress till drygt 17 500 låntagare som är bosatta i utlandet. Det bor ca 65 000 svenskar i utlandet som har studieskulder till CSN. CSN kommer knappast hitta samtliga 17 500 låntagare som de saknar adress till. Det spelar ingen roll om de använder sig av inkassoföretag eller detektiver, det finns inget företag som har tillgång till samtliga register och folkbokföringar i världen.

Jag ser det som uteslutet att CSN ska kunna spåra upp 17 500 låntagare. Det är möjligt att CSN med hjälp av inkassoföretag och detektiver lyckas spåra upp 2000-7000 låntagare i utlandet. Det är väldigt svårt att hitta personer som är bosatta utomlands eftersom de flesta länder har inte särskilt fungerande folkbokföringssystem.

Även om de hittar ens utlandsadress, så kan man skicka samtliga brev i retur till CSN och inkassoföretaget, och på så sätt förhindra att det sker ett preskriptionsavbrott samt att de vidtar rättsliga åtgärder. För CSN är en giltig adress när brevet inte går i retur.
Citera
2019-02-12, 23:27
Medlem
qrzds avatar
Citat:

Betala dina skulder jävla parasit!
Citera
2019-02-12, 23:40
Bannlyst
Citat:
JJag vill gå in och ansöka om.. Vad heter nu igen... Att man ej har pengar det här året

Anstånd!
Citera
2019-02-13, 01:01
Medlem
Stones avatar
Citat:

Parasit. Betala för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in