2019-02-12, 18:25
Medlem
Hej, har svårt välja vad jag ska köpa.
Då jag anser mig hittat en ultimat lösning:

Slim notebook sk 2-i-1 (hybrid)
+
Extern Gamingstation (sk docka /thunderbolt3 till extra grafikresurser)

Såhär har jag resonerat
Att få mest bang-for-the-bucks är ingen konstighet, då väljer man en stationär Gamingdator.
Bevakar fortfarande en färdigbyggd ROG i ca 10 000 :- klassen liksom att bygga egen med en komponentlista.

Jag har dock alldeles för lite tid utan spenderar livet på resande fot/hotell.
Därför är en bärbar laptop intressant.

Här hade valet varit enkelt välja tex Razorblade 13 stealth eller Alienware....
Men jag kan inte komma med en renodlad Gaming-dator till jobbmöten och behöver ju faktiskt inte kanske senaste GTX-grafikkortet eller 4K skärm , tvärtom där behövs en proper touchdator med styluspenna. Där skärmen kan vikas runt till en tablet för formatet skull...

Nu har jag ringat in modeller till följande

HP x360 (antingen 13 eller 15 tum)
HP xSpectre (kan fås med GeForce® GTX 1050Ti (4GB ! )
Dell XPS 15 2-in-1

Så antingen hamnar jag på ca 23 000 + för en dator i exakt det smidiga,slimmade format jag har.
Med bra resurser som i7 , 512GB SSD , GeForce® GTX 1050Ti (4GB etc men får 4K skärm som enligt många är onödigt och overkill.

Antingen ska man gå ner till ca 17 000 för en HP 360 som har ett hyffsat bra overall-performance.
Lösningen är ändå att köra med eGPU som dockas med thunderbolt så man kan köra med dedikerat extern grafikkort ,när man ändå ansluter alla perifera enheter till en 34" Acer välvd skärm så det bör stödja QHD
(3440 x 1440 )
Citera
2019-02-16, 09:48
Medlem
Jag kan varmt rekommendera Huawei Matebook Pro X.
Jag köpte först XPS 13 med 4K skärm men den kändes inte helt bra enligt min smak, absolut inget fel på datorn i sig men skärmen blev i minsta laget. Jag bytte då till Huawei och det ångrar jag inte! Absolut det skönaste tangentbordet jag skrivit på, prestandan är bra förutom grafikkortet som inte är det bästa men om du ska ha EGPU så gör ju inte det något.
Den är så otroligt lätt och smidig och så jäkla snygg med den tunna ramen runt skärmen. Den har touchskärm, inte för att jag använder den så mycket men det är gött att ha när man ligger i soffan och slökollar på expressen eller liknande.
Citera
2019-02-18, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoifan87
Jag kan varmt rekommendera Huawei Matebook Pro X.

bra förutom grafikkortet som inte är det bästa men om du ska ha EGPU så gör ju inte det något.

Tackar.
Ja det lutar åt en Envy x360 och så kör jag e-GPU om det nu finns dockningsstationer
och stöd för detta hos HP. Måste ju vara thunderbolt 3, kompatibelt.

Verkar som det ändå blir ett lyft mot det jag har idag:

Stationär HP Pavilion
AMD A8-7600 Radeon R7
2 core, 4 logic
3100 Mhz
Nvidia GeForce GT 730
1920x1080
1 GB

https://benchmarks.ul.com/hardware/g...+GT+730+review

Systemet jag evt ska köpa har:

Intel® Core™ i7-8565U (1,8 GHz, 8 MB cache, 4 kärnor
NVIDIA® GeForce® MX150 (4 GB dedikerat)