Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-02-23, 18:14
Medlem
irrblosss avatar
Jag brukar alltid plocka på mig massa receptböcker och liknande när det är bokrea. Vissa används aldrig medan andra är riktigt bra. I år blev det följande:

ICA-förlagets stora kokbok
Misstänker att det är samma som rutiga kokboken fast med mjuk pärm och lite annorlunda omslagsdesign. Verkar riktigt trevlig med massa tips om allt möjligt, samt väldigt många recept på allt man kan tänka sig och lite till. 700+ sidor.

USA-kokboken av Sheila Lukins
En receptbok med amerikansk mat, inte enbart junkfood. En hel del kreolkokkonst och annan het matlagning, verkar vara rätt många recept som faller mig i smaken där. 600+ sidor.

Claras gröna kokbok
Bläddrade igenom den i affären och tyckte jag såg rätt mycket som såg lockande ut. Recepten verkar vara lagom lätta och inte så tidsödande. 100+ sidor.

Sedan måste jag tipsa om en bok jag köpt på icke-rea, men jag såg att den är med på årets bokrea:

Texmex - mat, musik och livsglädje från Texas
Gillar man texmex-mat är den här helt underbar. Sköna musiktips, bilder och en hel del heta recept. 50+ sidor.

Så vilka böcker har ni köpt/kan rekommendera?
Citera
2006-02-23, 18:24
Medlem
Bråkmakarns avatar
Inga. Jag letar snarare gamla kokböcker på loppis. Kommande bok jag köpt och ska läsa igenom heter "Vardags- helgdags- kalasmat. Receptsamling och praktisk handbok i matlagning för skolor och hem. Utgiven för Örebro stads yrkesskolor 1944"

Men helt omöjligt är det ju inte att jag tar en sväng förbi en bokaffär och handlar nån spännande bok. Jag skulle vilja ha tag i en som avhandlar husmanskost (nyare bok än hanboken jag nämner ovan..). Ica-förlagets bok du nämner verkar bra.
Citera
2006-02-24, 21:53
Medlem
MisterGröns avatar
Själv samlar man på kokböcker. Är kock så man är lite jobbeskadad

Har en 10:tal böcker som jag tycker att ALLA ska ha hemma, men min favis just nu är en lite "b" bok som heter PIZZA. Roligt med information och recept, + alla bilderna är i absolut världsklass.

Kan posta mina topp:10 sen om någon är intresserad... ?
Citera
2006-02-24, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGrön
Själv samlar man på kokböcker. Är kock så man är lite jobbeskadad

Har en 10:tal böcker som jag tycker att ALLA ska ha hemma, men min favis just nu är en lite "b" bok som heter PIZZA. Roligt med information och recept, + alla bilderna är i absolut världsklass.

Kan posta mina topp:10 sen om någon är intresserad... ?
jag är iaf intresserad!
Citera
2006-02-24, 22:51
Medlem
MisterGröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __Sailor
jag är iaf intresserad!

Okej, har mycket jobb nu ihelgen men ska försöka slänga upp det senast söndag..
Citera
2006-02-24, 23:15
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGrön
Är det "La pizza" av Nikko Amandonicos du menar? Den är riktigt trevlig iaf, köpte jag på förra årets bokrea. Såg att de hade den på årets också, fast då ett lite behändigare format (min är i A4-format).
Citera
2006-02-24, 23:19
Medlem
glyos avatar
Vår kokbok, Min andra och gamla version är från sjuttiotalet så tänkte jag skulle uppdatera mig
Citera
2006-02-25, 18:10
Medlem
Bråkmakarns avatar
Det blev några böcker:

Korv, mos och människor - En bok om svenska korvkiosker 98:-

Jamie Oliver - Den nakna kocken 59:-

Werner Vögeli - Från emmental till Stockholms slott 115:-

Fullständiga rättigheter - Femtio goda år på den svenska krogen. Sanningar och skrönor från kök och matsalar 79:-
Citera
2006-02-25, 18:12
Bannlyst
Vilt & Fisk kokboken 119:-

Fina illustrationer, mycket kuriosa och framförallt smarriga recept!
Kommer användas flitigt!
Citera
2006-02-25, 18:17
Medlem
Galangal : och 1500 andra ord. 29 :-
Munskänkarnas vinbok. 69 :-
Wok - steg för steg. 39:-
Gå ner i vikt utan träning (låter väl bra? 44 :-
Chilipeppar 48 :-
Stora boken om Öl 59 :-
Citera
2006-02-25, 18:29
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhreakaliS
Chilipeppar 48 :-
Var köpte du den? Är själv ett chili-head, så det kanske vore något för mig...
Citera
2006-02-26, 20:39
Medlem
MisterGröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Är det "La pizza" av Nikko Amandonicos du menar? Den är riktigt trevlig iaf, köpte jag på förra årets bokrea. Såg att de hade den på årets också, fast då ett lite behändigare format (min är i A4-format).

Ja, den jag menade Är riktigt härliga bilder tycker jag.. Kan berätta att jag efter många om och men klippte jag ut bilder och köpte lite schyssta ramar..

Passar perfekt i mitt nya kök
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in