Citat:
Ursprungligen postat av
KarlKaviar
Stora balkonger har blivit en modegrej bland arkitekter, en sälj-pitch bland mäklare, en statusgrej bland bolånetorskar och givetvis en kassabo för byggbolagen.
Så gott som allt nybyggt idag har stora balkonger. Men hur ofta används dessa egentligen?
Du har 100% rätt. Samtliga nybyggda lägenheter i Lund där jag bor är i princip "en balkong med vidhängande bostad", extremt påkostade och fasad-förfulande. Jag har massor med nybyggda hus i min närhet med stora glasbalkonger, men 90% ser heltomma ut, kanske någon cykel som står eller några fula utestolar. Det är kanske 1 på 50 som har gjort det mysigt med plantering, möbler, annat.
På samma sätt för mig. Jag bor bara i villa, har haft många. Alla måste ha balkong när jag köper. Men jag går aldrig någonsin ut på dem. Har en gammal fin villa nu med toppen-balkong med kvällssol, smidesräcke, utsikt. Aldrig att jag går ut annat än 5 minuter varannan söndag när jag vädrar täcket.
Mycket skumt, jag kan inte förklara mitt beteende. Möjligen svenskens medfödda naturbehov, men innerst inne vill han sitta inne framför en skärm.