• 1
  • 2
2019-02-11, 23:06
Medlem
Stora balkonger har blivit en modegrej bland arkitekter, en sälj-pitch bland mäklare, en statusgrej bland bolånetorskar och givetvis en kassabo för byggbolagen.

Så gott som allt nybyggt idag har stora balkonger. Men hur ofta används dessa egentligen?
Eftersom jag har funderat på denna frågeställning under flera år nu brukar jag observera aktiviteten på balkongerna när jag går förbi en husfasad som har sådana.

Och mina observationer tyder på att balkonger används nästan aldrig alls.Av ca 50 observerade balkonger vid olika tidpunkter så är den absolut vanligaste observationen att ingen vistas på någon av dem. inte alls.

Den vanligaste aktiviteten vid de tillfällen då någon faktiskt vistas på balkongen är rökning.

Är det rimligt att bygga svindyra balkonger med tanke på hur sällan de faktiskt används?
Citera
2019-02-11, 23:19
Medlem
negergubbes avatar
Jag skall bara svara för mig:
Hade själv aldrig övervägt att införskaffa en lägenhet utan balkong om inte privat uteplats eller liknande fanns att tillgå.
För mig är det närmast nödvändigt att ha åtminstone en bit av mitt bohag utomhus då jag gillar naturen och att odla.
Citera
2019-02-11, 23:21
Medlem
Så här års är jag bara ute och luftar mig snabba stunder, men under våren/sommarn/hösten så är det ”rummet” jag använder mest.
Jag odlar grönsaker och örter, solar, lagar mat, chillar, har middagar och fester på balkongen.
Har tidigare bott i lägenheter helt utan nån form av uteplats och jag skulle aldrig flyttat till en ny lägenhet utan balkong med bra soltid.
Citera
2019-02-11, 23:22
Bannlyst
Det var ju en väldigt vag beskrivning. Vilka tider på dygnet och under vilka årstider ägde dessa "observationer" rum?

Balkonger används mestadels för att förvara saker på, speciellt i storstäder och framförallt om de är inglasade. Utöver det ger de en illusion om att bostaden är större än vad den egentligen är (om betraktaren står inne och kollar ut). Du påstår att den vanligaste aktiviteten är rökning, vilka fler aktiviteter har du observerat? För annars kan du inte uttrycka "vanligaste", det tyder nämligen på någon implicit jämförelse.
Citera
2019-02-11, 23:51
Medlem
TS ser inte folk på balkongen och hade inte heller sett dem i bostaden om det vore glasväggar, ty de är fullt upptagna att arbeta ihop till vad det kostar att bo där. Klart som f-n att folk använder sin balkong men de kan väl inte sitta där hela dagen!
Citera
2019-02-12, 01:04
Medlem
Ryggradsluss avatar
Balkonger är trevliga.
Jag säger ta vara på taket. Vill inte fler vara på taket? Bygg fler takterrasser med gemensamt utrymme tex 1kvm per skalle.
Citera
2019-02-12, 02:49
Medlem
Kort svar: Nej, inte riktigt. Dock har det blivit ett fenomen att odla på sin balkong, vilket andra i tråden stryker förbi, och med tanke på att inglasning är standard numer så funkar det utmärkt året om i stort sett. Balkongodling är här för att stanna tror jag, och då kan ju större balkonger inte vara helt tokigt ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Balkonger är trevliga.
Jag säger ta vara på taket. Vill inte fler vara på taket? Bygg fler takterrasser med gemensamt utrymme tex 1kvm per skalle.
Lysande idé! Jag hade dock föredragit en enda gemensam yta ā la innergård. Hade passat bra i bostadsrättsföreningar. Det hade ju kunnat ge en viss gemenskap med sina medägare till fastigheten vilket kunnat leda till mer engagemang och bättre skötsel. Kanske hade svensken blivit lite mer social på kuppen och utvecklat en större ansvarskänsla (istället för mindre som trenden är), mer som det var förr. Inte det här nyliberala skitet.
Citera
2019-02-12, 07:31
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourNameisSexy
Kort svar: Nej, inte riktigt. Dock har det blivit ett fenomen att odla på sin balkong, vilket andra i tråden stryker förbi, och med tanke på att inglasning är standard numer så funkar det utmärkt året om i stort sett. Balkongodling är här för att stanna tror jag, och då kan ju större balkonger inte vara helt tokigt ändå.

Lysande idé! Jag hade dock föredragit en enda gemensam yta ā la innergård. Hade passat bra i bostadsrättsföreningar. Det hade ju kunnat ge en viss gemenskap med sina medägare till fastigheten vilket kunnat leda till mer engagemang och bättre skötsel. Kanske hade svensken blivit lite mer social på kuppen och utvecklat en större ansvarskänsla (istället för mindre som trenden är), mer som det var förr. Inte det här nyliberala skitet.
Tack. Låter bra som du säger. Jag tänker där kunde man odla lite olika grödor, blommor etc. Badtunna, bastu. Gym. Där kunde man även ha ett gemensamt utrymme innan eller under takterrassen. Ett samrum.
Citera
2019-02-12, 08:00
Medlem
Ichwills avatar
Min balkong är väl använd under våren och sommaren, man går ut och äter sin frukost och njuter av livet en varm sommarmorgon. När man hör fåglarnas kvitter så njuter man av livets lugna ro.
Citera
2019-02-12, 08:18
Medlem
jack.danielss avatar
Har själv studerat balkonganvändningen (eftersom jag saknar) på min gata i större innerstad, har huset mittemot balkonger i bästa västerläge. Det är 40 talshus så balkongerna är inte så stora och de kanske är sunkiga?

Jag ser i princip aldrig folk på balkongerna! Min teori är att möbler o sådant fort blir smutsigt i centrum och därför inte används? Skall jag skaffa lght med balkong så får det ske något utanför centrum med mindre biltrafik!
Citera
2019-02-12, 09:53
Medlem
Man ställer cyklar, grillar och annan bråte på balkonger. Vissa röker där. En del solar när det är säsong.

Praktiskt att ställa ut mat på balkongen den kalla årstiden.
Citera
2019-02-12, 10:51
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Stora balkonger har blivit en modegrej bland arkitekter, en sälj-pitch bland mäklare, en statusgrej bland bolånetorskar och givetvis en kassabo för byggbolagen.

Så gott som allt nybyggt idag har stora balkonger. Men hur ofta används dessa egentligen?
Du har 100% rätt. Samtliga nybyggda lägenheter i Lund där jag bor är i princip "en balkong med vidhängande bostad", extremt påkostade och fasad-förfulande. Jag har massor med nybyggda hus i min närhet med stora glasbalkonger, men 90% ser heltomma ut, kanske någon cykel som står eller några fula utestolar. Det är kanske 1 på 50 som har gjort det mysigt med plantering, möbler, annat.

På samma sätt för mig. Jag bor bara i villa, har haft många. Alla måste ha balkong när jag köper. Men jag går aldrig någonsin ut på dem. Har en gammal fin villa nu med toppen-balkong med kvällssol, smidesräcke, utsikt. Aldrig att jag går ut annat än 5 minuter varannan söndag när jag vädrar täcket.

Mycket skumt, jag kan inte förklara mitt beteende. Möjligen svenskens medfödda naturbehov, men innerst inne vill han sitta inne framför en skärm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in