2019-02-11, 18:11
Om jag kopierar filer till ett USB-minne, 3.0 eller 3.1. Ja, då måste minnet sitta i typ 5 minuter efter att den visat att 100% är klart! Annars försvinner filerna. Detta fenomen förekommer både på min gamla dator med Linux Mint 18.3, samt min nya med Mint 19.1.

Är detta nått känt problem?
Citera
2019-02-11, 18:22
Medlem
vtcs avatar
Det skulle kunna röra sig om ett USB-minne vars flashminne är av en långsammare typ. I sådana fall blir skrivningen flaskhalsen istället för bandbredden över USB - detta är väldigt vanligt hos billigare varianter.

Har du möjlighet att testa skrivning under annan dist/annat OS? Går det lika långsamt där så lär inte felet ligga just i Linux Mint, i alla fall.

Edit: missade att det var efter att överföringen påstås vara klar - kanske ovanstående i kombination med en väldigt stor skrivbuffert för kopieringen?
Senast redigerad av vtc 2019-02-11 kl. 18:28.
Citera
2019-02-11, 18:46
I Windows så ligger filerna på stickan när fönstret visat klart. Har Windows 10 på båda datorerna också, men kör nästan bara Linux.
Citera
2019-02-11, 18:49
Medlem
sommarlovs avatar
Avmonterar du den korrekt?
Citera
2019-02-12, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Om jag kopierar filer till ett USB-minne, 3.0 eller 3.1. Ja, då måste minnet sitta i typ 5 minuter efter att den visat att 100% är klart! Annars försvinner filerna. Detta fenomen förekommer både på min gamla dator med Linux Mint 18.3, samt min nya med Mint 19.1.

Vilken cachepolicy som används är en monteringsoption och vad som är default för automonterade usb-stickor kan skilja mellan olika distributioner. Normalt kan man vilja ha en viss fördröjning av skrivningar, både för att ge bättre upplevd prestanda och för att minimera slitaget på usb-minnet som bara tål ett begränsat antal skrivningar.

Om du bara rycker ur stickan utan att först synkronisera filsystemet så får kärnan ingen möjlighet att skriva ut fördröjda skrivningar. Öppna en terminal och kör kommandot "sync" så kommer skrivcachen att tömmas för alla monterade filsystem. När kommandot gått klart så är det säkert att rycka ur stickan.
Citera
2019-03-16, 12:54
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:

Det beror på att minnet inte är monterat med tillvalet sync. Dvs när du skriver till minnet så cachas det som skall skrivas till minnet och skrivs sedan under den tid det faktiskt tar i bakgrunden.
Monterar du det som sync så skrivs det i realtid - tradeoffen är att din cpu får en massa iowait som påverkar alla processer som är io beroende.

Testa att göra något sånt här och köra någonting ansträngande på samma gång, kolla sen med glances eller uptime vad som händer med mängden arbete som faktiskt utförs under tiden.

Kod:
sudo mount -t filsystemtyp -o rw,sync,remount -force /dev/sökväg /media/Usbminnet

Tror mintarna har tänkt att du lider mer av att hela maskinen flaskar när du skriver till minnet än att du inte får se exakt hur pass färdig en skrivoperation är i guit.

Gyllene mellanvägen är att göra alla större skrivoperationer i terminalen via rsync.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2019-03-16 kl. 13:09.
Citera
2019-03-16, 14:06
Bannlyst
Prova om det går fortare att kopiera mappen eller filerna till usb minnet istället:

cp -r -u
Citera
2019-03-22, 23:36
Medlem
Vilket filsystem är det på stickan?
Citera
2019-03-23, 04:54
Medlem
Citat:

Hmm, jag har märkt liknande men detta för USB3 minnen fast de kan råka bli defaultmonterade som USB2. Och det går då så klart saktare. Vet ej vad det beror på , men kan ju bero på att just den disten saknar stöd för den USB3-Kontrollern som sitter i maskinen

Vissa äldre distar ska sakna stöd för USB3
Citera
2019-04-02, 05:23
Medlem
-EE-s avatar
Testat att formatera usb-stickan till ext4 istället för ntfs? ext4 fungerar bättre i linux.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in