Citat:
Ursprungligen postat av
Mulla Krekar
Om jag kopierar filer till ett USB-minne, 3.0 eller 3.1. Ja, då måste minnet sitta i typ 5 minuter efter att den visat att 100% är klart! Annars försvinner filerna. Detta fenomen förekommer både på min gamla dator med Linux Mint 18.3, samt min nya med Mint 19.1.
Är detta nått känt problem?
Det beror på att minnet inte är monterat med tillvalet sync. Dvs när du skriver till minnet så cachas det som skall skrivas till minnet och skrivs sedan under den tid det faktiskt tar i bakgrunden.
Monterar du det som sync så skrivs det i realtid - tradeoffen är att din cpu får en massa iowait som påverkar alla processer som är io beroende.
Testa att göra något sånt här och köra någonting ansträngande på samma gång, kolla sen med glances eller uptime vad som händer med mängden arbete som faktiskt utförs under tiden.
Kod:
sudo mount -t filsystemtyp -o rw,sync,remount -force /dev/sökväg /media/Usbminnet
Tror mintarna har tänkt att du lider mer av att hela maskinen flaskar när du skriver till minnet än att du inte får se exakt hur pass färdig en skrivoperation är i guit.
Gyllene mellanvägen är att göra alla större skrivoperationer i terminalen via rsync.