2019-02-11, 11:01
Medlem
Jag har en idé om en hemsida där en användare skall kunna ladda upp en valfri bild. Därefter redigeras bilden automatiskt med hjälp av en filterfunktion (tänk exempelvis oljemålningsfilter). Slutresultatet skall därefter kunna printas på till exempel en mugg eller en musmatta eller dylikt.

Användarna kommer ladda upp bilder med varierande antal pixlar bredd/höjd (det kommer finnas ett automatiskt hinder i user interfacet som stoppar bilder med för får pixlar) och bilden kommer croppas till 5:3.

Min fråga: finns det några trick för att få slutresultatet att bli mindre pixelerat? Kan jag lägga till exempelvis Gaussian Blur? Hela kedjan skall fungera så bra som möjligt utan någon manuell input.
Citera
2019-02-11, 11:23
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1980s
Min fråga: finns det några trick för att få slutresultatet att bli mindre pixelerat? Kan jag lägga till exempelvis Gaussian Blur? Hela kedjan skall fungera så bra som möjligt utan någon manuell input.
Vilka olika lösningar har du redan kollat på och vilka för- och nackdelar anser du att dessa har?
Citera
2019-02-11, 11:34
Medlem
Nu kommer jag inte ihåg exakt vilken blur man skulle använda, ej gaussian iallafall. Men man ökar bildens storlek i 10% steg om och om igen med rätt bluralgoritm.

Googla blowup Photoshop så hitter du nog massa info.
Citera
2019-02-11, 11:49
Medlem
En fråga. Finns det inte redan massor av hemsidor som gör just det där?
Citera
2019-02-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vilka olika lösningar har du redan kollat på och vilka för- och nackdelar anser du att dessa har?

Jag har provat att köra ImageMagick men tycker att resultatet ser lite för billigt ut. Jag har idéer om att köra gmic istället då det både känns kraftfullare + snyggare slutresultat. Gmic körs då på servern och vad jag behöver göra då är att skriva ett script i gmic som gör detta automatiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in