• 8
  • 9
2019-02-18, 10:06
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Åhhh menade att vissa människor tjänar storkovan utan att lyfta ett finger alltså de flesta politiker.

Förresten jag är inte högutbildaf så vrf skulle jag ens ha den lönen då jag varken försökt nå dit hellrr

Stefan Löfven är inte heller högutbildad. Ibland undrar jag om SL försökt göra karriär eller om det bara "råkade bli så". Han känns liksom knappt närvarande när han fumlar genom sina tal. Påminner lite om Bush.
Citera
2019-02-18, 10:30
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefolsson
Haha, vad är det för fel på dig? En person som tjänar 196 000 kr brutto per månad, har bättre lön än absoluta majoriteten av Sveriges befolkning. Vad tjänar du själv?

Det är ganska korkat att ha så hög lön med tanke på marginalskatterna, vanligare då med löneväxling.
Citera
2019-02-18, 22:05
Medlem
Känner igen bilden, vet flera under 30 som tjänat bra (iaf >>100kkr/mån) som känner sig låsta. Många som tjänar så bra jobbar sjukt långa timmar och det går liksom inte att dejta alls mån-fre om man inte kör en tinderdejt på väg hem från jobbet 23.30.

Några förslag till vad du kan göra:
• Be om möjligheten ta ut mer semester (många mgmt konsulter tar ju 10-14 veckor per år)
• Ta 6 månaders tjänstledigt för att starta företag. Skit i om du inte har någon idé, sätt ett datum och be om tjänstledigt från den dagen. Många företag stöttar sånt.
• Hyr ut din lägenhet och flytta till ny stadsdel
• Sätt krav och mål på dig själv varje vecka och om du har team på jobbet dela dem kraven, typ en kväll/arbetsvecka ska du träffa barndomsvänner
• Våga vara öppen och sårbar i textdelen på eller vad du nu använder.

Går det att säga vilken bransch du jobbar inom för lite mer riktade tips (tror jag har rätt bra koll på många välbetalda branscher med de lönerna)? Chansar typ PE med så hög lön och så ung. Starta ett VC bolag?
Citera
2019-02-18, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenegentligen
Jag fattar väl att det finns, men på vissa här låter det som att det finns massor med såna jobb. Och man uppfattar faktiskt inte TS som en vd på ett större bolag, jag kanske drar långtgående slutsatser men nä, jag tror faktiskt inte TS tjänar 196000 i månaden.

Om du ska tillhöra de vi kallar höginkomsttagare, de som har de tio procent högsta lönerna i Sverige, räcker det om du tjänar 48 800 kr i månaden (källa. Skattebetalarna). Högre chefer inom bank, finans och försäkring har den högsta medianlönen av alla yrken med 96 000 kronor, medellönen är på 120 400 kronor. Medianlönen alla yrken 2017 var 30000.

Beskriver detta varför det är svårt att tro på. Dessutom skriver TS lön och inte annan ersättning. Ovanligt med löner på 196000 kronor! Det finns några företag som betalar riktigt höga löner, men bara en som betalar i snitt 2,7 alltså minst det ts tjänar. TS tjänar 2352000 kr/år. Om han tjänar så mycket så är det ju jättebra för honom och han har väl alla möjligheter att spara så att han kan ta ett lägre betalt jobb sen. Men det kan ju anses vara ett delikat problem. Han måste ju ha hög kompetens och borde kunna få högt betalda jobb i framtiden om än kanske inte så högt som nu.

Dessa företag betalar högst löner i Sverige.

1) Autoliv, Stockholm (2,7 miljoner/snittlön)

2) Intrum, Nacka (2 miljoner)

3) SFDC SWEDEN (1,8 miljoner)

4) EQT Partners, Stockholm (1,8 miljoner)

5) ABG SUNDAL COLLIER (1,7 miljoner)

Här listas de bäst betalda jobben i Sverige och de kommer inte i närheten av TS. https://nyheter24.se/nyheter/915772-...ar-hela-listan

Det var någon som skrev advokater, läkare, mäklare. Nej, det kan ts inte vara. Sen när jag skummar ts tidigare trådar och ser att han haft problem att betala böter på 1200 euro på Malta, samt ersätta en hyrbil han kvaddat, letade också efter billigaste tänkbara biljetter till en fotbollsmatch, så undrar man en hel del.

Ts skriver att han haft sitt jobb i 5 år. Så i början på 2014 bör han börjat jobba där. I ett inlägg 2015-05-02 angående deklarationen skriver ts att han tjänat under 18000 kr på ett år (2014). Jag vet inte vem som är mest naiv här.

Jag tror på honom.

Snittlöner är helt irrelevant att titta på förstås eftersom att bolag som betalar de här lönerna:
1. Har en massa lågavlönad personal (back-Office) som drar ned snittet
2. Har sjukt brant lönekurva för ”front Office” positioner. Typ 20-30% löneökning per år finns. Samtidigt är det ofta en pyramid så du har fler personer på de lägre nivåerna och färre på de högre, mer välavlönade nivåerna.

Ser det heller inte som omöjligt att han ”bara” tjänade 100kkr per mån för några år sen och på den nivån bryr man sig fortfarande om pengars värde, typ 1200 euro är rätt hårt..
Citera
2019-02-18, 22:25
Medlem
Folk som skriver, Jobba några år sen lev på avkastningen och gör vad du vill.....

En person som tjänar ~200 kakor i månaden gör sin grej så förbannat bra.
Antagligen lever denna person verkligen jobbet 100%.
Jag är rätt övertygad om att en sån person inte bara kan sluta knega rätt av.

Men OT. Antingen hittar du en flickvän som står ut med dina långa arbetsdagar, eller så får du helt prioritera familj och välja ett annat yrke.

Lycka till och hoppas du hittar en lösning.

/CF.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in