• 1
  • 2
2019-02-11, 02:32
Medlem
Jag är 28 år och har ett jobb jag inte Trivs med, jag tror inte på det sakerna som jobbet står för.

Jag känner att det inte är någon mening och jag har förlorat 3 fantastiska flickvänner senaste 5 åren på grund av mitt jobb.

Jag har just nu en månadslön på 196 000 SEK före skatt och är rädd för att inte kunna gå tillbaka livsstils mässigt med en lägre inkomst.

Samtidigt känner ja att vad är poängen, jag lever inte ett liv jag vill och kan inte se mig själv göra det här.

Vad göra hur hantera ? Har ni lämnat allt för en mer simpel livstil och blivit lyckligare, eller har det inte hjälpt.
Citera
2019-02-11, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbWW3ift
Jag är 28 år och har ett jobb jag inte Trivs med, jag tror inte på det sakerna som jobbet står för.

Jag känner att det inte är någon mening och jag har förlorat 3 fantastiska flickvänner senaste 5 åren på grund av mitt jobb.

Jag har just nu en månadslön på 196 000 SEK före skatt och är rädd för att inte kunna gå tillbaka livsstils mässigt med en lägre inkomst.

Samtidigt känner ja att vad är poängen, jag lever inte ett liv jag vill och kan inte se mig själv göra det här.

Vad göra hur hantera ? Har ni lämnat allt för en mer simpel livstil och blivit lyckligare, eller har det inte hjälpt.

Vad har du för yrke som ger en inkomst på nästan 200 000 kronor i månaden?
Citera
2019-02-11, 02:43
Citat:

Är i ungefär samma sits, har pengar på kontot för att leva och göra "ingenting" ganska länge men knegar ändå på fortsatt i restaurangbranschen.
Varför?
Jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra på min lediga tid, saker som ger andra ro och nöje gör mig istället trisstressad, istället begraver jag mig i jobb. Såklart går diverse relationer och liknande lidande till detta.
Jag har provat att inte jobba, under tre månader, där jag har rest och just gjort "ingenting" vilket ännu inte har hjälpt mig. Men jag försökte iaf.
Så frågan du måste ställa dig själv är la egentligen?
Vad ska du göra alla dem timmar du inte jobbar?

Förutsatt att du inte endast får lycka från dem dyrare sakerna i livet ska det inte vara något problem att budgetera ner sin livsstil. Men, om du får det så är det ett svårare dilemma.
Citera
2019-02-11, 02:45
Medlem
https://www.theguardian.com/money/20...-buy-happiness
Undersökningen är bara baserad på 1000 deltagande, men den kommer fram till att vi bara blir lyckligare av mer pengar upp till en viss summa ($75000/år). Efter detta spelar det ingen roll.

Vad vill du göra i livet? Fokusera på aktiviteter. Antingen blir de nya aktiviteterna ditt nya jobb eller så börjar aktiviteterna bli så viktiga att du bara jobbar tillräckligt för att hinna med allt du tycker är kul.
Citera
2019-02-11, 02:46
Medlem
Citat:

Det är innan man skaffat partner, barn, hus osv som man kan förändra utan att det påverkar för mycket? Kör bara

Men alltså, menar du 196000 i månaden, vilket jobb skulle ge så mycket, kan inte ens tänka ett olagligt som ger såna stålar i ett konstant flöde. Om det är årsbasis är det 16300 i månaden, det är inget svårt att matcha, i så fall skulle ju inkomsten snarare vara låg.
Citera
2019-02-11, 04:15
Medlem
Citat:

1. Kan du hitta något annat jobb som också pröjsar bra men passar bättre?

2. Du kan ju börja spara mer pengar, och känna efter hur det känns att leva billigare.
Citera
2019-02-11, 05:44
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Va? Du har inte en enda siffra rätt..
Till personen du citerades försvar så har nog inte Ts det heller(?).

Tjänar man ~2.3miljoner varje år så knegar man på i 5-6år, placerar "överskottet" och gör sen något annat, roligt istället.
För även om placeringarna inte gått helt 100 så behövs det inte så hög månadsinkomst från annat håll för att kunna leva drägligt, med mycket fritid efter några års uthärdande.

Man sätter sig inte och klagar på detta forum iaf...

edit; Läste FÖRE skatt nu så då behöver man en bra revisor eller "stå ut" några år mer än vad jag först skrev. Oavsett så är det tillräckligt bra inkomst för att kunna spara undan en bra slant varje månad så det är bara att härda ut...
Ts kan ju trösta sig med att denne inte behöver jobba fram till 70bast iaf (som förmodligen vi andra kommer behöva)!
Senast redigerad av SurTrollet 2019-02-11 kl. 06:03.
Citera
2019-02-11, 06:51
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:

Du är ju efterbliven om du lämnar de yrket med den lönen. Hade gjort allt för att få den lönen.

Själv är man en taxiförare med ackordslön med nettolön på runt 18500kr
Citera
2019-02-11, 07:37
Har du 5 mille ihopsparat så kanske du vill överväga investeringar och leva på räntan. Köp en mindre husbil eller ombyggd van och ta en tur runtom någon kontinent.
Citera
2019-02-11, 07:55
Medlem
Citat:

Hur ser din livsstil ut idag? har du tid över till att ha en fritid?

kan på ett viss sätt konstatera att man inte blir speciellt lycklig över att ha en hygglig slant på kontot. men säkra upp ditt liv lite innan du byter jobb. se till o få undan en rejäl handpenning till hus och hem. Samma gäller ett långtidssparade. livet är långt. tänk långsiktigt.
ett givande jobb med bra kollegor är avgörande för att trivas. kika runt o sondera marknaden lite.
Citera
2019-02-11, 07:56
Medlem
22juni41s avatar
Du kan alltid ge mig pengar om de gör dig olycklig.
Citera
2019-02-11, 07:59
Medlem
Ronilles avatar
Det låter som du är på väg in i någon form av depression. Du skulle förmodligen må bra av att prata med någon proffesionell.

Du behöver utmaningar, hitta en nytändning i livet och landa.

Skaffa ett djur? (Sjukt underskattat när man vill ha något nytt i sitt liv) ta ledigt och åk till Thailand i två månader, skaffa en ny och oväntad hobby, skaffa barn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in