• 1
  • 2
2006-02-23, 16:40
Medlem
Tjena!

Jag har ett bankkonto i Jersey. Denna bank skickar inte uppgifter om mig till Sverige eftersom den ligger i Jersey, precis så som det fungerar i Schweiz.

Dom erbjuder debitcards, så att jag kan ta ut pengar i Sverige, vilket förstås skulle vara smidigt, MEN;

Man läser ju hela tiden att skatteverket kniper dit folk som har använd utlänska kort i Sverige.

Hur ligger det till med detta egentligen? Vad finns det för risker? Hur skulle skatteverket kunna få reda på att jag har ett utländskt bankkonto?

Best of luck,

D.
Citera
2006-02-23, 18:50
Bannlyst
Tja, har ingen i vänskapskretsen som har råkat illa ut. Står kortet utfärdat på dig som privatperson eller på ett företag?

Sedan har detta redan diskuterats ett tiotal ggr....
Citera
2006-02-23, 18:51
Bannlyst
En del här kommer påstå att skatteverket kommer spåra dig genom namnet på kortet som även finns sparat på magnetremsan. Jag har svårt att tro att SKM skulle orka göra några sådana utredningar. De som har åkt dit i kontroller är förmodligen de om har åkt taxi, gått på krogen, eller köpt någon vara där man legitimerar sig och därmed skrivs ditt personnummer ner på slip'en. Tror inte för fem öre att SKM övervakar alla bankomatuttag i Sverige. Så om du bara tar ut kontanter, och aldrig använder kortet där du måste legitimera dig, bör det vara lugnt.

Är du riktigt paranoid kan du ju alltid investera i en magnetkortsskrivare och radera ditt namn från Track 1 på magnetremsan. När du tar ut pengar behövs nämligen bara Track 2 där kortnummret är lagrat.
Citera
2006-02-24, 21:34
Medlem
Zabanas avatar
[quote][/En del här kommer påstå att skatteverket kommer spåra dig genom namnet på kortet som även finns sparat på magnetremsan. Jag har svårt att tro att SKM skulle orka göra några sådana utredningar. De som har åkt dit i kontroller är förmodligen de om har åkt taxi, gått på krogen, eller köpt någon vara där man legitimerar sig och därmed skrivs ditt personnummer ner på slip'en. Tror inte för fem öre att SKM övervakar alla bankomatuttag i Sverige. Så om du bara tar ut kontanter, och aldrig använder kortet där du måste legitimera dig, bör det vara lugnt.

Är du riktigt paranoid kan du ju alltid investera i en magnetkortsskrivare och radera ditt namn från Track 1 på magnetremsan. När du tar ut pengar behövs nämligen bara Track 2 där kortnummret är lagrat.QUOTE]

Alla utländska bankomatutag diarieförs!
På SKV begär man in underlag från samtliga Svenska banker. Sedan bygger man mönsterdiagram på utagsfrekvenser, för att sedan sålla och gallra bort turister och andra sporadiska uttag med utländska kontokort. Under 2004 lyckades Skatteverket lokalisera ca 100 000 utländska kort vars innehavare var Svenska medborgare. Uppskattningsvis så var det ca 5-10% av dessa som man gjorde "tillslag" emot. Givetvis så slipper en del igenom, men det är framförallt kort med destination BVI,Bahamas, Jersey etc som saftblandarna på SKV går igång direkt.
Det är säkerligen kostsamt för SKV att diagnostisera alla dessa konton, varpå man med all säkerhet endast inleder spionage,förundersökning etc som kan ge en god nettoeffekt för SKV utifall det skulle bli en rättsprövning, m.a.o man hugger främst på dom stora utagsmönstren från välbärgade kortanvändarna där man har säkra chanser att dränera offörsiktiga individers tillgångar.

Dom enda "säkra" korten är dom som är utställda på bolag i skatteparadis där ägarförhållande är så luddiga att det är skatteteknisk omöjligt att lägga puzzle om vem som är den egentliga konto/kort innehavaren
Citera
2006-02-25, 19:15
Medlem
dollar: Vore tacksam ifall du kunde avslöja vilken bank du använder dig av i Jersey. Är också intresserad att öppna ett bankkonto där borta.
Finns det något annat man bör tänka på? Exempelvis minimum insättning osv? Har man tillgång till en internetbank?

Tacksam för svar.
Citera
2006-02-25, 20:07
Bannlyst
Det finns ju debitcards som inte har något namn på..

MVH//Chefen
Citera
2006-02-26, 03:17
Medlem
Tack för infon, låter lite riskabelt med ett debit card..Hoppar nog det.

Lange: Det är ett helvette att öppna bankkonto i Jersey. När jag öppnade mitt (på Barclay's) hade jag kontakt med alla stora banker och alla vill krångla lika mkt.

Det tar ca. 3 månader, och man får skicka in flera A4 med info om en själv, dessutom vill de ha £10.000 som man ska ha på kontot hela tiden.

Rekomenderar Schweiz om du inte hade ngn spec. anledning att öppna just på Jersey (vilket jag hade).

/D
Citera
2006-02-26, 17:30
Bannlyst
Komplicerat? Tog mig bara några veckor för att öppna ett konto på Jersey. Skickade in en ansökan via Internet. De ville ha en certifierad kopia av mitt pass samt något som styrkte adressen. Skickade in detta så var allt klart. Dock kräver de $10k i minumum balance, men jag tror inte man öppnat ett offshore konto för att spara småsummor.
Citera
2006-02-26, 17:38
Medlem
anakatas avatar
Någon som har pejl på hurpass mycket information SKV får fram? Är det bara namnet på kortet? Isåfall skulle det vara väldigt intressant att se hur det håller i en rättsprövning (nu menar jag inte läns/kammarrätternas dockteater, utan en riktig domstol).
Citera
2006-02-26, 18:14
Medlem
Men hur ska SKV få reda på hur mycket man har på det utländska kontot? För det finns ju ingen risk att dom ger ut det.
Citera
2006-02-26, 18:19
Bannlyst
Anakata: Det är just detta som gör att jag ställer mig tveksam till att SKM ens utreder uttag i bankomater. På sin höjd får de fram namnet som är på magnetremsan (dvs. track 1). För det första så har i allfall namnet på mina kort inte varit helt överensstämmande; ibland ser det ut i stil med "Efternamn/förnamn", "Förnamn efternamn"; men ibland har jag även sett förkortningar där bara efternamn och första bokstaven i förnamnet förekommer.

Men iallfall, om vi nu säger att de får fram hela namnet: Om det finns 2 personer i Sverige med samma namn så stannar det ju redan där. Även om man vet att bara 2 personer i Sverige finns med ett visst namn, så går det inte att inleda tvångsåtgärder mot de båda, även om man vet att den ena är skyldig.

Så det skulle därmed krävas att man har ett unikt namn för att ens komma under SKM's lupp. Och även ett unikt namn kan rimligtvis inte räcka för att starta en process. Kanske skulle SKM kunna få fram uppgifter om att en person med samma namn som dig har tagit ut pengar i samma bostadsområde som dig under en tid osv. Men jag vidhåller ändå: Detta blir så komplicerat att jag starkt tvivlar på att SKM lägger undan resurser för bankomatuttag i Sverige med utländska kort. SKM är lata, hela deras verksamhet bygger på att samla ihop enkla, verifierbara kontrolluppgifter som sedan läggs till grund för taxering.

Jag vill lova att de enda som har åkt dit med utländska kort är just de som har handlat på krogen eller i en affär och i samband med detta visat sitt leg. I dessa fall är det ju helt anorlunda: ett kort blir kopplat med ett unikt personnummer.
Citera
2006-02-26, 18:23
Bannlyst
DcJack: Om SKM vet att just du har använt ett kort som finns i utlandet kan de mot vite förelägga dig att redovisa hur mycket du har på kontot.

Hur detta fungerar i praktiken har jag ingen aning om, man kan ju fundera på om det hade fungerat att visa upp ett photoshoppat kontoutdrag med en nolla struken eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in