• 1
  • 2
2006-02-23, 15:56
Medlem
Hur pass mkt dyrare är skatt & försäkring på en Taxi bil?

/Roadrunner
Citera
2006-02-23, 16:02
Medlem
rebbans avatar
Skatten är väl samma..
Försäkringen beror på var du bor osv...
Citera
2006-02-24, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Skatten är väl samma..
Försäkringen beror på var du bor osv...

Tänktr att skatten kanske är mer då de kör betydligt mer (de har juh heller inte vanligt skattemärke).

Försäkring är betydligt mkt dyrare än vad motsvarande "vanlig" bil är har jag hört, så tänkte om nån visste hur pass mkt...

/Roadrunner
Citera
2006-02-25, 17:38
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrunner
Tänktr att skatten kanske är mer då de kör betydligt mer (de har juh heller inte vanligt skattemärke).

Försäkring är betydligt mkt dyrare än vad motsvarande "vanlig" bil är har jag hört, så tänkte om nån visste hur pass mkt...

/Roadrunner

Skatten är väl viktrelaterat.
Det är det iaf på andra tunga yrkesfordon.

Angående försäkring så vet jag inte.
Citera
2006-02-25, 17:43
Medlem
ojvamysigts avatar
Vad jag vet har försäkringsbolagen en helt egen klass för taxibilar, med en ganska väl tilltagen premie. En V70 är säkert 4-5 gånger så dyr att försäkra som taxi jämfört med en vanlig.
Citera
2006-02-25, 17:49
Medlem
Hörde en siffra för en taxiförsäkring förut, 70000 kr/år, men vet inte hur sant det var.
Citera
2006-02-26, 08:27
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsument
Hörde en siffra för en taxiförsäkring förut, 70000 kr/år, men vet inte hur sant det var.

låter mycket, fast en taxi rullar minst 10.000 mil om året, om en taxibil dessutom kör den sträckan i sthlmstrafiken är det nog den största risk man kan ta som försäkringsbolag. Småkrockar är väldigt vanliga, själv krockade jag 1-2 ggr om året, varav en gång rejält så bilen fick bogseras från platsen. Vet att självrisken var 1500:- för vagnskada och då var bilen rätt kvaddad. Nån som vet var polisen och ambulanser försäkrar sina fordon? antar att de vanliga f-bolagen inte försäkrar dom.
Citera
2006-02-26, 14:00
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
låter mycket, fast en taxi rullar minst 10.000 mil om året, om en taxibil dessutom kör den sträckan i sthlmstrafiken är det nog den största risk man kan ta som försäkringsbolag. Småkrockar är väldigt vanliga, själv krockade jag 1-2 ggr om året, varav en gång rejält så bilen fick bogseras från platsen. Vet att självrisken var 1500:- för vagnskada och då var bilen rätt kvaddad. Nån som vet var polisen och ambulanser försäkrar sina fordon? antar att de vanliga f-bolagen inte försäkrar dom.

Sjukvagnarna har väl vanliga försäkringar men polisen har inga rikiga försäkringar utan där är det Kammarkollegiet som står som försäkringstagare
Citera
2006-03-12, 20:12
Medlem
Mitt område... taxi...

Taxibilar betalar ordinarie fordonsskatt precis som vanliga "Svensson"-bilar. Det som skiljer taxi åt är kravet på årlig besiktning hos Bilprovningen. Därför är en taxibil mer besiktigad än en privatbil, vilket gör att man lättare kan kolla upp mätarhistoriken på en taxi än en privatbil...

När det gäller försäkring så är det en mindre rolig historia när det gäller taxi... Taxibilar går i de dyraste klasserna, och man kan säga så här: det kvittar egentligen om du kör en Lada eller Lamborghini som en taxi ur försäkringsperspektiv. Det är svindyrt ändå.

Som exempel: Jag har typ 15 skadefria år, full bonus och hela alltet. Ändå kostade min taxiförsäkring hos If (Skandia) runt 31000 kr för ett år. Då hade jag plockat bort stilleståndsersättningen och valt lite högre självrisk för att få NER premien. Och då hade jag inte ens fri körsträcka!

Jag frågade min försäkringskontakt vad sjutton man gör med någon som kommer och vill försäkra sin första bil som råkar vara en taxi.. De ger människan nästan full bonus, och ändå hamnar personen på minst 50000-60000 kr och uppåt!

Det finns bara ett fåtal (färre än antalet fingrar på handen) försäkringsbolag som försäkrar taxi, vilket gör att det inte finns någon konkurrens. I flera fall har de gått samman eller köpt upp varandras försäkringar. Man kan teckna trafikförsäkring överallt, men så fort du vill teckna mer än så är du hänvisad till framförallt If. För några år sedan var de billiga, men nu är de bland de dyraste. Det kan bero på att de släppte in vem som helst som betalade premien, och fordonsflottan har blivit dyrare. Det är dyrare att laga bilar, och framförallt många friåkare kör med flottare bilar numera än vad de gjorde för några år sedan.

Sen har försäkringsbolagen börjat tänka om lite, så att varje kundkategori skall bära sina egna kostnader. Det vill säga att taxiförsäkringar skall vara lönsamma, och inte räknas tillsammans med t.ex bussförsäkringar, privatbilsförsäkringar etc.

Det finns säkert några som fifflar inom taxibranschen när det gäller överfallsförsäkringen, man kan nämligen utan självrisk hävda att man blev rånad och så får man pengarna från försäkringsbolaget. Sen är det många taxi som ligger allt för nära andra bilar, och det drabbar alla andra.

Branschorganisationen Svenska Taxiförbundet hade planer på att starta eget försäkringsbolag, men det blev en halvvariant av det. De anlitar ett av de vanliga bolagen, men kör under helt egna promiser. Det är avsevärt billigare att försäkra där. T.ex gick min försäkring ner runt 17000 kr över en natt!
Och då fick jag bättre försäkringsvillkor.

En annan skillnad beträffande taxibilar är att vi får dra hela momsen, vilket man t.ex inte får göra på privatbilar, budbilar etc. Vi får dra hela momsen om man köper bilen kontant eller på avbetalning. Samt hela momsen (i portionsvis) om man tar bilen på leasing.
Citera
2006-03-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrunner

Det finns taxi med och utan skattemärke. Nu blir vi tekniskt krångliga:

De gula nummerplåtarna utfärdas till taxifordon med taxametrar. De har då ett T till höger om regnumret, såvida det inte är en personlig nummerplåt för då är den endast gul och har inget T till höger.

Taxibilar med taxameterdispens har vanliga vita nummerplåtar med skattemärke. De får inte ha gula skyltar då de inte har taxameter i sig.

Bägge typerna av fordon har yrkestrafikmärke i nedre vänstre hörnet av framrutan.
Citera
2006-03-12, 23:26
Medlem
Kan man numera leta försäkringsbolag i hela EU för att försäkra en svensk taxi? (Kanske kan vara ett alternativ då den svenska taxi-försäkringsmarknaden verkar vara ett obligopol)
Citera
2006-03-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Det finns taxi med och utan skattemärke. Nu blir vi tekniskt krångliga:

De gula nummerplåtarna utfärdas till taxifordon med taxametrar. De har då ett T till höger om regnumret, såvida det inte är en personlig nummerplåt för då är den endast gul och har inget T till höger.

Taxibilar med taxameterdispens har vanliga vita nummerplåtar med skattemärke. De får inte ha gula skyltar då de inte har taxameter i sig.

Bägge typerna av fordon har yrkestrafikmärke i nedre vänstre hörnet av framrutan.

Säker på det?

Limosarna har Gula skyltar, och de har ingen taxameter (e jag kikat/suttit i...)

/Roadrunner
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in