• 1
  • 2
2019-02-09, 18:39
Medlem
Profaxs avatar
Finns det generella riktlinjer eller rekommendationer kring hur många % av bruttoinkomsten som det är rimligt/(önskvärt) att lägga på bostadskostnader?

Sitter i dagsläget på en billig lägenhet som jag kommer att sälja med vinst. Funderar på att lägga in pengarna + litet sparkapital på en bostadsrätt i 4-5 miljonersklassen i och med flytt till större stad.

Lite beroende på avgifter så kommer vi att landa på en månadskostnad mellan 13-17000 per månad för boende, amortering, ränta. Vår bruttoinkomst är ca 85000/månad och det finns inga andra lån. Det innebär att vi egentligen ganska enkelt skulle klara av 15.000/månad, plus lite höjda avgifter om räntan sticker. Samtidigt känns det som en absurt hög summa att lägga på boende varje månad, men det kanske är så verkligheten ser ut?

Input?
Citera
2019-02-09, 18:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Har ni räknat på hur det blir om ni båda är långvarigt sjukskrivna/arbetslösa? Klarar ni av kostnaden då? Hur länge?
Citera
2019-02-09, 18:52
Medlem
revodnebs avatar
Tja det historiska snittet ligger väl på 25-28% nåt. Det finns människor idag som lägger 50% och mer av sin inkomst på boende. Frågan är väl hur ni vill leva, det kan ju inte vi svara på? Själv lägger jag ca:11% av inkomsten på boendet, sparar 50% och lever på resten. Fungerar bra för mig.
Citera
2019-02-09, 18:55
Medlem
Det låter inte som några problem. Jag måste lägga ca 50% av nettolönen på hyra och bor själv efter separation t.ex. Allt beror på hur ni lever i övrigt.
Citera
2019-02-09, 19:23
Medlem
Sparar ni månadsvis? Hur mycket har ni efter skatt? Det är mer rimligt att utgå ifrån netto inkomsten ist.
Citera
2019-02-09, 20:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
"Generella riktlinjer"... Herregud, du bestämmer väl själv över ditt liv? Synd att DDR inte finns kvar för där hade du nog trivts bra med att följa statens "generella riktlinjer".

Jag lägger ca 18% av min nettoinkomst på boendet. Gillar att göra annat kul för pengarna än att ha ett skrytigt boende att visa upp. Har polare som lägger över 50% på boendet och tycks nöjda med sina palats. Människor är olika!

Ibland hamnar dock folk i situationer där de mer eller mindre tvingas till en mycket hög boendekostnad. De är det synd om. Den största besparingen man kan göra i sitt liv är att bo billigt.
Citera
2019-02-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Finns det generella riktlinjer eller rekommendationer kring hur många % av bruttoinkomsten som det är rimligt/(önskvärt) att lägga på bostadskostnader?

Sitter i dagsläget på en billig lägenhet som jag kommer att sälja med vinst. Funderar på att lägga in pengarna + litet sparkapital på en bostadsrätt i 4-5 miljonersklassen i och med flytt till större stad.

Lite beroende på avgifter så kommer vi att landa på en månadskostnad mellan 13-17000 per månad för boende, amortering, ränta. Vår bruttoinkomst är ca 85000/månad och det finns inga andra lån. Det innebär att vi egentligen ganska enkelt skulle klara av 15.000/månad, plus lite höjda avgifter om räntan sticker. Samtidigt känns det som en absurt hög summa att lägga på boende varje månad, men det kanske är så verkligheten ser ut?

Input?

Jag lägger ca 3% av min nettolön på boende, en månadskostnad på mer än 5000 för att bo känns helt sinnessjukt om du frågar mig. Är inte ditt liv värt mer än att arbeta som en slav för att ha råd att bo?
Citera
2019-02-09, 21:44
Medlem
8bitrages avatar
Ränta/amortering och el/vatten/värme/försäkring täcker drygt 15% av min inkomst efter skatt.

Då bor vi i ett 170+80kvm stort hus med rätt stor trädgård. Jag vill ha ett bra hus för mina barn så dom ska ha utrymme att leka. Föregående boende var betydligt billigare men mindre.
Senast redigerad av 8bitrage 2019-02-09 kl. 21:47.
Citera
2019-02-09, 21:53
Medlem
SophieNeveus avatar
Tycker att den kostnaden låter rimlig i förhållande till er gemensamma inkomst. Är ni gifta? Om inte rekommenderar jag att kanske inte göra en lika stor investering.

Den tumregel jag har följt under hela min bostadskarriär har varit att hyra/avgift+ränta+amortering = max en veckas lön, alltså ungefär 20-25% av bruttolönen. Tror dock att det är ganska normalt att ha en betydligt högre kostnad om man bor i Stockholm, tar också förgivet att man tjänar betydligt bättre också.
Citera
2019-02-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax

Input?
Enligt ekonomigurun Ramsey ska boendekostnad ligga på inte mer än 30-35 procent av ens disponibla inkomst. Betalar du mer bor du antagligen för dyrt.
Citera
2019-02-09, 23:48
Medlem
”Bostad, el, gas och uppvärmning” stod i alla fall för 26% av hushållens utgifter år 2017.
Citera
2019-02-10, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Jag lägger ca 3% av min nettolön på boende, en månadskostnad på mer än 5000 för att bo känns helt sinnessjukt om du frågar mig. Är inte ditt liv värt mer än att arbeta som en slav för att ha råd att bo?

Grattis! Jag antar att du hyr dina föräldrars garage för ett par hundringar per månad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in