2019-02-09, 15:07
Medlem
Dille24s avatar
Nu är vintern slut och båda våra bilar har fått rejält rostiga bromsskivor. Vad kan jag göra för att få dem fina igen?

Det låter och skrapar efter att jag bromsar. Vill helst inte byta dem..

Främst fram.
Citera
2019-02-09, 15:11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Nu är vintern slut och båda våra bilar har fått rejält rostiga bromsskivor. Vad kan jag göra för att få dem fina igen?

Främst fram.
Äh, så farligt är det inte.
Rosten försvinner efter några inbromsningar.
Citera
2019-02-09, 15:13
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Skrapar det ska du inte köra en meter till om det är beläggen som är nerslitna till järnet.
Att snåla in på bromsservice borde vara straffbart.
Citera
2019-02-09, 15:13
Moderator
Citat:

Främst fram.
Det går inte att bromsa bort det? Brukar ju gå fram.
Om det inte går så är smärgelduk en bra grej, eller slippapper, lyft upp och ta av hjulen, slipa av rostbeläggningen till du har en metallren yta så kommer det bli bra. Rätt tråkigt och jobbigt, men det är ett sätt som är enkelt och billigt. Går väl förstås att ta en vinkelslip och rondell med slippapper på med, men då får man vara lite mer försiktigt så att det inte går för djupt i skivan.
Citera
2019-02-09, 15:45
Medlem
Dille24s avatar
Hmm. Backarna ser rätt ok. Ut. Tjockt med rost i en hög framför.. Behöver väl lossa dem för att kunna slipa dem.
Citera
2019-02-09, 15:47
Medlem
Dille24s avatar
Ska köra en liten runda och se om jag kan broma bort det.. Gick in riktigt på vägen till jobbet igår. Vågade väl kanske inte bromsa tillräckligt hårt....
Citera
2019-02-09, 15:49
Medlem
Citat:
Hmm. Backarna ser rätt ok. Ut. Tjockt med rost i en hög framför.. Behöver väl lossa dem för att kunna slipa dem.

Är det rost på hela anläggningsytan eller "bara" en kant längst ut?
Det brukar bli en rostkant längst ut där beläggen inte tar.
Citera
2019-02-09, 15:55
Medlem
Som någon sa, tryck till rejält på bromsen ett par gånger så är de skinande blanka sen. Det har iaf funkatför mig, maxbroms från ca 100 km/h ner till noll.
Citera
2019-02-09, 18:45
Medlem
Dille24s avatar
Det är en del rost även på anläggningsytorna. Körde en runda och hårdbromsade från 100 km/h ett par gånger. Det skrapar fortfarande rätt illa när jag bromsar men det kontinuerliga skrapet när jag kör försvann. Köpte två par nya backar på biltema så jag tänkte demontera bromsarna fram och undersöka dem imorgon..

Jag har skivor runt om på vår renault clio tror ni att det är samma backar bak och fram? På resevdelssidorna verkar de endast ha backar till skivor fram och till trummor bak?
Citera
2019-02-09, 18:51
Medlem
Citat:
Det är en del rost även på anläggningsytorna. Körde en runda och hårdbromsade från 100 km/h ett par gånger. Det skrapar fortfarande rätt illa när jag bromsar men det kontinuerliga skrapet när jag kör försvann. Köpte två par nya backar på biltema så jag tänkte demontera bromsarna fram och undersöka dem imorgon..

Jag har skivor runt om på vår renault clio tror ni att det är samma backar bak och fram? På resevdelssidorna verkar de endast ha backar till skivor fram och till trummor bak?

Belägg och backar. Skivor och trummor.

Det är hur som helst inte likadana belägg fram som bak om bilen har skivbromsar runt om.

Lycka till.
Citera
2019-02-10, 10:52
Medlem
Dille24s avatar
Det var ju väldigt lätt att byta belägg. De gamla var ju rätt slitna, inte så att jag körde på järnet men det var väl max 2-3 mm. Kvar. Det skrapar dock fortfarande lite. Är det nu man ska försöka bromsa bort det?
Citera
2019-02-10, 10:54
Medlem
Vansterpartiets avatar
Börja bromsa, kärring!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto