2019-02-10, 11:39
Medlem
brottslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Det var ju väldigt lätt att byta belägg. De gamla var ju rätt slitna, inte så att jag körde på järnet men det var väl max 2-3 mm. Kvar. Det skrapar dock fortfarande lite. Är det nu man ska försöka bromsa bort det?

Kan vara att de gamla bromsbellägen var ojämn slitna och inte tog på hela bromsskivan.
Ta en slipmaskin om du ska snåla, annars rekommenderas nya skivor.
Tänk på att byta bellägen innan de e 2mm så slipper skivorna bytas ut i framtiden.
Citera
2019-02-10, 12:04
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brottsling
Kan vara att de gamla bromsbellägen var ojämn slitna och inte tog på hela bromsskivan.
Ta en slipmaskin om du ska snåla, annars rekommenderas nya skivor.

Var ska jag slipa? Slipa bort kanten? De kommer inte att bli bra av sig själva?

Det var en kant på skivorna längst ut och närmast centrum som lämnar spår i de gamla backarna.. Skivorna i sig såg rätt bra ut.

Skivorna är ju inte speciellt dyra, ca 200 kr på autodoc, men det tar ju ett par dagar att få hem dem..
Citera
2019-02-10, 12:35
Medlem
brottslings avatar
Citat:
Var ska jag slipa? Slipa bort kanten? De kommer inte att bli bra av sig själva?

Det var en kant på skivorna längst ut och närmast centrum som lämnar spår i de gamla backarna.. Skivorna i sig såg rätt bra ut.

Skivorna är ju inte speciellt dyra, ca 200 kr på autodoc, men det tar ju ett par dagar att få hem dem..

Hur många cm pratar vi om när det gäller kanten och närmast centrumhål. Är det några mm är det ju "naturligt". Pratar vi om en halv tumme så har jag själv slipit bort det på min gamla c70 som hade stått ett längre tag innan jag köpte den. 200kr? Det fan gratis beställ och byt tycker jag. Det ju inte bara utseendet utan även säkerheten och komfort du pröjsar några mynt för. Se till att "dammskyddet" är hel och fin så sliter det mindre i framtiden.

Edit: Om det blir bra av sig själv beror på om dina biltema belägg orkar slita bort rosten eller blir ojämnslitna som förra beläggen.
Senast redigerad av brottsling 2019-02-10 kl. 12:38.
Citera
2019-02-10, 16:27
Medlem
ViTolis avatar
Du har säkert en rejäl kant på skivorna, skulle ha bytt dem i samband med klotsbytet.

Såg säkert ut såhär https://images.imagetin.com/micksgarage-ie/646jk67ggt/worn-disc_0afb0f.jpg

Den nya klotsen är plan, vilket skivan inte är, det skrapar för att klotsen tar inte på hela skivan, den blir snedsliten till slut.
Citera
2019-02-10, 19:23
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViToli
Du har säkert en rejäl kant på skivorna, skulle ha bytt dem i samband med klotsbytet.

Såg säkert ut såhär https://images.imagetin.com/micksgarage-ie/646jk67ggt/worn-disc_0afb0f.jpg

Den nya klotsen är plan, vilket skivan inte är, det skrapar för att klotsen tar inte på hela skivan, den blir snedsliten till slut.

Det såg ut ungefär sådär som på din bild

Men nu är det bytt så jag får väl testa att bromsa den rätt. Det var inte så farligt svårt eller jobbigt att byta beläggen så visar det sig på besiktningen att de bromsar ojämt får jag väl byta skivorna också..

På bil två (Renault) var skivorna helt jämna, de inre beläggen hade endast en knapp mm kvar medan de yttre såg ut att vara nya (förutom rosten på clipsen)... Är det inte märkligt?
Citera
2019-02-10, 19:30
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
På bil två (Renault) var skivorna helt jämna, de inre beläggen hade endast en knapp mm kvar medan de yttre såg ut att vara nya (förutom rosten på clipsen)... Är det inte märkligt?

Då är det något som kärvar, antingen räcker det att smörja upp glidpinnarna och glidytorna på beläggen, hjälper inte det är det nog byte av ok som gäller.
Citera
2019-02-10, 19:52
Medlem
Citat:

Men nu är det bytt så jag får väl testa att bromsa den rätt. Det var inte så farligt svårt eller jobbigt att byta beläggen så visar det sig på besiktningen att de bromsar ojämt får jag väl byta skivorna också..

Det finns ju en minimumtjocklek på bromsskivor. Men vad det är i detta fall tänker jag inte forska i då enda ledtråden är "Renault".
Sedan om den har ABS så är väl skivorna lite tjockare. Men tippar på att minimum tjocklek ligger runt 17,7mm. Om det är fram vi pratar om d.v.s.

Så ta reda på det måttet, sedan kan du ta ställning om skivorna behöver bytas eller inte. Mät inte på kanten utan slityta till slityta. Är det en riktig tjock kant kan du inte ta ett skjutmått för kanten brukar vara tjockare än vad skjutmåttets fördjupning är.

Lycka till.
Citera
2019-02-10, 20:15
Medlem
Citat:
Det var ju väldigt lätt att byta belägg. De gamla var ju rätt slitna, inte så att jag körde på järnet men det var väl max 2-3 mm. Kvar. Det skrapar dock fortfarande lite. Är det nu man ska försöka bromsa bort det?
Det där är en avvägningsfråga. Tyvärr har jag upptäckt något nytt.
Morsans Kia hade lite småskador som jag tänkte bromsa bort. Det småskrapade lite o när jag kört en bit så började det låta fan. Det visade sig att rosten grävt sig in bakom slitbanan o det lossnade stora bitar från skivan.
Normalt sett så skadar inte lite rost. Skivan är gjuten o är full av porer där rosten kommer på nolltid.
Din verkstad kommer dömma ut dem medan du kan ha 10 000mil kvar.
Fördelen är att bilprovningen kommer berätta för dig den riktiga statusen.
Jag tänker inte ge dig rådet att inte byta då dina bromsar påverkar ditt o kanske även mitt liv.
Citera
2019-02-13, 18:46
Medlem
ViTolis avatar
Citat:

Kika här så förstår du lite bättre. Jag arbetar som tekniker för ett väldigt stort företag som reparerar bilar, har x antal år erfarenhet.

https://image.slidesharecdn.com/vs-truckbrakingsystemsbrakepadfaultassessmentdiagfitv aleoscopeen957100web-151120165516-lva1-app6891/95/truck-brake-pad-fault-assessment-valeoscope-diagfit-brochure-957100-9-638.jpg?cb=1454665650
Citera
2019-02-15, 12:09
Medlem
Är det på den drivande axeln kan du fulsvarva skivorna med en vinkelslip och pallbockar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in