• 1
  • 2
2019-02-09, 14:20
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Hej!

Sitter på en etta som kostar runt millen i Karlstad, gjord för studenter.

Köpte den hösten 2017 och försökt sälja den denna vår till ett acceptabelt pris utan framgång.

Funderar på att hyra ut den fram till sommaren och försöka igen pga. större antal studenter --> större efterfrågan.

Nu till frågan. Försöka sälja till ett mindre bra pris nu eller vänta till slutet av sommaren? Vad tror ni har mest framgång?

mvh
Citera
2019-02-09, 14:33
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegalodonIsAlive
Hej!

Sitter på en etta som kostar runt millen i Karlstad, gjord för studenter.

Köpte den hösten 2017 och försökt sälja den denna vår till ett acceptabelt pris utan framgång.

Funderar på att hyra ut den fram till sommaren och försöka igen pga. större antal studenter --> större efterfrågan.

Nu till frågan. Försöka sälja till ett mindre bra pris nu eller vänta till slutet av sommaren? Vad tror ni har mest framgång?

mvh

Ingen vet vad som händer i framtiden, men jag hade gjort som du tänker.
Citera
2019-02-09, 15:44
Medlem
SophieNeveus avatar
Du förlorar väl egentligen ingenting på att försöka sälja den, om du inte får det priset du vill ha behöver du inte genomföra affären.
Citera
2019-02-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Du förlorar väl egentligen ingenting på att försöka sälja den, om du inte får det priset du vill ha behöver du inte genomföra affären.

Kan vara svårt att hyra ut och samtidigt ha visningar för potentiella köpare...
Citera
2019-02-09, 16:00
Medlem
Nu vet jag inte hur studentmarknaden ser ut i Karlstad. Men i städer som Lund och Uppsala går studentlägenheter och ettor nästan för ockerpriser i början på höstterminen.
Citera
2019-02-09, 16:02
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chig
Kan vara svårt att hyra ut och samtidigt ha visningar för potentiella köpare...
Antar att han hyr ut lägenheten möblerad, bör inte vara särskilt svårt att be hyresgästen att hålla sig borta i några timmar. Dock får man ju inte hyra ut en lägenhet i andrahand som redan är såld så att säga.
Citera
2019-02-09, 16:06
Medlem
Citat:
Antar att han hyr ut lägenheten möblerad, bör inte vara särskilt svårt att be hyresgästen att hålla sig borta i några timmar. Dock får man ju inte hyra ut en lägenhet i andrahand som redan är såld så att säga.

Jag gissar att din rätt att få tillgång till din lägenhet är rätt begränsad när du hyr ut den. Det är möjligt att du kan ta med den rättigheten i hyres-avtalet, men jag gissar också att det kommer vara svårt att hitta hyresgäster som är villiga att gå med på att bli temporärt utslängda från sitt eget hem när hyresvärden känner för det...

https://www.samtrygg.se/s/hjalp-far-...i-min-lagenhet
Senast redigerad av chig 2019-02-09 kl. 16:09.
Citera
2019-02-09, 16:09
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Jag gissar att din rätt att få tillgång till din lägenhet är rätt begränsad när du hyr ut den. Det är möjligt att du kan ta med den rättigheten i hyres-avtalet, men jag gissar också att det kommer vara svårt att hitta hyresgäster som är villiga att gå med på att bli temporärt utslängda från sitt eget hem när hyresvärden känner för det...
Det får man ju givetvis göra upp i förhand, en gång i tiden hyrde jag en lägenhet i andrahand som redan var såld - egentligen inte lagligt.
Det kanske finns kompisar/andra studenter som är i behov att ett korttidsboende.
Citera
2019-02-09, 16:12
Medlem
Citat:
Det får man ju givetvis göra upp i förhand, en gång i tiden hyrde jag en lägenhet i andrahand som redan var såld - egentligen inte lagligt.
Det kanske finns kompisar/andra studenter som är i behov att ett korttidsboende.

Ja, jag säger som sagt att det inte är omöjligt att det går att lösa, bara att jag tror att det kan bli svårt att hitta en hyresgäst som är villig att gå med på dessa villkor.

Om du kollar länken ovan riskerar man som hyresvärd att bli polisanmäld om man missbrukar detta som hyresvärd.
Citera
2019-02-09, 16:20
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:

Nej, det är löst. Den hyrs ut möblerad och i avtalet ingår flexibilitet för visning etc.
Citera
2019-02-09, 16:21
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Nu vet jag inte hur studentmarknaden ser ut i Karlstad. Men i städer som Lund och Uppsala går studentlägenheter och ettor nästan för ockerpriser i början på höstterminen.

Precis. Studerar nu i Uppsala och är sugen på att skaffa en central lägga. Som du säger är det ej optimalt att köpa under höstterminen, spanar därför nu.
Citera
2019-02-09, 16:23
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Ja, jag säger som sagt att det inte är omöjligt att det går att lösa, bara att jag tror att det kan bli svårt att hitta en hyresgäst som är villig att gå med på dessa villkor.

Om du kollar länken ovan riskerar man som hyresvärd att bli polisanmäld om man missbrukar detta som hyresvärd.

Hyresgäst börjar bli löst och villkoren ska fixas!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in