2019-02-09, 14:10
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Hej!

Är det läge nu när priserna är låga att köpa en lägenhet man kan bo i resten av livet även om man inte fyllt 50?

En modern lägenhet med god passiv handikappsanpassning, det vill säga rymligt kök och badrum som man kommer fram i med rullstol eller rullator. Kanske en såndär extra hög toalett med stora handtag, och sånadär kromade räcken lite var stans i badrummet, men den kan man ju installera senare om det behövs.

Vidare är det inga trappsteg mellan gatan och hissen och från hissen och in i lägenheten.

Det finns speciella bostadsrättsföreningar för 55+ seniorer och lägenheterna där har ytterligare lyx i form av trygghetslarm mm.

Det finns prejudikat på att man får köpa 55+ lägenhet även om man är yngre än så.

Vad tycker ni? Det är billigt nu! Är det läge att köpa sin sista bostad nu istället för att bo med trångt kök och litet badrum och tio trappsteg mellan gatan och hissen även om det blir lite långvårdsfeeling över bostaden?

Hur kommer ni göra? Hur ska jag göra?
Citera
2019-02-09, 14:33
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Hej!
Det är billigt nu! Hur ska jag göra?
Billigt vet jag inte om det är. Vi har haft en stadig uppgång i 20 år nu. Låg ränta, ja. Räntan förväntas sakta, sakta öka nu så billigare lär det väl inte bli heller.
Citera
2019-02-09, 14:43
Medlem
tror det kan vara smart att vänta ett tag till.. kan nog sjunka en del till framöver
Citera
2019-02-09, 14:54
Medlem
Pudersockers avatar
Ja där jag bor är det lite billigare nu men det känns som att nedgången är i sin början. Om jag hittar nåt jag mycket gärna skulle vilja bo i med billig hyra skulle jag kunna köpa idag men jag väntar nog gärna hellre lite, minst efter brexit.
Citera
2019-02-09, 15:00
Medlem
Du säger "det är billigt nu" - nä det är dyrt nu, det har aldrig varit så dyrt... och priserna kan bara gå ned - is i magen
Citera
2019-02-09, 15:21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Det finns prejudikat på att man får köpa 55+ lägenhet även om man är yngre än så.?

Njae. Det finns en enstaka förening som hade sina stadgar lite dumt formulerade. Det finns absolut inget generellt prejudikat. Vidare så är det rimligt att anta att många föreningar ändrat/håller på att ändra sina stadgar efter det inträffade.
Citera
2019-02-09, 15:25
Medlem
Köp nu, priserna går upp i framtiden. Det byggs mindre än vanligt, så om några år kommer efterfrågan vara ännu högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in