Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-02-09, 17:19
  #37
Medlem
Lite info om danskar o kärnkraft.
Danskarna har haft en egen reaktor för försök o framställning av halvledare.
Verket låg ngr mil fr Kphn Centrum o heter Risö.

Vad beträffar Barsebäck ville svenskarna lägga det på östkusten för att havet är ngr grader kallare där.
Danskarna ville dock ha det så nära Köpenhamn som möjligt då de köpte el direkt vid verket.
Dock blev energiförlusten så stor att färdas genom hela Skåne att det ansåg bättre att ligga närmare Kphn.

Det finns gratis rundturer på Barsebäck var sommar.
Kan rekomenderas.
Jäkligt god grillad korv bjussas det även på.
Dock inte tillagad på stora grillen ....
Citera
2019-02-10, 07:20
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angelsman
Lite info om danskar o kärnkraft.
Danskarna har haft en egen reaktor för försök o framställning av halvledare.
Verket låg ngr mil fr Kphn Centrum o heter Risö.

Vad beträffar Barsebäck ville svenskarna lägga det på östkusten för att havet är ngr grader kallare där.
Danskarna ville dock ha det så nära Köpenhamn som möjligt då de köpte el direkt vid verket.
Dock blev energiförlusten så stor att färdas genom hela Skåne att det ansåg bättre att ligga närmare Kphn.

Det finns gratis rundturer på Barsebäck var sommar.
Kan rekomenderas.
Jäkligt god grillad korv bjussas det även på.
Dock inte tillagad på stora grillen ....

Okej, om jag förstår det hela rätt, rätta mig om jag har fel, danskarna ville ha det så nära Köpenhamn som möjligt pga att de köpte el direkt därifrån(?). Dock blev energiförlusten så stor att de hellre ville ha det närmre Köpenhamn. Är det rätt uppfattat?
Käka inget godis från Barsebäck, som de sa i en gamma(l) låt.
Citera
2019-02-10, 11:05
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Okej, om jag förstår det hela rätt, rätta mig om jag har fel, danskarna ville ha det så nära Köpenhamn som möjligt pga att de köpte el direkt därifrån(?). Dock blev energiförlusten så stor att de hellre ville ha det närmre Köpenhamn. Är det rätt uppfattat?
Käka inget godis från Barsebäck, som de sa i en gamma(l) låt.
Enligt infon jag fick på verket så svar ja
Citera
2019-02-10, 11:15
  #40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bertolucci
Försent, tyvärr. Det är redan halvvägs nedmonterat = kol och oljekraftverk som får täcka upp elbehovet i Skåne vintertid.

miljövänligt värre med edmonterad kärnkraft och ersatt med ful kol ström , tycker nog att det är dags att miljöpartiet och dess medlemmar ska tvätta sin egen skitiga bak en gång för alla , nu lurar de på befolkningen elbilar , när vi snart har elbrist i hela landet .

nej hoppas detta jävla ofog med idiotmiljötänk blir stoppat för gott , innan det är försent och vi har kaos , splittring och elände över hela landet .

nej fyfan vad detta miljötänk ända in i kaklet kommer slå fel , då miljöpartisten är den värsta miljöboven av oss alla
Citera
2019-02-10, 16:30
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertolucci
Det lyfts nu förslag om att Danmark ska köpa de nedläggningshotade Ringhals 1&2, priset är en spottstyver (ca 100 miljoner euro) vilket garanterar co2-neutral energi som ersätter danska kolkraften helt, vilken nu kan läggas ned.

Bra förslag? Teknisk livslängd är till in på 2030-talet och svenskarna kastar därmed bort potentiell co2-neutral energi och mängder med pengar.

Besparing för danskarna jämtemot kolkraft skall vara miljardbelopp.

"Naiva" svenskar tar dumt beslut? Kan dansken sko sig?

https://www.dr.dk/nyheder/viden/klim...rk-i-goeteborg

Konstiga nyheter då det var danskarna som lade ner Barsebäck. Sedan håller inte Ringhalsreaktorerna till 2030, de fungerar knappt nu och går på silvertejp och tuggummi.

Vad ska de göra? Ska de montera ned Ringhals för att sedan flytta reaktorn till något danskt skjul? Det kommer att ta minst 30 år innan de ens kan röra reaktorerna.
Citera
2019-02-15, 02:06
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Det kan man säga om Tjernobyl också men inte jämfört med Barsebäck som man kan se från Köpenhamn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Barseb...ar_Power_Plant

Om de inte litar på svensk kärnkraftssäkerhet så borde de inte få köpa ett verk heller.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback