2019-02-07, 19:53
Medlem
Hej! Skulle behöva eran hjälp!

Jag har lånat pengar från en kompis till och från i snart 2 år och nu har summan blivit hela 200k kr.

Har vetat att jag måste betala tillbaka men det har inte blivit så...

Nu kom min kompis här om dagen och säger att han måste ha pengarna då han ska köpa en bostadsrätt!

Vad ska jag göra? Jag måste ta ett lån från en bank och betala han! Men vad tar man för lån? Jag bor i en hyreslägenhet så kan inte låna på den direkt samt att jag är bemanningsanställd men fastanställd på bemanningsföretaget

Hjälp behöves
Citera
2019-02-07, 20:03
Medlem
Medlemslån? Bynk?
Citera
2019-02-07, 20:15
Medlem
Blir nog svårt med lån om du inte hittar en borgenär. Men försöka kan du. Du ska nog undvika lån med hög ränta iaf så du inte hamnar i mer knipa än du är. Frågan är ju hur du ska klara av att betala av det lånet när du inte betalar av dina skulder till din kompis på två år. Men på något sätt lär du betala tillbaka. Du har inga föräldrar som kan hjälpa till?
Citera
2019-02-07, 21:39
Bannlyst
Blancolån är din väg att gå. Blir nog svårt med en fattig anställning och knaper ekonomi med 0 tillgångar. Borgenär är bara att glömma idag tycker banken att du kan låna privat av din borgenär alltså glöm idén att fråga efter någon..
Citera
2019-02-07, 22:53
Medlem
Deckard-Cains avatar
Vad har du köpt för dessa 200.000kr?
Citera
2019-02-07, 22:57
Medlem
Stackars kompis om du inte hade trollat. Då hade du iofs kunnat ta av din miljon du hade tidigare och betalat. Fast de pengarna har du väl knarkat upp kanske? Eller investerat så att du blir ekonomiskt oberoende?
Citera
2019-02-08, 01:52
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivallaA
Blir nog svårt med lån om du inte hittar en borgenär. Men försöka kan du. Du ska nog undvika lån med hög ränta iaf så du inte hamnar i mer knipa än du är. Frågan är ju hur du ska klara av att betala av det lånet när du inte betalar av dina skulder till din kompis på två år. Men på något sätt lär du betala tillbaka. Du har inga föräldrar som kan hjälpa till?
Definitivt blir det svårt om h*n inte hittar någon borgenär då det är borgenären (dvs i de flesta fall en bank) som lånar ut pengar.

Däremot kan det vara möjligt för TS att få ett lån om denne kan få fram en borgensman (dvs någon med tillräckligt god ekonomi för att betala lånet om TS inte gör det).
Citera
2019-02-08, 05:40
Medlem
SurTrollets avatar
Ja man undrar ju verkligen vart dina 1-1,2mkr du tidigare sparat ihop tagit vägen? ...dessa hade annars fungerar bra att betala med!

Men har du bara hyffsad taxerad inkomst förra året så ska 200.000:- inte vara så svårt att låna på någon av alla dessa bluestep/bynk/lendo-sidor.
Inte till bolåneränta kanske men nu handlade det inte om köp av bostad utan återbetalning av skuld, hur i helvete du nu kunnat göra något så korkat som låna nästan en kvarts miljon av en bekant/kompis?
Senast redigerad av SurTrollet 2019-02-08 kl. 05:42.
Citera
2019-02-08, 06:20
Medlem
sebastian66s avatar
Det bästa är att använde dom 1.3 miljoner du hade i Maj 2018.
Varför behöver du låna 200.000 då fattar jag liksom inte.
Med 1.3 miljoner sparade så borde 200,000 inte ge dig större problem att låna den summan.
Men jag tror banken kommer att fundera på varför du behöver låna 200,000 för att lösa 1 lån
när du faktiskt har över 1 miljon.
Men det kan vara så att du är den smarta typen som har nyckeln till framgång.
Eller har jag missförstått din tråd sedan tidigare är den miljonen i Monopolpengar??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in