Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-28, 09:03
  #1585
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Det är det här som är det intressantaste med partiledarbytet enligt mig.

Jag följde regeringsbildningen noga. Och hade inte majoren och L gått med C hade det inte blivit någon JÖK. Fjamåt hade inte ensam satt sig med S, MP och V.

C ville inte ensamma ta steget över till det rödgröna blocket utan att hålla L i handen. Men det innebär inte att L behövs när steget väl är taget. Jag tror inte att C lämnar JÖK:en bara därför att L eventuellt gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Senare under 2020 kommer dessutom utredningen om LAS att presenteras. Fjamåts projekt. Hatobjekt för både LO och V.

JÖK bygger enbart på att stänga ute SD. Alltså vilar inte uppgörelsen på politisk samsyn. Bara faktumet att V och C ska samsas under samma paraply är groteskt. Där jag fortfarande hävdar att det kommer att bli ett extraval under mandatperioden.

Extraval blir det om S eller C tror att de tjänar på det. Annars inte. Just nu finns det inget som talar för det. Om L skulle hoppa av JÖK:en ökar inte chanserna för ett extraval, snarare tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Delar din syn på att Fjamåt numera tillhör vänstersidan. Hur hon ska kunna hävda något annat med trovärdighet i nästa valrörelse är en gåta. Hon som dyrt och heligt i förra valrörelsen lovade att inte bli stödhjul åt S. Och där VALU i EU-valet visade att många av hennes väljare definierar sig som just vänster.

Det visar i så fall bara att den klassiska vänster-högerskalan spelat ut sin roll. Nyliberal rövarkapitalism är inte i någon rimlig mening "vänster".
2019-06-28, 17:29
  #1586
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg flyttade hit:
(FB) Nyamko Sabuni (L) nu vald till partiledare (Sammanf/Mod)

Tråden låses och fortsatt diskussion hänvisas till ovan tråd.

// mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback