Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-07, 10:15
Medlem
Maxiies avatar
Jag och min sambo har funderingar på att flytta ihop till ett större boende. För tillfället bor vi i hennes bostadsrätt på 1rok.

Vi tänkte ta ett bolån för den nya bostadsrätten på 130tkr. Sambon kommer sälja sin för 75tkr.

Jag undrar om det är möjligt att ta detta bolån, betala kontantinsats som vanligt och sedan betala av hälften av bolånet med pengarna sambon får för sin lägenhet? Eller vad rekommenderar ni?
Citera
2019-02-07, 10:19
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxiie
Jag och min sambo har funderingar på att flytta ihop till ett större boende. För tillfället bor vi i hennes bostadsrätt på 1rok.

Vi tänkte ta ett bolån för den nya bostadsrätten på 130tkr. Sambon kommer sälja sin för 75tkr.

Jag undrar om det är möjligt att ta detta bolån, betala kontantinsats som vanligt och sedan betala av hälften av bolånet med pengarna sambon får för sin lägenhet? Eller vad rekommenderar ni?

Ja, det går bra så länge den delen ni vill betala av inte är bunden (d.v.s ta ett rörligt lån på i alla fall den delen).

Det normala är annars att man tar ett brygglån under tiden man står med två bostäder.

Se exempelvis https://www.nordea.se/privat/liv/bostad/salja-bostad/handpenningslan-brygglan.html
Citera
2019-02-07, 10:27
Medlem
Maxiies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, det går bra så länge den delen ni vill betala av inte är bunden (d.v.s ta ett rörligt lån på i alla fall den delen).

Det normala är annars att man tar ett brygglån under tiden man står med två bostäder.

Se exempelvis https://www.nordea.se/privat/liv/bostad/salja-bostad/handpenningslan-brygglan.html

Toppen, tack. Med rörligt lån menar du rörlig ränta antar jag?
Citera
2019-02-07, 10:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxiie
Toppen, tack. Med rörligt lån menar du rörlig ränta antar jag?

Ja, precis. Binder du räntan/lånet på ex tre år så får du betala ränteskillnadsersättning om du betalar av lånet i förtid.
Citera
2019-02-07, 14:08
Medlem
Mpste fråga, var i sverige kostar en bostadsrätt så lite pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här