2006-02-23, 10:53
Medlem
uffeuffes avatar
Hej!
Jag undrar om någon har nåt bra tips till mig.
Jag har en gammal trätrapp (inomhus) som jag har skrapat ren från färg, och nu håller jag på att slipa den len och fin. Virket är furu skulle jag tro och jag skulle vilja ha trappen mörkbetsad, typ ek el. körsbär.

Finns det någon bets som klarar av slitaget som uppstår i en trapp? När jag snackade med en målarkludd på en byggmarknad (han verkade inte så kunnig) så sa han att vanlig bets, som man använder till golvsocklar, lister och liknande inte fungerar bra med lacken som skall ligga ovanpå.

Och om man inte lackar så slits ju betsen bort fortare än kvickt.
Möbelbets är väl stryktåligare skulle jag tro men jag kanju inte köpa 100 svindyra små möbelbets-burkar.

Någon som vet? Någon målare här?
Citera
2006-02-23, 12:03
Medlem
Kan du inte betsa och sen olja den?
Har själv oljade ekgolv och det fungerar alldeles utmärkt trots 2 halvstora drängar och en ilsken terrier.Bara att ta på mera olja där det slits.
Man får ett bättre"djup"när det är oljat.
Citera
2006-02-23, 12:23
Medlem
uffeuffes avatar
Där sa du nåt...Har inte ens tänkt på det.

Men jag antar att ditt ek-golv inte är betsat, så då återstår frågan: Hur funkar bets med olja?

Måste man inte olja in golvet ganska ofta om man väl har börjat? Typ som utemöbler eller?
Citera
2006-02-23, 12:25
Medlem
M.C.Ps avatar
Har jag fel, så lär jag bli rättad, men kan man inte hälla pigment i oljan, ja menar då får man ju exakt den nyans man själv vill ha???

Pigment säljs för övrigt i välsorterade färgaffärer för en billig peng...
Citera
2006-02-23, 16:07
Medlem
Jag provade att pigmentera mitt uterumsgolv.
Blandade linolja/pigment.Det gör jag aldrig om .Pigmenten grynade sig och torkade inte i samma takt som oljan.Det tog ca 30 dagar för skiten att torka.Hela familjen såg ut som Hulken om fötterna(det var grön pigment)särskilt trist när den vita utställnings jyckens tassar också var gröna
Gå till en "riktig"färgaffär.Dom där byggmarknaderna är som Kajsa Varg-Man tager vad man haver.
Har en granne som lägger/slippar golv så får vi inte rätt på skiten så kan jag ju fråga honom åt dig.
Citera
2006-02-23, 16:09
Medlem
Jo just det.Jag gjorde egna bänkskivor som jag betsade och sen oljade och det har fungerat alldeles oljade.
Citera
2006-02-24, 01:54
Medlem
Att slipa en trappa ren och fin, bara det är ett helsickes jobb. Men sen ska du betsa den och visst blir trappan fin. Men bets är bara en färgning av det grova oslipade träet och är absolut inte hållbart eftersom ytan är sårbar.
Efter att trappan är betsad och den ser bedrövlig ut (tack vare att fibrerna i träet står rakt upp) så köper du båtfernissa och fölljer burkens rekommendationer när det gäller obehandlat trä. Du lackar första varvet lite utspätt, låt det torka. Slipa lätt, lacka oförtunnat, slipa lätt igen efter en dag, lacka, slipa, lacka, slipa osv.... Ju mer du slipar/lackar desto vackrare lyster får du på din trappa. Det jag pratar om är hur de gammaldags båtbyggarna fick så fin yta på träet och ser man idag på fina bevarade träbåtar så förstår du vad jag menar. De flesta mahognybåtar man ser i dag är för det första betsade men inte minst är dom lackade o slipade i många många varv. Använd inte för grovt slippapper, dom första varven är lämpligt att använda 180-220papper, sen ännu finare papper. Vill du sen vara extra noggrann och få en fin lyster på din trappa så vattenslipar du med 400-papper mellan lackningen. Resultatet blir ljuvligt att titta på men har du kärring, barn och terrier så bör du antingen snabbt kolla på en fet livförsäkring eller sätta benskydd så jycken inte kan bita på dej av ilska eller så blandar du i halkskyddsmedel i det sista lagret du lägger på din fina trappa. På tal om att halka på hal och väl lackad båt så råkade jag själv ut för det för ett tiotal år sen när min kärring, min hund och jag var ute i skärgården i Roslagen en vanlig fredagskväll. Det var en av säsongens första kvällar och fördäcket och dess beslag glänste ungefär som Arne Kvicks bil, dvs kromet blixtrade i dess nos. Ja vi hade lagt till i en liten vik och kärringen gick upp på fördäck fick med sig hunden för att gå upp på land och helt plötsligt låg båda i vattnet. Jag skrattade ett tag men insåg att för rädda situationen så slutade jag med det och sen när jag fick upp kärringen så var det bara på med värmen i ruffen så hon inte frös ihjäl enligt henne själv.
Det var den kvällen det och det var den kärringen det. Hon följde aldrig med på sjön mer. Hunden då? Jo då han tyckte det var kul, och efter att kärringen och jag skilde oss så var han alltid först i sjön när vi hade lagt till. Lite rädd var han för att halka på mitt blanka för- eller akterdäck, men jag puttade i honom och sen kunde han ligga i vattnet och mysa i flera timmar. Det var svårare att få upp honom än att få i honom
Citera
2006-02-24, 11:16
Medlem
uffeuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Att slipa en trappa ren och fin, bara det är ett helsickes jobb.

Jotack!

Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Men sen ska du betsa den och visst blir trappan fin. Men bets är bara en färgning av det grova oslipade träet och är absolut inte hållbart eftersom ytan är sårbar.
Efter att trappan är betsad och den ser bedrövlig ut (tack vare att fibrerna i träet står rakt upp) så köper du båtfernissa och fölljer burkens rekommendationer när det gäller obehandlat trä.

Det här låter intressant! Är båtfrenissa dyrt? Om man jämför med "vanlig" lack?
Hur slitstark är det? Jag förstår att det måste stå emot väder och vind bra, men det är ju lite annorlunda slitage mot fötter som springer upp och ner i vätrafikerad trapp.
Citera
2006-02-25, 13:56
Medlem
Pojken2.
Visst är det urläcket med en gammal fin mahognybåt.Men undrar om man kan få den känslan i en gammal trappa?
Har själv gjort liknande arbeten och oftast är trappan inte av den kvaliten att det skulle bli bra med högblank båtlack.
Sen var det ju skönt att du blev av mer kärringen
Vad sa du att lacken hette?
Citera
2006-02-25, 16:07
Medlem
uffeuffes avatar
Anyways, nu har jag snackat med en trevlig donna som jobbade på en lite seriösare färgaffär och hon rekommenderade en bets av märket ZAR. Hon påstod att det inte skulle vara några som helst problem att betsa trappen och sedan lacka med vanlig lack.

Tjoflöjt! Nu ska jag dricka bira!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in