Citat:
Ursprungligen postat av
MyChi
Om CSN nu räknar på halvårsbasis, bör inte även FK göra det? Man ansöker ju för fan bidraget per halvår (terminsmässigt). De kan ju inte utgå från helårsbasis när man ansökte om bidraget per halvår!
Citat:
Ursprungligen postat av
MyChi
Jag citerar nedan en del av min text om varför detta är orättvist:
Hade jag alltså tagit min examen i december 2017 och i samband med det även avslutat bostadsbidraget i december, och DÄREFTER fått jobb i januari 2018, så hade jag inte åkt på denna skuld. Hur i helvete är ens detta i system? Ska det finnas folk med tur och otur baserat på NÄR på året man får jobb??
I ovanstående scenario hade alltså min inkomst varit 0 kr 2017, om jag hade förlängt studietiden med 6 månader. Så istället för ett sammanlagt bidrag för 6 månader på närmare 8 000kr, så hade den ökat till 16 000 kr och jag hade inte ens varit betslningskyldig eftersom det precis blev ett nytt år. Det är absurt!
Därför att jag ansökte om bidrag för de första sex månaderna. Därför borde de väl även frågat efter en inkomst för just den perioden? Jag vet inte hur det är nu för tiden med ansökan om bostadsbidrag, men på den tiden så var varje ny ansökan gällande perioder på två. Det vill säga per halvår. Så även FK hade ju halvår i åtanke.
Hur fan kan man uppskatta att man ska få ett heltidsjobb under året och på vilken lön den skulle ligga på? Kan ha varit ett jobb på 10 000 kr inkomst upp mot 40 000. Men fan vet sånt i förväg? Man kan ju bara uppskatta den inkomst man har under året baserat på den inkomst man har där och då under sin ansökan.
Och hur jävla vanligt är det inte att studenter får ett jobb efter sin examen? Det är väl inte ett fåtal fall? Därför bör väl även FK titta på halvåret, framförallt om man ansöker bidraget som en student. De VET ju att man tar examen in mot juni. Troligen en av de största fallen till varför folk behöver även bostadsbidrag under sin studietid.
Om man följer den princip du verkar anse ska gälla, så borde även restskatt vara fel om man får den till följd av att man under ett kalenderår går från arbetslöshet till jobb eller från ett jobb med lägre inkomst till ett jobb med högre inkomst, och därmed från en lägre till en högre skattesats.
Anser du det? Om man ska följa den principen, skulle Skatteverket behöva fastställa vilken skatt man ska betala vid varje tillfälle som lön betalas ut, eftersom dom riskerar att behöva kräva restskatt så snart dom slår ihop två eller fler löneutbetalningar och räknar ut den gensnittliga skattesatsen.