Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Det är inget personangrepp, det är bara de vibbar jag får.
Du har fått svar i tråden men avfärdar dem på grundval av att du anser dig ha blivit fel hanterad för länge sedan. Det måste vara tusentals som hamnat i samma sits som dig genom åren om det hade stämt - någon av dem hade haft balls att gå till nyheterna med detta förstasidesstoff. Men icke..
Jag vill inte tjafsa, jag vill bemöta direkta felaktigheter - som tidigare skrivits i tråden - sådana här trådar återkommer titt som tätt och konsensus blir till slut alltid den samma, nämligen att reglerna har följts.
Du kallade mig just "rättshaverist" vilket är ett personangrepp.
Du har ingen aning om huruvida "tusentals" har varit i samma sits. Jag antog att jag skulle få betala det överskjutande beloppet och fick istället betala tillbaks allt. Det slog mig aldrig att kontakta media eftersom det även i överklagandet framgick tydligt precis samma sak som i det första beskedet. Jag och många andra antar att det är "såhär det går till" och det finns ingen anledning att ringa tidningen om det.
Även i de lägen där det går till som det står i lagen så får det orimliga konsekvenser. Riksrevisionen har följande att säga:
Citat:
Regeln om jämn fördelning av bidragsgrundande inkomst över året kan leda till
återkrav i de fall bidragsåret inte sammanfaller med kalenderåret och mottagarens
inkomster ökar väsentligt i slutet av ett år med bidrag enbart de första månaderna
på året. Regeln medför att bidragsmottagare kan få betala tillbaka ett bidrag man
kan ha haft rätt till när man fick bidraget. Om inkomsten ökar under senare delen
av ett år blir man återbetalningsskyldig för bidrag man fått före inkomstökningen
även om man inte kände till den. Det är enligt Riksrevisionens bedömning en
orimlig konsekvens av regeln.
Och att
Citat:
Försäkringskassan föreslår att bostadsbidrag framgent ska beräknas utifrån de
månatligen deklarerade inkomsterna som arbetsgivarna ska skicka till
Skatteverket. Försäkringskassan ska fortlöpande stämma av inkomsterna mot de
inskickade uppgifterna till Skatteverket. Konstruktionen innebär att årsvisa
avstämningskrav försvinner helt. Förslaget innebär att bostadsbidraget betalas ut
slutligt på en gång vilket innebär att inga avstämningskrav ska uppstå och därmed
minskas risken för skuldsättning.
https://www.riksrevisionen.se/downlo...4_ANPASSAD.pdf
Det ska träda i kraft 2022 är planen.