2019-02-07, 19:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag borde gjort det men det är rätt många år för sent. Jag är dock inte ensam uppenbarligen. Hoppas TS tar chansen. Riktigt orättvist.
Och du tror inte att någon annan hade tagit den chansen om det du påstår hade stämt?
Citera
2019-02-07, 19:43
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Och du tror inte att någon annan hade tagit den chansen om det du påstår hade stämt?
Jag har själv varit i den här situationen så jag vet inte vad du menar med "hade stämt". Du kan ju säga att jag ljuger såklart men det är något väldigt märkligt att ljuga om. När jag läste trådstarten visste jag direkt vad som hade hänt. För det har hänt mig med.
Citera
2019-02-07, 19:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag har själv varit i den här situationen så jag vet inte vad du menar med "hade stämt". Du kan ju säga att jag ljuger såklart men det är något väldigt märkligt att ljuga om. När jag läste trådstarten visste jag direkt vad som hade hänt. För det har hänt mig med.

Nej, jag tror inte att du ljuger, jag tror att du helt enkelt missuppfattat något, räknat fel helt enkelt.

F-kassan drar inte godtyckligt tillbaks bidrag om man har rätt till dem, hade så varit fallet så hade media varit på dem som hökar eftersom det vore samma sak som att de inte följde fastställda direktiv.

Folk blir skitsura när de måste betala tillbaks pengar, i affekt tänker många rätt kasst.
Citera
2019-02-07, 19:52
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Nej, jag tror inte att du ljuger, jag tror att du helt enkelt missuppfattat något, räknat fel helt enkelt.

F-kassan drar inte godtyckligt tillbaks bidrag om man har rätt till dem, hade så varit fallet så hade media varit på dem som hökar eftersom det vore samma sak som att de inte följde fastställda direktiv.
Det finns inget sätt för mig att förklara på något annat sätt än vad jag gjort men när det hände utredde jag det extensivt båda via brev och telefon med Försäkringskassan. Jag överklagade även deras beslut men fick samma beslut ändå. Det var helt otvistigt att det var min underlåtelse att meddela förändrad inkomst och inte min faktiska inkomst som var anledningen till att jag blev återbetalningsskyldig för hela beloppet. Försäkringskassan var tydlig med detta. TS har varit med om samma sak. Tror du inte mig får vi lämna det därhän.
Citera
2019-02-07, 19:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
med om samma sak. Tror du inte mig får vi lämna det därhän.

Verkar så för som du själv insett fick du inte rätt och orsaken till det var att du hade fel.
Citera
2019-02-07, 19:59
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Verkar så för som du själv insett fick du inte rätt och orsaken till det var att du hade fel.
Det beror på vad man menar med "fel". Om du menar hur Försäkringskassan tolkar det så hade jag ju "fel" i någon mån. Det är dock märkligt att varken jag eller någon i min bekantskapskrets stött på den här typen av återbetalningskrav från någon annan myndighet, eller i något annat sammanhang.

Också kul mening du skriver; "du fick inte rätt för att du hade fel". Man kan ju variera detta med typ "du hade fel eftersom du inte hade rätt" eller kanske "du hade rätt eftersom du hade rätt". Den senare är kanske ännu roligare.

Men bortsett från detta misstänker jag att du förstått vad TS råkat ut för och stöter du på fenomenet någon mer gång kommer du minnas att den personen sannolikt också "inte har rätt eftersom han hade fel".
Citera
2019-02-07, 20:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Men bortsett från detta misstänker jag att du förstått vad TS råkat ut för och stöter du på fenomenet någon mer gång kommer du minnas att den personen sannolikt också "inte har rätt eftersom han hade fel".

Eller så känner jag igen tugget när rättshaverister drar sina ramsor

Tyvärr brukar kännetecken hos sådana vara obstinat "jag har rätt" trots att sanningen står på papper svart på vitt.
Citera
2019-02-07, 20:04
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Eller så känner jag igen tugget när rättshaverister drar sina ramsor

Tyvärr brukar kännetecken hos sådana vara obstinat "jag har rätt" trots att sanningen står på papper svart på vitt.
Den som är obstinat är väl snarare den som inte kan diskutera sakfrågan utan går till personangrepp? Det brukar ju smyga fram när argumenten tar slut men i ditt fall har jag inte sett några argument alls så jag antar det är ditt normalläge. Om du vill diskutera vad tråden handlar om kan du kanske förtydliga lite eller så kanske du kan skicka mig ett PM istället om du bara vill tjafsa?
Citera
2019-02-07, 20:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Den som är obstinat är väl snarare den som inte kan diskutera sakfrågan utan går till personangrepp? Det brukar ju smyga fram när argumenten tar slut men i ditt fall har jag inte sett några argument alls så jag antar det är ditt normalläge. Om du vill diskutera vad tråden handlar om kan du kanske förtydliga lite eller så kanske du kan skicka mig ett PM istället om du bara vill tjafsa?

Det är inget personangrepp, det är bara de vibbar jag får.

Du har fått svar i tråden men avfärdar dem på grundval av att du anser dig ha blivit fel hanterad för länge sedan. Det måste vara tusentals som hamnat i samma sits som dig genom åren om det hade stämt - någon av dem hade haft balls att gå till nyheterna med detta förstasidesstoff. Men icke..

Jag vill inte tjafsa, jag vill bemöta direkta felaktigheter - som tidigare skrivits i tråden - sådana här trådar återkommer titt som tätt och konsensus blir till slut alltid den samma, nämligen att reglerna har följts.
Citera
2019-02-07, 20:47
Medlem
Om man fått 10000 i bostadsbidrag och bara hade rätt till 5000 så kommer man få återbetala 5000 kr plus möjligen den där straffavgiften på några procent.

Har man inte anmält ändrade uppgifter, typ inkomst så kommer inte fk att kunna efterskänka det felaktigt utbetalda, om det inte är så att man inte borde förstått att man skulle anmäla att man fått högre inkomst (vilket jag antar att man upplyser om vid ansökan.

Sfb 108 kap framförallt 9¿ och 14¿
¿ =paragraftecken som jag tydligen glömt bort hur man gör.

Ts får betala. Går bra att få avbetalningsplan med rätt låg ränta.
Citera
2019-02-07, 20:58
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Det är inget personangrepp, det är bara de vibbar jag får.

Du har fått svar i tråden men avfärdar dem på grundval av att du anser dig ha blivit fel hanterad för länge sedan. Det måste vara tusentals som hamnat i samma sits som dig genom åren om det hade stämt - någon av dem hade haft balls att gå till nyheterna med detta förstasidesstoff. Men icke..

Jag vill inte tjafsa, jag vill bemöta direkta felaktigheter - som tidigare skrivits i tråden - sådana här trådar återkommer titt som tätt och konsensus blir till slut alltid den samma, nämligen att reglerna har följts.
Du kallade mig just "rättshaverist" vilket är ett personangrepp.

Du har ingen aning om huruvida "tusentals" har varit i samma sits. Jag antog att jag skulle få betala det överskjutande beloppet och fick istället betala tillbaks allt. Det slog mig aldrig att kontakta media eftersom det även i överklagandet framgick tydligt precis samma sak som i det första beskedet. Jag och många andra antar att det är "såhär det går till" och det finns ingen anledning att ringa tidningen om det.

Även i de lägen där det går till som det står i lagen så får det orimliga konsekvenser. Riksrevisionen har följande att säga:

Citat:
Regeln om jämn fördelning av bidragsgrundande inkomst över året kan leda till
återkrav i de fall bidragsåret inte sammanfaller med kalenderåret och mottagarens
inkomster ökar väsentligt i slutet av ett år med bidrag enbart de första månaderna
på året. Regeln medför att bidragsmottagare kan få betala tillbaka ett bidrag man
kan ha haft rätt till när man fick bidraget. Om inkomsten ökar under senare delen
av ett år blir man återbetalningsskyldig för bidrag man fått före inkomstökningen
även om man inte kände till den. Det är enligt Riksrevisionens bedömning en
orimlig konsekvens av regeln.

Och att
Citat:
Försäkringskassan föreslår att bostadsbidrag framgent ska beräknas utifrån de
månatligen deklarerade inkomsterna som arbetsgivarna ska skicka till
Skatteverket. Försäkringskassan ska fortlöpande stämma av inkomsterna mot de
inskickade uppgifterna till Skatteverket. Konstruktionen innebär att årsvisa
avstämningskrav försvinner helt. Förslaget innebär att bostadsbidraget betalas ut
slutligt på en gång vilket innebär att inga avstämningskrav ska uppstå och därmed
minskas risken för skuldsättning.

https://www.riksrevisionen.se/downlo...4_ANPASSAD.pdf
Det ska träda i kraft 2022 är planen.
Citera
2019-02-07, 22:35
Medlem
Knapptryckarns avatar
Citat:

Du har ingen aning om huruvida "tusentals" har varit i samma sits. Jag antog att jag skulle få betala det överskjutande beloppet och fick istället betala tillbaks allt. Det slog mig aldrig att kontakta media eftersom det även i överklagandet framgick tydligt precis samma sak som i det första beskedet. Jag och många andra antar att det är "såhär det går till" och det finns ingen anledning att ringa tidningen om det.

Cirka 300 000 hushåll får beslut om slutligt bostadsbidrag varje år. Ungefär en tredjedel blir återbetalningsskyldiga. Se den här statistiken t.ex: https://www.forsakringskassan.se/wps...=AJPERES&CVID=

Du kan väl berätta hur mycket preliminärt bidrag du fick utbetalt och vad det slutliga bidraget beräknades till, samt vad du ska betala tillbaka? Allt detta framgår av kommunicerings/beslutsbrevet.

Edit: bifogade länk till statistik
Senast redigerad av Knapptryckarn 2019-02-07 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in