2019-02-05, 23:36
Hej,

Vad är att föredra mellan dessa två till förrådsdel på en carport? Det är en hel del i prisskillnad. Resonerar som sådan att i och med att det är ett förråd som kommer isoleras så är krypgrund inte en dålig idé då ingen kommer bo i förrådet direkt.

Vad har ni för erfarenheter?
Citera
2019-02-05, 23:44
Medlem
Platta på mark, helt klart, 200mm isolering,
Dra ut vatten och avlopp ochså
Överlägsen konstruktion,
Citera
2019-02-05, 23:47
Medlem
Om du ändå gjuter en platta till carporten så kan du ju göra några m2 extra till förrådet.

Men annars går det utan. Behöver du ens krypgrund? Förrådet kan väl stå direkt på ett bärlager, plattor, plintar?
Citera
2019-02-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Platta på mark, helt klart, 200mm isolering,
Dra ut vatten och avlopp ochså
Överlägsen konstruktion,

Man ska aldrig ha krypgrund då det är som att be om fuktskador.
Citera
2019-02-05, 23:54
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Om du ändå gjuter en platta till carporten så kan du ju göra några m2 extra till förrådet.

Men annars går det utan. Behöver du ens krypgrund? Förrådet kan väl stå direkt på ett bärlager, plattor, plintar?

På carportdelen är det markstenar. Ja, lite så var tanken också. Alltid kallat denna typ av grund för krypgrund eller torpargrund. Menmen, tanken är att det kommer stå på plintar, bjälklag etc.
Citera
2019-02-05, 23:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aritgeo
Hej,

Vad är att föredra mellan dessa två till förrådsdel på en carport? Det är en hel del i prisskillnad. Resonerar som sådan att i och med att det är ett förråd som kommer isoleras så är krypgrund inte en dålig idé då ingen kommer bo i förrådet direkt.

Den delen av carporten som bilen ska stå i vill du väl ha så nära marknivå som möjligt och då är det ju naturligt med platta på mark där. Vill du inte ha nivåskillnad mellan den ytan och förrådet så blir det oftast svårt att ha något annat i förrådsdelen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Nja, det finns ju massvis med krypgrunder som inte har några fuktproblem så så jäkla farligt skulle jag inte säga att det är. Fast jag ser ingen som helst fördel i det här fallet, bara onödigt krångel.
Citera
2019-02-06, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aritgeo
Hej,

Skall du använda plint till carporten, då skulle jag använt plintgrund till förrådet också. Hamnar högre upp än markstenen i carporten men det gör det ju med krypgrund också.

Hur stor förådsdel är det?
Citera
2019-02-06, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia

Det finns olika krypgrunder. Du tänker på friliggande träbjälkar
Men du kan ha en krypgrund i betong. det hade jag i ett hus, jättebra eftersom det var torrt o ventilerat, dessutom var rören åtkomliga.
Citera
2019-02-10, 23:18
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Skall du använda plint till carporten, då skulle jag använt plintgrund till förrådet också. Hamnar högre upp än markstenen i carporten men det gör det ju med krypgrund också.

Hur stor förådsdel är det?

Ja, får nog bli så.

Ca 12 m2 blir förrådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in