Citat:
Ursprungligen postat av
Kasstillvaro
Hej.
En polare på jobbet som förvisso mest verkade vara ute efter att spela cool eller imponera sa att man om man har stålarna så kan det vara en bra idé att starta ett AB, plocka ut aktiekapitalet och sedan ta del av "förmåner" som egen företagare. Han sa bland annat att man kan göra momsavdrag på alla restaurangbesök, och därmed varenda bira på krogen, göra avdrag för alla resor man gör osv. Jag frågade honom om det inte krävs någon omsättning för att Skatteverket ska godkänna att man exempelvis drar på en tjänsteresa i New York och sedan gör avdrag på resan men han sa att det ska vara lugnt.
Alla borde absolut ha en AB. T.ex upparbetar du dig lågt utdelningsutrymme varje år (37% skatt). Du kan låta AB vara inneboende till marknadshyra med 26% skatt.
Ja du måste syssla med något, men det är nog att du har någon typ av plan för att tjäna pengar nån gång.
Har du bra fantasi kan du hitta på avdrag av typen över, men det är nog med lagliga fördelar med eget AB.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kasstillvaro
Han fortsatte spinna vidare på att betala ut lön till sig själv, försätta sig själv i konkurs, få statlig lön pga konken osv men där tappade han mig och jag var på väg hem.
Nej. Prova att inte vara en kostnad för skatteverket. Fokusera på avdragen och att sänka din skatt via AB.