2019-02-05, 22:33
Medlem
Hej.

En polare på jobbet som förvisso mest verkade vara ute efter att spela cool eller imponera sa att man om man har stålarna så kan det vara en bra idé att starta ett AB, plocka ut aktiekapitalet och sedan ta del av "förmåner" som egen företagare. Han sa bland annat att man kan göra momsavdrag på alla restaurangbesök, och därmed varenda bira på krogen, göra avdrag för alla resor man gör osv. Jag frågade honom om det inte krävs någon omsättning för att Skatteverket ska godkänna att man exempelvis drar på en tjänsteresa i New York och sedan gör avdrag på resan men han sa att det ska vara lugnt.

Han fortsatte spinna vidare på att betala ut lön till sig själv, försätta sig själv i konkurs, få statlig lön pga konken osv men där tappade han mig och jag var på väg hem.

Finns det någon sanning i det han säger? Är det värt mödan?

Med vänliga hälsningar.
Citera
2019-02-05, 22:36
Medlem
Det går att göra, men det är olagligt. Bara så du vet.

Min gissning är att din kompis snackar skit.
Citera
2019-02-05, 22:39
Medlem
SophieNeveus avatar
Man "får" inte plocka ut aktiekapitalet ur bolaget om det inte ersätts inom en viss period, då skall bolaget försättas i konkurs.

Du kan enbart göra avdrag för de lunchbesök som är "representativa" alltså inte för din privata lunchkostnad. Givetvis kan man ju försöka.
Ett bolag får inte heller gå med förlust hur länge som helst och om du inte har några inkomster i bolaget känns det ganska meningslöst. Tänk på att du måste göra deklaration med bokslut osv, har du inte kunskapen för det behöver du anlita en revisor som kostar pengar.
Privata semesterresor kan du inte heller dra av, men som sagt, försöka kan man alltid.
Resor som är relevanta te.x konferensresor eller på grund av möten på annan ort kan du dra av för milersättning och hotellvistelser.
Citera
2019-02-05, 22:45
Dessutom har det blivit svårare att göra avdrag för matkostnader. Jag är inte så insatt, men tror att "lättare förtäring" (ostfrallor & dyl) går bra; inte fulla måltider eller alkohol.
Citera
2019-02-05, 22:47
Medlem
PierreTanguys avatar
För det första får du ju inte ta ut aktiekapitalet, och om du varken har något resultat eller moms att dra av kostnader/moms mot så kan du heller int nyttja det. Du måste alltså ha någon aktivitet i bolaget för att kunna nyttja dessa fördelar.
Citera
2019-02-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Hej.

En polare på jobbet som förvisso mest verkade vara ute efter att spela cool eller imponera sa att man om man har stålarna så kan det vara en bra idé att starta ett AB, plocka ut aktiekapitalet och sedan ta del av "förmåner" som egen företagare. Han sa bland annat att man kan göra momsavdrag på alla restaurangbesök, och därmed varenda bira på krogen, göra avdrag för alla resor man gör osv. Jag frågade honom om det inte krävs någon omsättning för att Skatteverket ska godkänna att man exempelvis drar på en tjänsteresa i New York och sedan gör avdrag på resan men han sa att det ska vara lugnt.

Alla borde absolut ha en AB. T.ex upparbetar du dig lågt utdelningsutrymme varje år (37% skatt). Du kan låta AB vara inneboende till marknadshyra med 26% skatt.

Ja du måste syssla med något, men det är nog att du har någon typ av plan för att tjäna pengar nån gång.

Har du bra fantasi kan du hitta på avdrag av typen över, men det är nog med lagliga fördelar med eget AB.

Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Han fortsatte spinna vidare på att betala ut lön till sig själv, försätta sig själv i konkurs, få statlig lön pga konken osv men där tappade han mig och jag var på väg hem.

Nej. Prova att inte vara en kostnad för skatteverket. Fokusera på avdragen och att sänka din skatt via AB.
Citera
2019-02-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
Dessutom har det blivit svårare att göra avdrag för matkostnader. Jag är inte så insatt, men tror att "lättare förtäring" (ostfrallor & dyl) går bra; inte fulla måltider eller alkohol.

Ja det är svårt, men att använda schablon går. Schablonkostnaden är 98kr för 2019. Äter du på restaurang till 1000kr betalar du 98kr till bolaget och drar av utan moms.
Citera
2019-02-05, 23:19
Medlem
Stygotiuss avatar
Han har noll koll.

För det första kommer SKV och ev EBM sätta dit honom så det sjunger om det. För det andra, hur ska han kunna betala för resor, öl, mat m.m när han tagit ut aktiekapitalet? Tror han att avdragsgillt betyder att staten står för kostnaden? För det tredje, ägare får inte ersättning av lönegaranting. För det fjärde, avdrag (förutom momsen) är ju bara intressant om man har vinst, för att få ner bolagsskatten eller vinst som man genom inköp får ut (olagligt) på annat sätt än beskattat lön eller utdelning. Pengarna han satte in är ju redan skattade! Och så vidare.
Senast redigerad av Stygotius 2019-02-05 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in