2019-02-05, 16:56
Medlem
Har precis köpt en lägenhet och när man stiger in i den så möts du av en unken/röklukt. Det verkar komma från badrummet. Har 2 frågor:

1 Vilka rättigheter har jag som köpare om lukten inte fanns vid visningen? Det har varit sabotage efter att jag köpt den.

2 jag har ställt ut 2 glas med ättiksprit i rummet, skurat golv + väggkakel med grönsåpa och vatten. Vi har även kört tvättmaskinen med ättiksprit. Trots alla åtgärder så luktar det fortfarande.

Tacksam för alla tips ni kan ge på mina frågor ovan.
Citera
2019-02-05, 17:40
Medlem
Några ideer som jag har:

Hitta källan till den dåliga lukten. Det har vi nog inte gjort då hela rummet stinker.

Hyra en ozonkanon. Då kommer kanske lukten försvinna men knappast källan. Då lär den komma tillbaka.

Om det är röklukt borde väl kaklet vara gulfärgat, annars kan det väl inte lukta?
Det är inte missfärgat på nåt sätt.

Tänkte slänga ut tvättmaskinen och torktumlaren om det är dem som är boven.
Citera
2019-02-05, 17:42
Medlem
Testa kolbriketter i en liten skål. Mamma kör på det då hela vårt hus luktar hund, hon tycker det funkar.
Citera
2019-02-05, 18:14
Medlem
flipflaps avatar
Häll ättiksprit i en skål och ställ i rummet.

Det tar bort dålig lukt på några dagar. Det är ett gammalt husmorsknep vilket fungerar till många dåliga lukter.
Citera
2019-02-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap

Det tar bort dålig lukt på några dagar. Det är ett gammalt husmorsknep vilket fungerar till många dåliga lukter.

Jag har redan testat det som jag skrev i beskrivningen. Det hjälper inte.
Citera
2019-02-05, 18:57
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Jag tänker att det kan komma genom luftventilen som följd av att en granne röker i sitt badrum?
Citera
2019-02-05, 19:15
Medlem
lukten sitter i väggar och tak. sanerade min lägenhet från kraftig vattenpipstank innan jag flyttade in. skurade väggar tak och golv med citronvatten och klorin innan ommålning och tapetsering.

badrummet dränkte jag i klorin och spolade av med duschslangen.
Citera
2019-02-05, 19:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Läs första inlägget igen.
Citera
2019-02-05, 19:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielv1
Har precis köpt en lägenhet och när man stiger in i den så möts du av en unken/röklukt. Det verkar komma från badrummet. Har 2 frågor:

1 Vilka rättigheter har jag som köpare om lukten inte fanns vid visningen? Det har varit sabotage efter att jag köpt den.

2 jag har ställt ut 2 glas med ättiksprit i rummet, skurat golv + väggkakel med grönsåpa och vatten. Vi har även kört tvättmaskinen med ättiksprit. Trots alla åtgärder så luktar det fortfarande.

Tacksam för alla tips ni kan ge på mina frågor ovan.

Lukter brukar vara svåra att definiera vad de luktar som då det är personligt.

Dock brukar badrumslukter oftast härröra sig från tomma vattenlås eller otäta packningar. Speciellt tomma vattenlås kan ju tyda på att lukten inte fanns vid visning och mot tomma vattenlås kämpar ättika förjäves.
Citera
2019-02-06, 21:05
Medlem
Nu luktar det sjukt mycket bättre, en tung sten har fallit. Vad har jag gjort:

1 Rengjorde tvättmaskinen med ättika och ställde ett glas i dem och stängde luckan.

2 rengjorde bakom maskinerna där det var dammigt

3 Tömde filtret på tvättmaskinen som luktade apa.

Tusen tack för alla tipsen.
Citera
2019-02-06, 21:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av danielv1
Jag har redan testat det som jag skrev i beskrivningen. Det hjälper inte.

Köp en flaska ättika eller två-tre, och möjligen ett par handskar och en större svamp. (De små svamparna som säljs på ICA/Willys funkar, men stor biltvättsvamp, kan vara ren begagnad, är bättre. Jobbet går lättare då.).

Dränk in svampen i ättikan direkt från flaskan, och tvaga därefter väggar och tak med ättikan. Vrid ur svampen då och då från vattenkranen, dränk svampen med mer ättika och fortsätt tvätta.

Tar inte detta bort röklukten efter ska vi säga två-tre dagar, så ättikan hinner göra sitt jobb och därefter dunsta bort, då är det något annat problem i fastigheten. Exempelvis dålig ventilation så grannens rökstank kommer in via ventilationen.

En liter 10% ättika kostar 10 spänn på Willys, 33cl 24% kostar 9 spänn. Ren men begagnad "bilsvamp" typ gratis. Så det är inte särskilt dyr sanering materialmässigt. Tar väl ett par timmar att göra det själv, med ett par åsyftas på 2-3, beroende på hur noggrann man är. Göres lämpligen på ledig tid!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in