Citat:
Ursprungligen postat av
nikitalord
Stor skillnad i komfort mellan 60 tals militär versionen och c bilar dvs "laplander" som byggdes med modernare grejer åren 1977-80, dessa byggdes för overland körningar och växlades därefter, militär versionen växlades för svårare terräng. Har rest en hel del med c modellen, flera gånger sträckat upp mot 90 mil nonstop inget man skulle klarat med militär modellen.
Man lär sig nya saker här inne. Jag hade ingen aning om växellådaskilnaden på C-serien och den gamla L-serien.
I lumpen så övningskörde vi mycket i stridsvagnsspår med vattenhålor, sand, timmerstockar og stora stenar som hinder.
Det var bara att lägga i 1sta lågväxel och använda gasknappen för att uppnå konstant pådrag i stället för pedalen så kröp Volvon sakta över alla hinder. Jag har undrat mig över klipp på youtube. Jag ser ju att dom gasar rejält på och använder kopplingen mycket, med det resultat att hjulen tappar greppet och att dom fastnar. Jag kann inte minnas att sånt var något problem alls i lumpen. Förklaringen kann vara skilnaden i växellådorna. Det är nog den gamla militärmodellen jag är ute efter.