• 1
  • 2
2019-02-05, 12:54
Medlem
Volvo Valp (L-3314), C303 etc.
Var finns dom att köpa? Har tittat i åratal på bytbil, blocket etc. men hittar ingen alls.
I Norge finns dom att köpa på blocket sin motsvarighet; finn.no. Finns 6 stycken där bara i dag, men i Sverige hittar jag absolut ingen av dessa Volvobilar.
Någon som har nåt tips?
Citera
2019-02-05, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Var finns dom att köpa? Har tittat i åratal på bytbil, blocket etc. men hittar ingen alls.
I Norge finns dom att köpa på blocket sin motsvarighet; finn.no. Finns 6 stycken där bara i dag, men i Sverige hittar jag absolut ingen av dessa Volvobilar.
Någon som har nåt tips?

Blocket, men dom vill ha typ 80 tusen
Citera
2019-02-05, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Blocket, men dom vill ha typ 80 tusen
80.000??? -Âr dom skogstokiga? -Billigaste valpen i dag kostar 45.000 norska kronor på finn.no i Norge. Körbar, besiktigat, felfri och hela paketet. C303 kostar från 65 till 100.000, dom är mycket dyrare än den lilla valpen.
Perkele,-ser ut som att jag måste köpa en i Norge om dom är så dyra i Sverige.
Citera
2019-02-05, 15:18
Medlem
De dyker ju upp på Blocket med jämna mellanrum, så du kan inte ha kollat så noga.

Jag såg bara för några dagar sen en till salu på Blocket i Storuman, men den annonsen verkar redan vara borta. Tror den annonserades ut för runt 30 - 50 000 kr

URL till ovan nämnda borttagna annons https://www.blocket.se/vasterbotten/...l_83615997.htm
Senast redigerad av Bandstarter 2019-02-05 kl. 15:23.
Citera
2019-02-05, 16:52
Medlem
PeterNosters avatar
Förr köpte man sånt på försvarets överskottslager i Solna men är väl nedlagt.

Men här verkar finnas annat militärt överskott dock ingen valp just nu:
https://kvibergs.se/
Citera
2019-02-05, 17:45
Medlem
Citat:
Någon som har nåt tips?
volvo C202 brukar dyka upp lite då och då på blocket, lite trevligare att köra i trafik än gamla "sv-valpen" men sämre i gyttjan.
Citera
2019-02-05, 17:55
Medlem
Citat:
80.000??? -Âr dom skogstokiga? -Billigaste valpen i dag kostar 45.000 norska kronor på finn.no i Norge. Körbar, besiktigat, felfri och hela paketet. C303 kostar från 65 till 100.000, dom är mycket dyrare än den lilla valpen.

Har en gammal volvo c202 camper modell stående och får nästan ett mejl varje månad från utlandet från hugade spekulanter som frågar om den ska säljas. Tyskarna och Holländare dammsuger marknaden men flest mejl har kommit från jänkarna där volvo bilarna betingar riktigt stora belopp. 1979 VOLVO C202 LAPLANDER
Price: US $25,000.00
http://topclassiccarsforsale.com/oth...laplander.html
Senast redigerad av nikitalord 2019-02-05 kl. 18:08.
Citera
2019-02-05, 20:48
Medlem
Var i lumpen i Nord-Norge i 1975 och körde runt i en valp tilsammans med en alkoholiserad kompanichef.
Jävlar så den lilla volvon tog sig fram i skogen och i snön. På vägen var den hemsk. Vibrerade så tänderna nästan föll ur käften. Så skrotade dom all i hopa och köpte in en massa Landrovers med små hjul som fastnade för ingenting.
Planen var att gå över til Volvo med tre akslar men Nato tyckte annorlunda. Vilka idioter.
Citera
2019-02-05, 21:54
Medlem
Stor skillnad i komfort mellan 60 tals militär versionen och c bilar dvs "laplander" som byggdes med modernare grejer åren 1977-80, dessa byggdes för overland körningar och växlades därefter, militär versionen växlades för svårare terräng. Har rest en hel del med c modellen, flera gånger sträckat upp mot 90 mil nonstop inget man skulle klarat med militär modellen.
Citera
2019-02-05, 22:14
Medlem
Citat:

finns en på blocket till rena fyndpriset https://www.blocket.se/kalmar/Volvo_....htm?ca=17&w=3
Citera
2019-02-06, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
Stor skillnad i komfort mellan 60 tals militär versionen och c bilar dvs "laplander" som byggdes med modernare grejer åren 1977-80, dessa byggdes för overland körningar och växlades därefter, militär versionen växlades för svårare terräng. Har rest en hel del med c modellen, flera gånger sträckat upp mot 90 mil nonstop inget man skulle klarat med militär modellen.

Man lär sig nya saker här inne. Jag hade ingen aning om växellådaskilnaden på C-serien och den gamla L-serien.
I lumpen så övningskörde vi mycket i stridsvagnsspår med vattenhålor, sand, timmerstockar og stora stenar som hinder.
Det var bara att lägga i 1sta lågväxel och använda gasknappen för att uppnå konstant pådrag i stället för pedalen så kröp Volvon sakta över alla hinder. Jag har undrat mig över klipp på youtube. Jag ser ju att dom gasar rejält på och använder kopplingen mycket, med det resultat att hjulen tappar greppet och att dom fastnar. Jag kann inte minnas att sånt var något problem alls i lumpen. Förklaringen kann vara skilnaden i växellådorna. Det är nog den gamla militärmodellen jag är ute efter.
Citera
2019-02-06, 09:29
Medlem
Sv valpen är bra val om man vill ha oöm bil för ren gjyttje körning. sv valpen har diffbromsad bakaxel, c modellen har istället vinsch, (diffbromsen går att montera in i c modellens axlar).

sv modellen är nu till åren och många gånger därför både skatt och besiktningsbefriad, försäkringen på dessa bilar är mycket billig. C är har tyvärr fortfarande besiktningskravet kvar men är skattebefriade och har ännu lägre försäkringskostnad pga av att de ej varit klassade som fd militär bilar utan går som veteran lätt lastbil. Vissa bolag har börjat avvisa försäkring på fd militär fordon.

C modellen tillverkades i Ungern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in