2019-02-05, 01:05
Bannlyst
Hej!

Går i tankar på att köpa en lägenhet eller hus i Torrevieja.
Har lite frågor då :
Har ni några erfarenheter ifrån det, vad bör man tänka på ?
Går priserna generellt upp eller ner på lägenheter & hus i Spanien ?
Är det bäst att köpa ifrån Svenska mäklare / Spanska (eller whatever), Kan tänka mig att Svenska mäklare har bättre koll på Svenska ekonomin och skulle därför kunna begära ett högre pris för en lägenhet än vad andra mäklare gör ?
Går priserna att pruta hos mäklare ?
Samt, är priserna samma på nätet, som om man skulle besöka någon mäklarkontor nere i Torrevieja ?

Ni får gärna ta med annat som jag missade men ni tycker är viktigt att tänka på.

Tacksam för svar!
Citera
2019-02-05, 01:08
Medlem
det finns tusentals sidor som behandlar ämnet. men i regel så lägg på minst 10 % av priset du ser på nätet, om ens objektet finns kvar, mycket kostnader runt ett köpt där nere och de tar tid.
Citera
2019-02-05, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chris-moneymaker
det finns tusentals sidor som behandlar ämnet. men i regel så lägg på minst 10 % av priset du ser på nätet, om ens objektet finns kvar, mycket kostnader runt ett köpt där nere och de tar tid.
Yes såg det men då dom flesta var 3-4 år gamla kändes dom inte jätte aktuella.
Vilka andra kostnader tillkommer menar du ?
Går priserna att pruta iaf ?
Citera
2019-02-05, 12:27
Medlem
maxpowers avatar
De flesta råden från tidigare trådar står sig nog fortfarande.

Skillnaden mellan Spanien och Sverige är att mäklaren är en ren försäljare och att allt det juridiska sköts via advokater. Samma lägenhet kan säljas via massor av mäklare. Det viktiga är att du skaffar en bra advokat. Köpprocessen är betydligt mer långdragen i Spanien än i Sverige. I Spanien finns inte fastighetsregister på samma sätt som i Sverige så det är väldigt viktigt att advokaten gör en grundlig utredning av ägarförhållanden, obetalda skulder, bygglov etc.

Du hittar lättast bostäder på idealista.es som är Spaniens svar på Hemnet. Jag har träffat både svenska och spanska mäklare. Jag ser ingen större skillnad mellan dem. Det är inte ovanligt att även spanska mäklarfirmor skickar en svensktalande mäklare när du ska se bostaden.

Min uppfattning är att priserna sakta går uppåt. Finns dock en risk att de kommer gå ner vid Brexit om britterna väljer att lämna Spanien. Det har även blivit betydligt mer regler och formalia kring uthyrning så jag misstänker att spekulationsköpen kommer att minska. Idag finansierar många sitt boende genom att hyra ut bostaden när de själva inte använder den. Nu försvinner en ganska stor del av intäkterna då man i regel måste ta hjälp för att klara alla deklarationer (som ska in kvartalsvis).

Det brukar alltid gå att pruta på priserna. Dock måste man komma ihåg att förutom priset ska man även betala advokatarvode, motsvarande stämpelskatt samt notarieavgifter. Räkna med att lägga till ca 15-20%.

/MaxP
Citera
2019-02-05, 13:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxpower
De flesta råden från tidigare trådar står sig nog fortfarande.

Skillnaden mellan Spanien och Sverige är att mäklaren är en ren försäljare och att allt det juridiska sköts via advokater. Samma lägenhet kan säljas via massor av mäklare. Det viktiga är att du skaffar en bra advokat. Köpprocessen är betydligt mer långdragen i Spanien än i Sverige. I Spanien finns inte fastighetsregister på samma sätt som i Sverige så det är väldigt viktigt att advokaten gör en grundlig utredning av ägarförhållanden, obetalda skulder, bygglov etc.

Du hittar lättast bostäder på idealista.es som är Spaniens svar på Hemnet. Jag har träffat både svenska och spanska mäklare. Jag ser ingen större skillnad mellan dem. Det är inte ovanligt att även spanska mäklarfirmor skickar en svensktalande mäklare när du ska se bostaden.

Min uppfattning är att priserna sakta går uppåt. Finns dock en risk att de kommer gå ner vid Brexit om britterna väljer att lämna Spanien. Det har även blivit betydligt mer regler och formalia kring uthyrning så jag misstänker att spekulationsköpen kommer att minska. Idag finansierar många sitt boende genom att hyra ut bostaden när de själva inte använder den. Nu försvinner en ganska stor del av intäkterna då man i regel måste ta hjälp för att klara alla deklarationer (som ska in kvartalsvis).

Det brukar alltid gå att pruta på priserna. Dock måste man komma ihåg att förutom priset ska man även betala advokatarvode, motsvarande stämpelskatt samt notarieavgifter. Räkna med att lägga till ca 15-20%.

/MaxP

Priserna är dock betydligt lägre än t.ex. Mallorca. Eftersom brottsligheten är hög i Torrevieja så är objekt som ligger i gated communities betydligt dyrare eftersom de är bevakade och betydligt säkrare.
Citera
2019-02-06, 14:04
Medlem
maxpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Priserna är dock betydligt lägre än t.ex. Mallorca. Eftersom brottsligheten är hög i Torrevieja så är objekt som ligger i gated communities betydligt dyrare eftersom de är bevakade och betydligt säkrare.

Jag upplever inte att det är en hög brottslighet i Torrevieja. Känner mig betydligt tryggare där än i Sverige. Att priserna är väldigt låga i Torrevieja tror jag hänger ihop med att det är en rätt ful stad.

/MaxP
Citera
2019-02-07, 12:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxpower
Jag upplever inte att det är en hög brottslighet i Torrevieja. Känner mig betydligt tryggare där än i Sverige. Att priserna är väldigt låga i Torrevieja tror jag hänger ihop med att det är en rätt ful stad.

/MaxP

Det är mycket inbrott och många lycksökare som åker runt i bostadsområdena. Har vistats i Torrevieja en hel del och även jagat bort inbrottstjuvar. Bor man i lägenhetsområden så är det ingen större fara. Det är småhusområdena som är problem.
Citera
2025-07-19, 10:20
Medlem
MrTygers avatar
Tittar på att köpa bostad i bl a Torrevieja, men även andra ställen i Spanien är intressanta.

Något man ska ha klart för sig är att tåget går nu, om 5-10 år kommer inte vanliga dödliga att kunna köpa bostad i Spanien eftersom priserna där ökar med uppemot ca 20% per år.

Svenskens Spaniendröm en allt dyrare historia:

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/ma...ia/ar-AA1IETul

Att köpa bostad i Spanien nu torde alltså vara en mycket bra investering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in