2019-02-05, 00:05
Medlem
eurnachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mubutu
OK lol så du skulle lätt kunna se in i ögonen på grisen eller kon som slaktas för ditt matbord?

Ja, men förstår inte hur det förändrar någonting? Om jag inte hade gjort det så hade jag fortsatt äta kött ändå.
2019-02-05, 00:07
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Fattar inte riktigt vad du menar här?
att din fråga var av mindre betydelse i sammanhanget, men att det vore att föredra om man skulle äta grisen helstekt.
2019-02-05, 00:07
Medlem
Kronartskockas avatar
Citat:
Ni som äter kött, skulle ni kunna vara med på en slakt? Se djuret i ögonen innan den ska dö?

Om ni nu är så kaxiga och kan skriva om det här.. Så skulle jag gärna vilja veta era erfarenheter!

Vet ni vad ni äter till exempel korv? Köttet från Polen osv...

Jadå. Har besökt slakteri eftersom jag haft en släkting som jobbat där. Varit med och sett älgjakt "live" också, så har inga problem med den biten. När en människa tar ett djurs liv för att äta det, så är det lika naturligt som när en isbjörn dödar en säl. Sådant är livets kretslopp. Har även fiskat en hel del och sedermera avlivat uppfiskade fiskar.
2019-02-05, 00:08
Medlem
Mubutus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
att din fråga var av mindre betydelse i sammanhanget, men att det vore att föredra om man skulle äta grisen helstekt.
Min fråga var om du kan vara med och föda upp en gris och sedan slakta den..
2019-02-05, 00:10
Medlem
mats_lindqvists avatar
Citat:
Ni som äter kött, skulle ni kunna vara med på en slakt? Se djuret i ögonen innan den ska dö?

Om ni nu är så kaxiga och kan skriva om det här.. Så skulle jag gärna vilja veta era erfarenheter!

Vet ni vad ni äter till exempel korv? Köttet från Polen osv...
Jag har varit med på älgjakt (dock inte skjutit/dödat ngt själv) och efterföljande slakt. Kändes inte oetiskt eller fel på något sätt och jag skulle inte ha några problem med att ta med mina barn på samma sak. Jag gillar att fiska och rensa, tillaga och sen äta upp fisken. Det är helt Ok att vara vegan/vegetarian också, jag respekterar det fullt ut. Men betänk att kunna välja vad man äter utifrån etiska principer i mångt och mycket är en olje/kärnkraftsdriven lyx-företeelse som kommer bestå i max 100 år till. Därefter kommer du äta kött/fisk eller svälta.
2019-02-05, 00:12
Medlem
Mubutus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronartskocka
Jadå. Har besökt slakteri eftersom jag haft en släkting som jobbat där. Varit med och sett älgjakt "live" också, så har inga problem med den biten. När en människa tar ett djurs liv för att äta det, så är det lika naturligt som när en isbjörn dödar en säl. Sådant är livets kretslopp. Har även fiskat en hel del och sedermera avlivat uppfiskade fiskar.
Absolut har du rätt, men när det sker i en industriell skala
2019-02-05, 00:21
Medlem
Fetimajns avatar
Vill fortfarande ha ett motargument på mitt väntade växtargument.
2019-02-05, 00:25
Medlem
Har både skjutit och slaktat djur som jag sen ätit.
Jag har med ”bultpistol” vid 15års ålder, skjutit en gris mellan ögonen.
Var min väns farbror sätt att göra mig och min vän ”till lite mer karlar”.
Va väl inte det roligaste jag gjort men man insåg att det går an.

Jag tänker inte försvara mitt köttätande dock.
Jag förstår att köttproduktionen är ohållbar.

Även om jag minskat min köttkonsumtion dramatiskt genom åren.
Kan jag inte låta bli att unna mig en blodig biff då och då.
Självfallet är biffen köpt av vän som driver bondgård.
Han har lite köttdjur kvar även om han håller på att sadla om.

Du som vegetarian, har en fråga til dig:
Äter du ägg, fisk?
Bara så du vet så är det nästan lika jävla illa.
Kolla upp vad avocados kostar för miljön!

Vi måste totalt lägga om sättet vi konsumerar livsmedel på innan vi kan se bättringar.

Hoppas du vaggar in dig i din falska godhet.
Tro att du är bättre än andra.
Men tyvärr är du bara grundlurad!

Vegan, vegiterian, fallfruktsgalning you name it!
Inget av det är vad som kommer rädda oss, sorry!
2019-02-05, 00:34
Medlem
Kronartskockas avatar
Citat:
Absolut har du rätt, men när det sker i en industriell skala

Ja? Hur annars skulle det ske? Fattar du hur dyrt köttet skulle vara om det inte producerades som det gör nu?
2019-02-05, 00:35
Medlem
Mubutus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appael

Du som vegetarian, har en fråga til dig:
Äter du ägg, fisk?
Bara så du vet så är det nästan lika jävla illa.
!
Jo jag äter ägg, men min tanke om att bli vegetarian bottnar inte i miljö eller egentligen djur, den bottnar i extremt dåliga produkter från butiker, fått en benbit som var stor som ett hubbabubba (om ni minns dessa) i en pirog...
2019-02-05, 00:36
Medlem
Mubutus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronartskocka
Ja? Hur annars skulle det ske? Fattar du hur dyrt köttet skulle vara om det inte producerades som det gör nu?
Jo men kan du inte känna att denna masslakt är lite fel?
2019-02-05, 00:39
Medlem
StigAllans avatar
Kör på att man gillar olika födoämnen beroende på vilka bakterier som man har inom och utom sig.
Det är bakterier i tarmen som hjälper till att du kan tillgodogöra det du tuggar i dig så du kan överleva.

Är du vegg och vill bli köttis, byt bakterier i kroppen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in