Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-02-04, 11:09
  #1
Medlem
Hej!

I och med att jag har bytt namn, så vill jag ändra namnet som existerar på min bärbar dator. Liksom när jag skall logga in på datorn, så stor det mitt f.d namn och detsamma gäller med min E-post adress. Eftersom jag även där har bytt E-post adress, så vill jag få notisar/automatisk inloggning av E-post adressen på datorn.

Så jag slipper logga in på hotmail varje gång.

Hur gör jag detta?

Tack på förhand!
Citera
2019-02-04, 11:25
  #2
Medlem
constants avatar
Nu vet jag inte vad du har för operativsystem, men troligen går du till något som heter inställningar och där finns säkert något som heter konton eller något liknande.
Citera
2019-02-04, 12:02
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Så enkelt är det inte, tyvärr. Namnet ligger under registerhanteringen och man kan behöva ett 3-partsprogram för att kunna ändrar detta.

Men som det nämns här så vet vi inget om operativsystemet.
Citera
2019-02-04, 16:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu vet jag inte vad du har för operativsystem, men troligen går du till något som heter inställningar och där finns säkert något som heter konton eller något liknande.
Jag har kikat på inställningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Så enkelt är det inte, tyvärr. Namnet ligger under registerhanteringen och man kan behöva ett 3-partsprogram för att kunna ändrar detta.

Men som det nämns här så vet vi inget om operativsystemet.
Hur tar man egentligen reda på vad för operationssystem man har?

Det låter avancerat, det där som du nämner. Jag kanske borde köpa en ny dator.

Men borde det verkligen vara så pass enkelt att byta namn och byta E-post adress? Varför så pass avancerat egentligen?
Citera
2019-02-04, 16:57
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a

Hur tar man egentligen reda på vad för operationssystem man har?

Du bör kunna se denna information när du startar igång datorn och när skrivbordet läses in.
Citera
2019-02-04, 18:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du bör kunna se denna information när du startar igång datorn och när skrivbordet läses in.
Asus står det bara, tror jag? Men det är väl bara datorns namn inte operationssystemet, tänker jag.

Jag kan försöka vara mer uppmärksam nästa gång

Tack!
Citera
2019-02-04, 19:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Asus står det bara, tror jag? Men det är väl bara datorns namn inte operationssystemet, tänker jag.

Jag kan försöka vara mer uppmärksam nästa gång

Tack!


Vi kanske kan utgå från att du har Windows ?
Mina exempel gäller Windows 7 eller äldre.

Om du klickar på start --> och klickar på bilden för din dator --> kommer du till rutan "User accounts" (användar konto) där borde du lätt hitta vilket alternativ som passar dig.



För att få veta precis vilket Windows 7 du har(det kan underlätta i framtiden) så går du till "start" --> högerklicka på computer (den här datorn) --> Längst ner står det "properties" (egenskaper) välj egenskaper .

Då dyker det upp en ny ruta som berättar vad du har. I samma ruta som nyss poppade upp står det som rubriker

Windows Edition --------------------

Info info

info info info

sen står det

System-------------

Info info

info info info

sen står det

Computer name ,domain and workgroup settings------------------


Info info

info info info


Även här till höger har du möjligheten att välja "change Settings" (brevid windows skölden)Klicka på change settings och du kommer till "system properties" (system egenskaper)
Där kan du ändra namn på datorn.

Börja med det här, om inget av ovanstående stämmer med din dator, då har du inte Windows 7 eller äldre och då får du skriva i tråden igen.


För Windows 8 och 10
går du till "start screen" och skriver "about your PC " och väljer "About Your PC" och där ska du få info angående systemet.

Andra operativsystem har jag inte vidare koll på.
__________________
Senast redigerad av Throwaway1912 2019-02-04 kl. 19:21.
Citera
2019-02-04, 19:52
  #8
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hur tar man egentligen reda på vad för operationssystem man har?
Om du i vart fall har koll på att det är Windows du har, så har du också en Windowstangent på tangentbordet. Ligger i regel mellan CTRL och Alt nere till vänster.

Håll den knappen nere och tryck på R-tangenten, så öppnas en inmatningsruta. Skriv in winver där och klicka OK.

Voila!
Citera
2019-02-04, 20:21
  #9
Medlem
Jamen grattis till giftermålet då, eller ?

Du behöver inte köpa någon ny dator.

Skapa ett nytt användarkonto med ditt nya namn (sök på 'konto' och se efter om du kan skapa ett själv). Logga in på ditt nya konto och lägg in uppgifterna till din nya email (i det emailprogrammet som troligen finns på datorn... )...

När det finns två konton på datorn så kommer BÄGGE att synas när du loggar in på datorn. I början kan det vara bra att ha det gamla kvar ifall det är något du behöver där (nån bild? nåt dokument?), då kan du försöka kopiera över det till ditt nya konto. Efter ett tag märker du att du bara loggar in på ditt nya, då kan du dölja det gamla.

Försökte vara lite pedagogisk.
Citera
2019-02-04, 20:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
Vi kanske kan utgå från att du har Windows ?
Mina exempel gäller Windows 7 eller äldre.

Om du klickar på start --> och klickar på bilden för din dator --> kommer du till rutan "User accounts" (användar konto) där borde du lätt hitta vilket alternativ som passar dig.



För att få veta precis vilket Windows 7 du har(det kan underlätta i framtiden) så går du till "start" --> högerklicka på computer (den här datorn) --> Längst ner står det "properties" (egenskaper) välj egenskaper .

Då dyker det upp en ny ruta som berättar vad du har. I samma ruta som nyss poppade upp står det som rubriker

Windows Edition --------------------

Info info

info info info

sen står det

System-------------

Info info

info info info

sen står det

Computer name ,domain and workgroup settings------------------


Info info

info info info


Även här till höger har du möjligheten att välja "change Settings" (brevid windows skölden)Klicka på change settings och du kommer till "system properties" (system egenskaper)
Där kan du ändra namn på datorn.

Börja med det här, om inget av ovanstående stämmer med din dator, då har du inte Windows 7 eller äldre och då får du skriva i tråden igen.


För Windows 8 och 10
går du till "start screen" och skriver "about your PC " och väljer "About Your PC" och där ska du få info angående systemet.

Andra operativsystem har jag inte vidare koll på.
Jag verkar ha Windows 10 och har lyckats ändra mitt E-post adress. Men inte på datorns namn, trots att jag lyckades gå in på ''Mina information'', så fann jag ingen knapp som löd ''Ändra'' eller något.

Jag trodde man behövde verifera, vilket jag gjorde och fick en kod. Men det var inte alls så det gick till. Så jag letar vidare hur man ändrar namn.

Men E-postadressen är ändrats och numera behöver jag inte logga in Hotmail varje gång för att checka in mina mail.

Tack så mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Om du i vart fall har koll på att det är Windows du har, så har du också en Windowstangent på tangentbordet. Ligger i regel mellan CTRL och Alt nere till vänster.

Håll den knappen nere och tryck på R-tangenten, så öppnas en inmatningsruta. Skriv in winver där och klicka OK.

Voila!
Tack!
Jag verkar ha Windows 10.
Citera
2019-02-04, 20:37
  #11
Medlem
TinFoilHats avatar
Högerklicka på Startknappen längs ner till vänster, alltså på själva Windowsflaggan och sen väljer du System och i fönstret som kommer upp så ska du kunna ändra datornamn.
Citera
2019-02-04, 20:38
  #12
Medlem
Okej, jag verkar ha kommit ganska långt, tack så mycket!

E-post adressen är ändrat och jag har kommit så pass långt att jag kan lägga till konton. Men jag kan inte byta namn. Jag orkar inte lägga till ett annat konto, jag vill bara byta namn.. Känns liksom onödigt att ha ett konto till bara för att jag vill ha ett annat namn.

Det borde finnas mer knappar som ''Ändra'' istället bara för att ''Lägg till''. Jätteknasigt.

Hur gör jag, måste nog finnas något sätt.

Tack på förhand!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback