2019-02-03, 22:03
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag tillhör de där som är superstor älskare av julskinka. Brukar alltid köpa några rejäla färdigkokta julskinkor strax efter nyårs när de rear dem för dryga 20 kronor/kg. De går ju att använda till så många maträtter. Men av olika orsaker blev det inga inköp i år. Så min fråga är - är det någon skillnad på färdigkokt julskinka som man köper vid jul och påskskinkan som säljs vid påsktid och "vanlig" helgskinka?
Citera
2019-02-03, 22:04
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag tillhör de där som är superstor älskare av julskinka. Brukar alltid köpa några rejäla färdigkokta julskinkor strax efter nyårs när de rear dem för dryga 20 kronor/kg. De går ju att använda till så många maträtter. Men av olika orsaker blev det inga inköp i år. Så min fråga är - är det någon skillnad på färdigkokt julskinka som man köper vid jul och påskskinkan som säljs vid påsktid och "vanlig" helgskinka?

Skillnaden är precis som med julmust - Etiketten!

För övrigt, usch för färdigkokt skinka.
Citera
2019-02-03, 22:24
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Skillnaden är precis som med julmust - Etiketten!
Så det är mao likvärdig skinka med likvärdig smak.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
För övrigt, usch för färdigkokt skinka.
Jo, jag vet att den råa rimmade julskinkan som jag själv brukar ugnsbaka i ugnen är betydligt godare. Men också dyrare. I vissa fall tre- eller fyrdubbla priserna mot vad den färdigkokta kostar. Men den färdigkokta fungerar enl mig hyfsat bra till olika maträtter som ex pytt-i-panna eller att lägga på pizzor. Men däremot kanske inget man presenterar inför gäster vid ett exklusivt smörgåsbord. Men det finns faktiskt en och annan tillverkare av färdigkokta skinkor som åtminstone enl "tester i pressen" håller bra kvalitet. Sedan får man ju också ha i åtanken att dessa skinkor (vid extrapris) bara kostar dubbla priset mot vad potatis i lösvikt kostar.
Citera
2019-02-04, 08:36
Medlem
Påskskinkan är den del som sitter närmast dajmkrysset....rektum, på grisen. Därav kan det ibland följa med partiklar. Julskinkan däremot är en riktigt finskinke det.
Citera
2019-02-04, 08:40
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Först tänkte jag att skinka skördad på våren är unggris. Sedan insåg jag hur naiv jag är. Säkert dels varit fryst men också ser ju industrin inte ut som förr (vi ha rju både ägg och skinka året om).
Citera
2019-02-04, 13:28
Medlem
Det är samma och även samma skinka du äter som flintastek på sommaren
Citera
2020-02-23, 13:01
Medlem
Giant Squids avatar
Den senapsgriljerade skinkan borde säljas året runt. Har sett en del charkställen där dom börjar tidigt och slutar sent kalendermässigt.
Finns det verkligen inte underlag för att sälja julskinka året runt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in