• 1
  • 2
2019-02-03, 17:30
Medlem
Hej, Jag har ungefär 300k att investera och möjligheten att spara ungefär 10k en vanlig månad.
Hur ska jag använda dessa pengar för att börja bygga mot min ekonomiska frihet?

Alternativen som jag ser dom

1. Investera i utdelningsaktier, Investor och eventuellt andra stora investment bolag hade jag tänkt. Men har bristfällig kunskap när det kommer till aktier.

2. Köpa en lägenhet och hyra ut?

3. Lendify? Verkar som ett enkelt sätt att få pengarna att växa på.

Ska man vänta på att finans krisen kommer och sedan investera pengarna?

Uppskattar alla bra tips och råd.
Citera
2019-02-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbkontoret
Hej, Jag har ungefär 300k att investera och möjligheten att spara ungefär 10k en vanlig månad.

1. Investera i utdelningsaktier, Investor och eventuellt andra stora investment bolag hade jag tänkt. Men har bristfällig kunskap när det kommer till aktier.

Guld. lita aldrig på banker eller elektroniska pengar. Guld vill alltid finnas och värderas.
Citera
2019-02-03, 17:48
Medlem
Sibyls avatar
Personligen skulle jag investera i en lägenhet om du inte har stenkoll på aktier.
Citera
2019-02-03, 17:51
Medlem
SophieNeveus avatar
Nackdelen med att köpa en lägenhet (bostadsrätt) är ju att det finns viss reglering på huruvida du får hyra ut den eller inte. Du behöver tillstånd från föreningen, oftast får man bara hyra ut i ett år.
Jag tror att ett månadssparande i fonder/aktier är det bästa, investor är ett bra bolag.
Citera
2019-02-03, 18:02
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:

Dina 3 alternativ kommer att ta en evighet innan dom gör dig "ekonomisk fri"..
Aktier är det som gäller, inga dyra sådana, för 300K så hade jag nog inte köpt något över 10kr, om det ska bli lite fart på kontot.
Men undvik uppfinningar och medicin aktier.. det finns gott om sådana för under tian så se upp.
Citera
2019-02-03, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sibyl
Personligen skulle jag investera i en lägenhet om du inte har stenkoll på aktier.
Lägenhet för 300.000 var bor du? Norrland?
Citera
2019-02-03, 21:20
Medlem
Hemi57s avatar
Hade absolut köpt aktier. Men kom ihåg att det finns inga genvägar
Ta dej tid och läs på om de bolag du anser intressanta. Det är inte svårt att efter det, bedömma om de har potential och substans att växa. Sen ska du ha is i magen, sälj inte så fort den någon gång går ner. Aktier i rätt företag har alltid varit vinnare.
Citera
2019-02-03, 22:43
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Jag började med Savelend och Lendify (ungefär samma, men olika bolag) och tyckte Lendify var shady. Fick riktigt dålig magkänsla av dom. Långa svar via mailen (uppåt en vecka svarstid), lång tid för att plocka ut pengarna igen (eller sätta in, innan något syntes). När man skulle låta "pengarna jobba" var 0% utlånat konstigt lång tid.

Savelend har jag använt sedan 2014, de är kanon. Det kanske inte ska vara huvudinsättningen men som en sidopost jämte aktieportföljen är schysst tycker jag.
Citera
2019-02-04, 15:04
Medlem
Puffes avatar
Citat:

1. Dela upp dina 300,000 på 6 fonder dvs 50,000 var. Några i mitt tycke bra fonder är:
Bgf technologies
AMF små bolag
Swedbank Robur medica
AMF Nordamerika
Spiltan investmentbolag
Nordea Swestars

2. Köp ett bolags aktier för dina 10,000 och varje månad väljer du ett annat företag.
Kör svenska aktier i ett år tex: Investor, Swedbank, Nordea, Ica, Axfood, Avanza, Elektrolux, Holmen, AstraZeneca, SKF, NCC, Klövern.

3. År två köper du enbart preferensaktier.

4. År tre köper du enbart Amerikanska aristocrat aktier som Pepsi, Coca cola, Parker, 3M mm.

5. År fyra lägger du dina månadspengar i sparkonton med hög ränta.

6. År fem köper du enbart aktier i investmentbolag

7. År sex köper du enbart aktier i banker.

8. År sju satsar du på fonder igen, vid det här laget har du säkert redan tolv stycken du spanat på.

9. År åtta skaffar du dig ett extra jobb för kvällar och helger och köper mer fonder och aktier.

10. År nio köper du mer fonder och aktier.

11. År tio Skriver du en bok om din ekonomiska resa och köper mer aktier och fonder.

12. År elva börjar du varva ner med jobb och skaffar dig en partner som ruinerar dig...men det gör ingenting för du är ju såå kär
Citera
2019-02-05, 16:32
Medlem
Om du tar din tid och blir duktig så rekommenderar jag aktier.
Citera
2019-02-05, 17:31
Medlem
Unizeros avatar
Bostadsmarknaden kommer se väldigt annorlunda ut i Stockholm inom 2 år då rekordmånga färdigställda byggen kommer bli klara som idag är osålda, vilket är raka motsatsen mot tidigare då nytillverkning såldes lång innan första spadtaget.

Så all exponeringen mot bostadsutveckling skall man vara väldigt försiktig med, då detta kommer smitta ner övriga län.

En viktig fråga du bör ställa dig själv är när du kommer behöva pengarna. För skall du investera i någon icke likvid tillgång såsom fastigheter måste du ha en 6-7 års horisont, minst. För aktier är det väl ca 3-4 år.
Citera
2019-02-05, 22:35
Medlem
Citat:

2. Är bra att passa sig för, om du köper en lägenhet för att hyra ut (vitt) så får du skatta för näringsfastighet och det är ingen toppenaffär. Om du tror på fastigheter så rekommenderar jag aktier även för detta. Då slipper du också hyresvärdsansvar och eventuella problem med hyresgäster.

Skälet till att en bostadsrätt ofta blir en ”guldgruva” är att man köper med lånade pengar på en stigande marknad. Med enbart egna pengar eller vikande marknad så blir det någonstans mellan okej och dåligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in