• 1
  • 2
2019-02-03, 16:23
Medlem
Fyra20s avatar
Hej. jag har fått lånelöfte från SBAB där jag behöver 5% för kontantinsats och lånar då dom resterande 10% som ett privatlån.

Finns det fler respektabla banker som också går med på 5% som jag kan kolla på eller ska jag hålla mig till SBAB?

Uppskattar alla svar
Citera
2019-02-03, 16:42
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyra20
Hej. jag har fått lånelöfte från SBAB där jag behöver 5% för kontantinsats och lånar då dom resterande 10% som ett privatlån.

Finns det fler respektabla banker som också går med på 5% som jag kan kolla på eller ska jag hålla mig till SBAB?

Uppskattar alla svar

Går detta upplägg bra via SBAB alltså, få du båda lånen via dom? Vad för räntor och vilka lånebelopp? Trodde alla banker slutat med detta, har således svårt att tro att du skulle få samma deal någonannanstans och definitivt inte till bättre villkor.
Citera
2019-02-03, 16:43
Medlem
SophieNeveus avatar
Hur stort belopp motsvarar de 10% och vilken ränta kan du räkna med i och med att det blir ett blancolån?
Citera
2019-02-03, 16:49
Medlem
bluka94s avatar
Har ringt/mailat till flertaler banker (förmodligen alla som står på Hemnet) angående kontantinsatsen, men bara SBAB erbjuder möjlighet du skriver om. Alla andra höll sig strikt vid 15% samt krav på att ha egna pengar till lagfart och pantbrev.

Det som är lite konstigt, dock, är att SBAB kan man ju glömma när det kommer till nybygge (om du tänker bygga med hjälp av bygnadskreditiv - eller vad det heter) och bara rikta in sig på Hemnet. Detta kommer från SBAB kundservice jag ringde till för att ställa några frågor. Han sa att så länge han har arbetat på SBAB så har de aldrig gått med på att finansiera just nybygge och la till att han tvivlar starkt på att det ens var möjligt innann hans tid på SBAB. Han visste inte varför heller.
Senast redigerad av bluka94 2019-02-03 kl. 17:26.
Citera
2019-02-03, 21:23
Bannlyst
Säg en bostad på 2-3 miljoner med bolån+blancolån ränta amorteringar driftkostnader pantbrev lagfarter blir en bra bit över 10.000kr i månadskostnad, vettigt? Nej..

Bostad under dessa priser bör man kunna ha en kontantinsats på 15% annars kanske man ska se över sitt sparande innan man ger sig in i vuxenlivet
Citera
2019-02-04, 18:27
Medlem
Fyra20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Går detta upplägg bra via SBAB alltså, få du båda lånen via dom? Vad för räntor och vilka lånebelopp? Trodde alla banker slutat med detta, har således svårt att tro att du skulle få samma deal någonannanstans och definitivt inte till bättre villkor.

Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Hur stort belopp motsvarar de 10% och vilken ränta kan du räkna med i och med att det blir ett blancolån?

1.74% och 5.15% ränta och 1 812 000 kr bolån + 209 000 kr på blancolånet.
Citera
2019-02-04, 18:28
Medlem
Fyra20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Säg en bostad på 2-3 miljoner med bolån+blancolån ränta amorteringar driftkostnader pantbrev lagfarter blir en bra bit över 10.000kr i månadskostnad, vettigt? Nej..

Bostad under dessa priser bör man kunna ha en kontantinsats på 15% annars kanske man ska se över sitt sparande innan man ger sig in i vuxenlivet

Generellt sätt har du rätt men jag har inte kunnat spara så mycket tyvärr men jag har en lön på 216kr / timme.
Citera
2019-02-04, 18:29
Medlem
Fyra20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluka94
Har ringt/mailat till flertaler banker (förmodligen alla som står på Hemnet) angående kontantinsatsen, men bara SBAB erbjuder möjlighet du skriver om. Alla andra höll sig strikt vid 15% samt krav på att ha egna pengar till lagfart och pantbrev.

Ja, sen när jag väl har mitt bolån så kan jag säkert byta bank och få bättre ränta antar jag?
Citera
2019-02-04, 18:35
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
1.74% och 5.15% ränta och 1 812 000 kr bolån + 209 000 kr på blancolånet.
Hur ser dina fasta inkomster ut? Rent spontant tycker jag att 1.74% på ett bolån är rätt högt med dagens ränteläge, om du inte behövt ta blanco skulle jag gissa på att räntan skulle hamna någonstans mellan 1.3-1.5%
5.15% är dock inga konsitgheter för ett blancolån - Men det blir fortfarande mer än 10.000 kr i ränta/år för blancolånet enbart. Sedan skall det amorteras på både blanco och bolånet i och med att det numera finns amorteringskrav.
Uppskattar det till att du kommer att hamna på strax över 10.000 kr/mån för dina lån inkl amortering och sedan bostadsavgift på det.
Men som svar på din fråga tror jag att det är en ganska rimlig kostnad med de förutsättningarna (Dock dyrt för en lägenhet som är värd ca 2 miljoner)
Citera
2019-02-04, 18:52
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ja, sen när jag väl har mitt bolån så kan jag säkert byta bank och få bättre ränta antar jag?
Snarare tvärt om, efter att du köpt bostaden med lån från SBAB kommer ju andra banker att kunna se ditt blancolån på 209 000 kr. Kravet om 15% kontantinsats gäller fortfarande. Låt säga att du betalar av blancolånet i hyfsat rask takt, amorterar 5000 kr/mån skulle det ta 41.8 månader tills skulden är löst. Först efter den skulden är löst kan det bli aktuellt med att byta låneinstitut för då äger du alltså 15% av bostadens värde.
Citera
2019-02-04, 19:17
Medlem
Fyra20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Snarare tvärt om, efter att du köpt bostaden med lån från SBAB kommer ju andra banker att kunna se ditt blancolån på 209 000 kr. Kravet om 15% kontantinsats gäller fortfarande. Låt säga att du betalar av blancolånet i hyfsat rask takt, amorterar 5000 kr/mån skulle det ta 41.8 månader tills skulden är löst. Först efter den skulden är löst kan det bli aktuellt med att byta låneinstitut för då äger du alltså 15% av bostadens värde.
Okej då är jag med

Den ränta som jag fick nu var nog ganska automatisk eftersom man hanterar allt på deras hemsida, jag kanske kan ringa dom och fila ner den lite men vet inte hur det där funkar.

Detta är mitt första bolån så därför jag är lite lost.

Har en lön på 34.683kr.
Citera
2019-02-04, 19:42
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Okej då är jag med

Den ränta som jag fick nu var nog ganska automatisk eftersom man hanterar allt på deras hemsida, jag kanske kan ringa dom och fila ner den lite men vet inte hur det där funkar.

Detta är mitt första bolån så därför jag är lite lost.

Har en lön på 34.683kr.
Ja, du bör kunna förhandla lite med en handläggare iaf.
Du har en helt okej lön så bolånet i sig är egentligen inga konstigheter. Du har ingen anhörig eller så som hade kunnat låna ut de 209.000 kr du behöver eller iaf en del av det? Om du har en partner kanske ni kan dela på kostnaderna osv, då blir det betydligt lindrigare för din egen plånbok.

Men om du väljer att gå vidare med denna uppläggningen ändå tycker jag enbart att du ska göra det om du kan komma över ett objekt som är väldigt undervärderat (dock inte så enkelt att hitta), kan gå ibland då pensionärer har bråttom att sälja pga att närstående har dött eller dylikt.

Köpte min egen lägenhet för 200.000 kr billigare än vad säljaren betalt för den på grund av att de snabbt behövde flytta pga jobb på ny ort och barn på gång. Vi avslutade alltså affären innan budgivningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in