Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-02-03, 16:19
  #13
Medlem
Blivit lite mer införstådd nu, och tack för alla svar, speciellt om den där sambolagen. Om man skulle villja skriva kontrakt (vilket kommer bli jävligt känsligt ämne för sambon haha) måste de vara officelt med nån advokat av något slag för att det ska vara giltigt?

Känns konstigt att bara skriva något med fin text på ett A4
Citera
2019-02-03, 16:25
  #14
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennystarfighter2k
Jo min sambo har också jobb, men hon tjänar mindre, tror det är ungefär 25-26 tusen före skatt. Jag vill ju helst kunna stå på huset själv, ifall nåt skulle hända i framtiden. Men jag får ta o kolla med bankmanen, tänkte mest kolla lite här först, eftersom det inte är så aktuellt i nuläget, utan om 2-3 år. Men tack för era svar!

En alternativ lösning är att ni delar 50/50 på lånet, vilket gör det enklare om ni säljer i framtiden eller när ni gör upp om hur mycket var och en betalar på amorteringen och/eller räntan. Om hon inte har pengar till halva insatsen så kan ju du låna henne pengar och skriva papper på det, som hon antingen kan betala av enligt en bestämd plan eller som dras från hennes del vid en eventuell försäljning. Nackdelen är att du förlorar räntan på de pengarna om du inte vill avkräva din sambo ränta och sannolikt skapa dålig stämning.

Om du ändå vill stå som ensam ägare till huset är det bra att redan nu tänka på, och diskutera, hur det ekonomiska upplägget ska se ut. Tänkte du betala hela räntan på lånet då eller tänkte du att hon skulle vara med och betala? Ska du betala hela amorteringen eller ska hon vara med och amortera på din skuld? Tänk också på att skriva samboavtal, annars får sambon rätten till halva huset och bohaget även om hon inte betalat en spänn, förutsatt att huset och möblerna köptes för gemensamt bruk.
Citera
2019-02-03, 16:29
  #15
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennystarfighter2k
Blivit lite mer införstådd nu, och tack för alla svar, speciellt om den där sambolagen. Om man skulle villja skriva kontrakt (vilket kommer bli jävligt känsligt ämne för sambon haha) måste de vara officelt med nån advokat av något slag för att det ska vara giltigt?

Känns konstigt att bara skriva något med fin text på ett A4

Behöver ingen jurist och det finns en massa mallar på nätet om du googlar. Å andra sidan är det en rätt billig försäkring, i förhållande till värdet på huset, att låta en jurist skriva ett så det blir korrekt om du är osäker.
Citera
2019-02-03, 18:00
  #16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Om de inte skriver ett samboavtal som säger annorlunda.

En gravid kvinna är nog inte sugen på det.
Citera
2019-02-03, 18:24
  #17
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennystarfighter2k
Blivit lite mer införstådd nu, och tack för alla svar, speciellt om den där sambolagen. Om man skulle villja skriva kontrakt (vilket kommer bli jävligt känsligt ämne för sambon haha) måste de vara officelt med nån advokat av något slag för att det ska vara giltigt?

Känns konstigt att bara skriva något med fin text på ett A4

Ja, samboavtal skall väl som äktenskapsförord registreras hos tingsrätten vill jag minnas. Men du behever inte a v,nda nån juridist för själva avtalet.

Edit. Fel av mig. Enbart äktenskapsförord måste registreras.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2019-02-03 kl. 18:37.
Citera
2019-02-03, 18:43
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
En gravid kvinna är nog inte sugen på det.

Nähä! Så det är rimligt att mannen betalar huset helt och hållet, men om de går skilda vägar så ska hon ha hälften? Ja, vem vet, TS kanske är en idiot.
Citera
2019-02-03, 18:49
  #19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Nähä! Så det är rimligt att mannen betalar huset helt och hållet, men om de går skilda vägar så ska hon ha hälften? Ja, vem vet, TS kanske är en idiot.

Jag säger inte att hon gör rätt eller fel. Jag uttalar mig bara om hur gravida kvinnor tänker. De brukar vara intresserade av trygghet och skapa ett ”bo”, boa in sig. De kan också vara emotionella. Dvs inte de enklaste att diskutera samboavtal med.

Vill hon inte skriva på avtalet, så kan de ju båda betala lika mycket på lånet.
Citera
2019-02-03, 19:32
  #20
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennystarfighter2k
För det första för att min Sambo har en betalningsanmärkning i nuläget, i 2 år till, samtidigt som jag vill kunna känna att det är "mitt" hus ifall nåt skulle hända, ifall tjejen skulle va otrogen eller vad som helst

Det var precis detta jag fiskade efter och som andra så riktigt påtalade; Det går utmärkt att du står som ägare, betalar kontantinsats, lagfart och pantbrev (dvs. allt!) men att ni båda står på lånet. Dock är det viktigt att skriva ett samboavtal och avtala bort sambolagen.

Och nej, samboavtal behöver inte registreras via tingsrätten eller dylikt (vilket någon snubbe antydde)
Citera
2019-02-03, 21:09
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kennystarfighter2k
Hejsan, jag köpte min första bostadsrätt för ungefär 7 månader sen, en en helt nyrenoverad 2a på 63kv för 630.000

Nu har min sambo blivit gravid och jag börjar planera för villa, jag måste nog säga att jag är ganska ekonomisk av mig, jag sparar 10-15 tusen i månaden, för framtida hus.

Det jag undrar nu är att jag tänkte köpa hus när barnet är ungefär 1.5 år och det är 2 år tills dess, då hinner jag spara ihop en hel del.

Det jag undrar nu, om jag hittar ett hus för 4miljoner, och har kontantinsatsen sparad, dvs 600.000 är det självklart att jag får lån till den då? jag vill stå ensam på lånet. Jag tjänar 34633kr före skatt, om det skulle spela någon roll. Och "min" bankman är en av mina barndomskompisars storebror som jobbat på den banken i 16 år, så jag tror jag fick rätt bra ränta på mitt första lån till bostadsrätten, 1.3, så det kanske gör att det skulle bli "enklare" för mig att få igenom ett lån. Jag undrar nu om det är som jag skriver, att bara man har kontantinsatsen så brukar man oftast få ett lån?

Nu kommer jag kanske inte köpa ett hus för 4miljoner, utan mer i 2.5-3miljoner klassen

Nej, du kan inte få låna så mycket pengar. Med din inkomst kan du låna ca 2m - 2,5m max. Normalt får man låna 5-6 ggr sin årsinkomst (till detta kommer en 3% amortering om året på hela lånet). För att köpa en villa för 4m räcker inte 600k i kontantinsats med din lön. Du skulle behöva 1,5m i kontantinsats (och därmed lån på 2,5m vilket är ungeför det maximala du kan få i lån av banken)

mvh
cneg
Citera
2019-02-03, 21:41
  #22
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cneg
Nej, du kan inte få låna så mycket pengar. Med din inkomst kan du låna ca 2m - 2,5m max. Normalt får man låna 5-6 ggr sin årsinkomst (till detta kommer en 3% amortering om året på hela lånet). För att köpa en villa för 4m räcker inte 600k i kontantinsats med din lön. Du skulle behöva 1,5m i kontantinsats (och därmed lån på 2,5m vilket är ungeför det maximala du kan få i lån av banken)

mvh
cneg

Jag påstår att en maximal lånebild ligger under 2 miljoner och definitivt ännu lägre om de finns barn (ja, barn är en utgiftsposto bankernas kalkyler)
Citera
2019-02-03, 21:52
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Jag påstår att en maximal lånebild ligger under 2 miljoner och definitivt ännu lägre om de finns barn (ja, barn är en utgiftsposto bankernas kalkyler)

Ja det är inte helt orimligt. Jag gav ett intervall som jag trodde var maximal för jag vet att de flesta bankerna ger upp till åtminstone 5,5ggr årsinkomsten. Det troligaste i TS fall är väl som du säger, strax under 2m.

Summan av kardemumman: Även om han skulle ha fått 2,5m i lån har han inte råd med en villa för 4m. Saknas ca 1m i kontantinsats.

mvh
Cneg
Citera
2019-02-03, 22:05
  #24
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennystarfighter2k
Hejsan, jag köpte min första bostadsrätt för ungefär 7 månader sen, en en helt nyrenoverad 2a på 63kv för 630.000

Nu har min sambo blivit gravid och jag börjar planera för villa, jag måste nog säga att jag är ganska ekonomisk av mig, jag sparar 10-15 tusen i månaden, för framtida hus.

Tänk på att du har ganska god tid på dig. Ni vill ändå vara nära er unge, som mest ligger på rygg och samlar damm i en vit låda första året+. Det går utmärkt leva med ett barn första åren i en 2:a kanske första 3-4 åren.

Spara allt ni kan varje månad, så känner ni efter hur mycket ni kan leva på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback