• 1
  • 2
2019-02-03, 15:06
Medlem
Hejsan, jag köpte min första bostadsrätt för ungefär 7 månader sen, en en helt nyrenoverad 2a på 63kv för 630.000

Nu har min sambo blivit gravid och jag börjar planera för villa, jag måste nog säga att jag är ganska ekonomisk av mig, jag sparar 10-15 tusen i månaden, för framtida hus.

Det jag undrar nu är att jag tänkte köpa hus när barnet är ungefär 1.5 år och det är 2 år tills dess, då hinner jag spara ihop en hel del.

Det jag undrar nu, om jag hittar ett hus för 4miljoner, och har kontantinsatsen sparad, dvs 600.000 är det självklart att jag får lån till den då? jag vill stå ensam på lånet. Jag tjänar 34633kr före skatt, om det skulle spela någon roll. Och "min" bankman är en av mina barndomskompisars storebror som jobbat på den banken i 16 år, så jag tror jag fick rätt bra ränta på mitt första lån till bostadsrätten, 1.3, så det kanske gör att det skulle bli "enklare" för mig att få igenom ett lån. Jag undrar nu om det är som jag skriver, att bara man har kontantinsatsen så brukar man oftast få ett lån?

Nu kommer jag kanske inte köpa ett hus för 4miljoner, utan mer i 2.5-3miljoner klassen
Citera
2019-02-03, 15:13
Medlem
Det finns ingen som kan säga vad som gäller om 2-3 år. Skulle säga att med din inkomst så kam det vara gränsfall.

Den pragmatiska lösningen? Tala direkt med din bankman, vad säger den? Ev kommer kanske banken kräva att ni båda ska stå på lånet.
Citera
2019-02-03, 15:16
Medlem
Banker brukar ex kräva (vilket är väldigt rimligt) att man ska ha en viss summa över varje månad om räntan är x %. 8% är en siffra jag hört många gånger. Och har man familj och barn så krävs det att mer finns kvar. Så kontantinsatsen är absolut inte det enda som avgör.
Citera
2019-02-03, 15:16
Medlem
SophieNeveus avatar
Ett hus i 2-3 miljonerklassen bör inte vara några problem öht. I många fall får man inte låna mer än x-antal årsinkomster. Om din sambo har ett jobb blir kalkylen bättre.
Ett hus för 4-4.5 miljoner ser jag inte som en självklarhet om du tänker stå ensam på bolånet. Men om du ställer bankerna emot varandra och har goda relationer till din nuvarande bank är det inte omöjligt.
Bankens krav är givetvis att du skall klara av en viss eventuell räntehöjning.
Citera
2019-02-03, 15:32
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Ett hus i 2-3 miljonerklassen bör inte vara några problem öht. I många fall får man inte låna mer än x-antal årsinkomster. Om din sambo har ett jobb blir kalkylen bättre.
Ett hus för 4-4.5 miljoner ser jag inte som en självklarhet om du tänker stå ensam på bolånet. Men om du ställer bankerna emot varandra och har goda relationer till din nuvarande bank är det inte omöjligt.
Bankens krav är givetvis att du skall klara av en viss eventuell räntehöjning.

Jag vågar mig på att säga att en prisnivå på 4-5,5 miljoner är helt uteslutet (85% belåning) givet en inkomst på ca 35 tkr/mån. Det krävs definitivt att det är två personer som står på lånet. En rimlig lånebild för en person (ej hänsyn till barn) är 1,7-2 miljoner, lägre om hänsyn tas till ett barn.

TS: Varför vill du stå själv på lånet?
Citera
2019-02-03, 15:33
Medlem
Jo min sambo har också jobb, men hon tjänar mindre, tror det är ungefär 25-26 tusen före skatt. Jag vill ju helst kunna stå på huset själv, ifall nåt skulle hända i framtiden. Men jag får ta o kolla med bankmanen, tänkte mest kolla lite här först, eftersom det inte är så aktuellt i nuläget, utan om 2-3 år. Men tack för era svar!
Citera
2019-02-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila

För det första för att min Sambo har en betalningsanmärkning i nuläget, i 2 år till, samtidigt som jag vill kunna känna att det är "mitt" hus ifall nåt skulle hända, ifall tjejen skulle va otrogen eller vad som helst
Citera
2019-02-03, 15:48
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Jag vågar mig på att säga att en prisnivå på 4-5,5 miljoner är helt uteslutet (85% belåning) givet en inkomst på ca 35 tkr/mån. Det krävs definitivt att det är två personer som står på lånet. En rimlig lånebild för en person (ej hänsyn till barn) är 1,7-2 miljoner, lägre om hänsyn tas till ett barn.

Precis, jag tror som du. Förutsättningen skulle isåfall vara att TS har en betydligt högre summa att gå in med som insats och således behöva ta ett lägre lån på kanske 2.5-3 miljoner. Förutsatt att han har 1.5-2 miljoner att lägga som insats.

TS du bör tänka på att räntekostnader + amortering blir ganska saftigt på så höga lån med förhållandevis låg inkomst. Om tanken är att du och din sambo ska dela på dessa kostnader bör du ha koll på vad som skulle hända vid en separation.
Citera
2019-02-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kennystarfighter2k
För det första för att min Sambo har en betalningsanmärkning i nuläget, i 2 år till, samtidigt som jag vill kunna känna att det är "mitt" hus ifall nåt skulle hända, ifall tjejen skulle va otrogen eller vad som helst

Vem som står på lånet eller som ägare till fastighet/bostadsrätt spelar inte så stor roll vid en eventuell separation utan då gäller sambolagen. Bostad och bohag för gemensamt bruk som införskaffats under tiden ni är sambos delas lika oavsett vem som pröjsat. Samboavtal måste skrivas för att vara på den säkra sidan.
Citera
2019-02-03, 16:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennystarfighter2k

Om du köper en bostad som ni båda ska bo i, har hon som sambo enligt sambolagen rätt till halva värdet även om det du som betalar varje krona och står på alla papper.
Citera
2019-02-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om du köper en bostad som ni båda ska bo i, har hon som sambo enligt sambolagen rätt till halva värdet även om det du som betalar varje krona och står på alla papper.

Om de inte skriver ett samboavtal som säger annorlunda.
Citera
2019-02-03, 16:17
Medlem
Med en inkomst, sen ett barn och två vuxna så kommer det aldrig funka för 4 miljoner. Kalkylräntan ligger på runt 7%, ett barn kostar runt 4000-5000 kr, och en vuxen mycket mer. Du skulle behöva ha upp emot 60 000 kr för att det ska gå runt.

Ta med din sambo på lånet efter hennes anmärkning försvinner, och skriv ett samboavtal. Då kan du förmodligen låna den summa som krävs plus har säkerheten med ett samboavtal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in