2019-02-02, 21:49
Medlem
Jag har kpt hem ett kilo ben fr jag tnkte koka benbuljong som jag tnkte brja dricka dagligen. Problemet r att jag inte har en kksflkt. Bor i en etta med en kksvr och planlsningen r vldigt ppen.
Min frga r, luktar det illa? Det r ju rtt s mnga timmar som det ska st p spisen och vill inte riskera att hela lgenheten luktar dtt kadaver i veckor eftert? Och helt fr kallt fr att vdra i lngre perioder nu.
Citera
2019-02-02, 22:10
Medlem
Om man ska koka en fond p kadaver vilket kan ta mellan 2-48 timmar kan det vara bra med en kksflkt fr att undvika ev odr.
Citera
2019-02-02, 22:14
Medlem
Tar man hem roadkills fr man skylla sig sjlv. Koktiden gr andra sidan inte att gra ngonting t, omstruktureras frgestllningen till mrks det om man kokar en stor kastrull med vatten flera timmar i ett litet rum som saknar ventilation. Svar ja.
Citera
2019-02-02, 22:23
Medlem
Jag var p en matlagningskurs med en lrare som arbetat tillsammans med Jamie Oliver ( nakne kocken).
Hon lrde oss att lgga benen i ugnen p hg vrme fr att dra ut mrgen ur benen, hela tiden fylla p med vatten, s det blev en buljong p det sttet! r det ngot ni r bekanta med?
Ngon "lukt" upplevde vi aldrig.
Senast redigerad av rantaplan 2019-02-02 kl. 22:29.
Citera
2019-02-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jag var p en matlagningskurs med en lrare som arbetat tillsammans med Jamie Oliver ( nakne kocken).
Hon lrde oss att lgga benen i ugnen p hg vrme fr att dra ut mrgen ur benen, hela tiden fylla p med vatten, s det blev en buljong p det sttet! r det ngot ni r bekanta med?
Hm lter intressant! Tar det lika lng tid d?
Citera
2019-02-02, 22:45
Medlem
Det tog inte srskilt lng tid, vi tillsatte mire poix vid slutet fr att smakstta fonden.(mortter, lk, selleri) 1 1/2 timme kanske?
Citera
2019-02-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Hm lter intressant! Tar det lika lng tid d?
Du kan se frn din ungslucka hur mrgen sipprar ut frn benets innandmen!
Den lr innehlla vldigt vlgrande egenskaper fr mnniskan.
Citera
2019-02-03, 00:05
Medlem
JiangTaigongs avatar
Dom flesta anvnder en crockpot till benbuljong eftersom det inte luktar s farligt med locket p. 8 timmar rcker enligt mig ven om en del kokar i 48 timmar. Och 20 minuters rostning p 200 grader i ugn innan koket ger trevligare frg.

Crockpot
https://www.clasohlson.com/se/Slow-c...-3,5-l/44-1608

Finns mngder av instruktioner p ntet
https://thethingswellmake.com/how-to...broth-recipes/

Snabb videolektion
https://www.youtube.com/watch?v=NPO_Am2HNdA
Senast redigerad av JiangTaigong 2019-02-03 kl. 00:15.
Citera
2019-02-03, 13:16
Medlem
.diyus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
S en gryta utan lock d allts?

Kycklingben, 3 liter vatten, lite rotsaker o lk sen vad 100 grader i 6 h?

Bara kokat p spis frut. Tyckte det bara luktade gott frvisso.
Citera
2019-02-27, 13:49
Moderator
Jultrollets avatar
Tnkte ge mig p detta med benbuljong i storkok ocks, mest fr magens skull, och har lite frgor.

r vissa ben bttre n andra? Jag menar, vissa man ser online verkar s "geleiga" medan andra r tunna som vanlig fondbuljong. Beror det p om man anvnder ntben eller fgelben, eller r det skillnad ven mellan "ntben och ntben" om ni frstr hur jag tnker?

Jag gjorde egen skaldjursfond en gng och fy vilken lukt! Hoppas verkligen det inte blir samma nu..
Citera
2019-02-28, 23:33
Medlem
Ska du gra buljong ska du inte rosta benen, ska du dremot gra fond/sky s ska du rosta. Rosta gr man fr frg och smak, in med benen p 225 i 40 min typ ihop med mire poix. P med tomatpur och kr tills topparna blir svarta. Ner i en kastrull, sl kokande vatten i blecket (formen) och deglacera (koka ur smakerna). 8h koktid rcker gott och vl.

Jag gjorde detta i en etta utan kksflkt p 27 kvadrat mnga gnger, jag knner knappt av lukten d jag r kock och van men ppna fnstret ltt bara om lukten str dig.
Citera
2019-03-02, 18:23
Medlem
Isnatts avatar
Kalvben luktar inte s ckligt, men klart det kommer lukta d det ngas en hel del. Hummerskal dremot luktar satan om du rostar dom.
Koka p balkongen om du r orolig? Bara kpa kokplatta eller liknande s kan du koka dr ute, som kvarterets alldeles egna lille zigenare

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00331627/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in