2019-02-02, 21:49
Medlem
Jag har köpt hem ett kilo ben för jag tänkte koka benbuljong som jag tänkte börja dricka dagligen. Problemet är att jag inte har en köksfläkt. Bor i en etta med en köksvrå och planlösningen är väldigt öppen.
Min fråga är, luktar det illa? Det är ju rätt så många timmar som det ska stå på spisen och vill inte riskera att hela lägenheten luktar dött kadaver i veckor efteråt? Och helt för kallt för att vädra i längre perioder nu.
Citera
2019-02-02, 22:10
Medlem
Om man ska koka en fond på kadaver vilket kan ta mellan 2-48 timmar kan det vara bra med en köksfläkt för att undvika ev odör.
Citera
2019-02-02, 22:14
Medlem
Tar man hem roadkills får man skylla sig själv. Koktiden går å andra sidan inte att göra någonting åt, omstruktureras frågeställningen till märks det om man kokar en stor kastrull med vatten flera timmar i ett litet rum som saknar ventilation. Svar ja.
Citera
2019-02-02, 22:23
Medlem
Jag var på en matlagningskurs med en lärare som arbetat tillsammans med Jamie Oliver ( nakne kocken).
Hon lärde oss att lägga benen i ugnen på hög värme för att dra ut märgen ur benen, hela tiden fylla på med vatten, så det blev en buljong på det sättet! Är det något ni är bekanta med?
Någon "lukt" upplevde vi aldrig.
Senast redigerad av rantaplan 2019-02-02 kl. 22:29.
Citera
2019-02-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jag var på en matlagningskurs med en lärare som arbetat tillsammans med Jamie Oliver ( nakne kocken).
Hon lärde oss att lägga benen i ugnen på hög värme för att dra ut märgen ur benen, hela tiden fylla på med vatten, så det blev en buljong på det sättet! Är det något ni är bekanta med?
Hm låter intressant! Tar det lika lång tid då?
Citera
2019-02-02, 22:45
Medlem
Det tog inte särskilt lång tid, vi tillsatte mire poix vid slutet för att smaksätta fonden.(morötter, lök, selleri) 1 1/2 timme kanske?
Citera
2019-02-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Hm låter intressant! Tar det lika lång tid då?
Du kan se från din ungslucka hur märgen sipprar ut från benets innandömen!
Den lär innehålla väldigt välgörande egenskaper för människan.
Citera
2019-02-03, 00:05
Medlem
JiangTaigongs avatar
Dom flesta använder en crockpot till benbuljong eftersom det inte luktar så farligt med locket på. 8 timmar räcker enligt mig även om en del kokar i 48 timmar. Och 20 minuters rostning på 200 grader i ugn innan koket ger trevligare färg.

Crockpot
https://www.clasohlson.com/se/Slow-c...-3,5-l/44-1608

Finns mängder av instruktioner på nätet
https://thethingswellmake.com/how-to...broth-recipes/

Snabb videolektion
https://www.youtube.com/watch?v=NPO_Am2HNdA
Senast redigerad av JiangTaigong 2019-02-03 kl. 00:15.
Citera
2019-02-03, 13:16
Medlem
.diyus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Så en gryta utan lock då alltså?

Kycklingben, 3 liter vatten, lite rotsaker o lök sen vadå 100 grader i 6 h?

Bara kokat på spis förut. Tyckte det bara luktade gott förvisso.
Citera
2019-02-27, 13:49
Moderator
Jultrollets avatar
Tänkte ge mig på detta med benbuljong i storkok också, mest för magens skull, och har lite frågor.

Är vissa ben bättre än andra? Jag menar, vissa man ser online verkar så "geleiga" medan andra är tunna som vanlig fondbuljong. Beror det på om man använder nötben eller fågelben, eller är det skillnad även mellan "nötben och nötben" om ni förstår hur jag tänker?

Jag gjorde egen skaldjursfond en gång och fy vilken lukt! Hoppas verkligen det inte blir samma nu..
Citera
2019-02-28, 23:33
Medlem
Ska du göra buljong ska du inte rosta benen, ska du däremot göra fond/sky så ska du rosta. Rosta gör man för färg och smak, in med benen på 225 i 40 min typ ihop med mire poix. På med tomatpuré och kör tills topparna blir svarta. Ner i en kastrull, slå kokande vatten i blecket (formen) och deglacera (koka ur smakerna). 8h koktid räcker gott och väl.

Jag gjorde detta i en etta utan köksfläkt på 27 kvadrat många gånger, jag känner knappt av lukten då jag är kock och van men öppna fönstret lätt bara om lukten stör dig.
Citera
2019-03-02, 18:23
Medlem
Isnatts avatar
Kalvben luktar inte så äckligt, men klart det kommer lukta då det ångas en hel del. Hummerskal däremot luktar satan om du rostar dom.
Koka på balkongen om du är orolig? Bara köpa kokplatta eller liknande så kan du koka där ute, som kvarterets alldeles egna lille zigenare

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00331627/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in