Citat:
Ursprungligen postat av
Fundersam1
Någon som har erfarenhet eller lyckats få sin journal raderad?
Pga. Ett tidigare missöde (sjukdomsrelaterat) i yngre år så hamna mitt steriodmissbruk i min läkarjournal. Var då tvungen att berätta hur, var, när och hur mycket.
Och givetvis så skall min nuvarande fru börja sitt första jobb på sjukhus nästa månad. Jag vet att det bara är en tidsfråga till hon rotar i min journal av ren nyfikenhet. Känner att ångesten börjar bli lagom påtaglig just nu..
Ska kontakta IVO på Måndag men tänkte om någon haft erfarenhet utav att få delar utav den raderad sedan tidigare tidigare?
Enligt PDL ska det finnas spärrtjänst och hon får inte titta i den utan att ha en legitim anledning.
Tyvärr saknar idag många journalsystem fortfarande spärrtjänst (med IVOs goda samvete). Och teoretiskt kan hon komma åt din journal.
Dock loggas det vad alla gör i journalsystemen. Hon riskerar bli av med jobbet. Och sen lär det inte bli lätt att få nytt. Normal person tar inte de riskerna.
Nej, du kan inte radera din journal eller ta bort information där. Medicinska journaler är undantaget i GDPR.