2019-02-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
Tveksamt om du får delar av din journal raderad pga en gammal steroidhistoria. Med försöka kan du ju alltid. Men varför ska din partner läsa dina journalanteckningar? Är detta en gammal synd eller något du sysslat med under er relation? Du kanske skulle kunna berätta om det... Bättre att förekomma än att förekommas...
Lycka till...

Citat:
Ursprungligen postat av robinso
Hade fan gjort slut om min sambo rotade i mina journaler..
Om du nu skulle själv acceptera ett sånt beteende, är det en sån jävla big deal med ett gammalt steroidmissbruk du slutat med för länge sedan?
Accepterar hon inte dig med ditt förflutna så är hon väl inte så mycket att ha iallafall..

Mitt inlägg misstolkas nog. Har brukat och brukar forfarande stadigt steroider.
Citera
2019-02-02, 20:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fundersam1
Mer än vad jag visste, tack.
Loggen kan du begära ut, finns även på 1177.
Citera
2019-02-02, 20:14
Medlem
Citat:
Någon som har erfarenhet eller lyckats få sin journal raderad?

Pga. Ett tidigare missöde (sjukdomsrelaterat) i yngre år så hamna mitt steriodmissbruk i min läkarjournal. Var då tvungen att berätta hur, var, när och hur mycket.

Och givetvis så skall min nuvarande fru börja sitt första jobb på sjukhus nästa månad. Jag vet att det bara är en tidsfråga till hon rotar i min journal av ren nyfikenhet. Känner att ångesten börjar bli lagom påtaglig just nu..

Ska kontakta IVO på Måndag men tänkte om någon haft erfarenhet utav att få delar utav den raderad sedan tidigare tidigare?

Enligt PDL ska det finnas spärrtjänst och hon får inte titta i den utan att ha en legitim anledning.

Tyvärr saknar idag många journalsystem fortfarande spärrtjänst (med IVOs goda samvete). Och teoretiskt kan hon komma åt din journal.

Dock loggas det vad alla gör i journalsystemen. Hon riskerar bli av med jobbet. Och sen lär det inte bli lätt att få nytt. Normal person tar inte de riskerna.

Nej, du kan inte radera din journal eller ta bort information där. Medicinska journaler är undantaget i GDPR.
Citera
2019-02-02, 20:53
Medlem
Loafees avatar
Citat:
Åh här kommer en sådan person som lever i full transparens med familj och vänner. Snälla gå och lägg dig.

I all välmening. Om det ligger i ditt förflutna spelar det ingen roll. Om du kurar i dagsläget kommer det uppdagas förr eller senare.
Citera
2019-02-02, 20:57
Medlem
Du kommer inte få journalen raderad. Knappast redigerad heller men men.
Däremot går det att begära en spärr. Beroende på journalprogram kan det dock vara en mjuk spärr som kan brytas. Oavsett spärr eller inte så loggas dock alla öppningar.
Jag tycker inte du ska noja över detta.
Citera
2019-02-02, 21:05
Medlem
Citat:

Pga. Ett tidigare missöde (sjukdomsrelaterat) i yngre år så hamna mitt steriodmissbruk i min läkarjournal. Var då tvungen att berätta hur, var, när och hur mycket.

Och givetvis så skall min nuvarande fru börja sitt första jobb på sjukhus nästa månad. Jag vet att det bara är en tidsfråga till hon rotar i min journal av ren nyfikenhet. Känner att ångesten börjar bli lagom påtaglig just nu..

Ska kontakta IVO på Måndag men tänkte om någon haft erfarenhet utav att få delar utav den raderad sedan tidigare tidigare?

Din fru får 2 års fängelse om hon är inne i din journal. Hennes id kommer att lysa rött vid en loggranskning av din journal då man inte får vara inne i anhörigs journal
Citera
2019-02-02, 21:10
Medlem
FlyingBees avatar
Som tidigare nämnt, du kan spärra din journal.
Citera
2019-02-02, 21:20
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FalconAlkoholfri
Hon riskerar att få sparken om hon tittar i din journal. Tror du hon är så korkad?

Är det inte en god ide att vara ärlig mot sin "fru"?

Fast det finns ju andra sätt iof
Har bekanta som listat sin make/partner som patient, för att förenkla privata undersökningar på arbetstid, sånt ger fri rätt att tillgå journalen.

Tror ärligt sagt TS har större problem än att journalen blir synlig, tips kan vara att säga som det är.. ärlighet varar längst, iaf när det sen blir upptäckt så är oddsen för framtid större om sanningen kom från rätt håll
Citera
2019-02-02, 22:23
Medlem
Det är olagligt. Allt loggas så om din sambo skulle titta blir hon av med jobbet när det upptäcks.
Citera
2019-02-02, 23:45
Medlem
RickRozays avatar
Årets roligaste flashback tråd.

"vill dölja mitt liv för min _FRU_ så jag frågar på flashback"

jag dör.

vad är det som är så jävla pinsamt med steroid missbruk?
Citera
2019-02-02, 23:48
Medlem
oriks avatar
Om din fru läser din journal så loggas det, men jag kan garantera att hon inte kommer bli automatiskt upptäckt om hon gör det. Exempelvis en landstingsanställd läkare som vill skriva ut recept till en anhörig gör i regel det via journalsystemet vilket betyder att man måste öppna delar av journalen. Detta är tillåtet eftersom läkaren då har en anledning att öppna journalen (och är också skyldig att skriva en egen journalanteckning som underlag till att receptet skrivs). Däremot får man inte läsa mer i journalen än vad som är nödvändigt för vårdkontakten. Att läsa gamla anteckningar kan alltså vara brottsligt, men alla journalsystem loggar inte exakt vilka anteckningar på enskild nivå som visats för vem.

Journalsystemen vet inte heller automatiskt vilka som är anhöriga med varandra, bortsett från spädbarn som brukar vara länkade till modern. Vårdgivare brukar göra stickprovskontroller av anställdas journalläsning. Men i de fall någon åker dit är det nästan alltid patienten som begärt ut listor på vilka som läst journalen och därefter själv anmält obehöriga. Har också hört om att sjukhus särskilt bevakat vilka som läst vissa kändisars journal och uppmärksammade olycksfall.

Som nämnt kan du spärra enskilda gamla anteckningar. Om du inte kan göra det via 1177 ska du kontakta journalenheten på sjukhuset det gäller. Sådana spärrar kan i regel brytas men det bevakas noggrannare.

Med det sagt så tror jag inte du behöver vara orolig? Det är ett stort tabu och extremt olämpligt att snoka i andras journaler av ren nyfikenhet. Om din fru har en vårdutbildning så lär hon ha fått höra det många gånger under utbildningen. De flesta människors journal är dessutom helt ointressant. Om man inte vet att det finns något smaskigt att läsa i journalen så är det absolut inte värt att begå ett sådant brott bara för att få läsa att någon har en lindrig depression, diabetes eller opererade blindtarmen för fem år sedan. Och råkar man veta att det antagligen finns smaskigheter anhörigs journal så bör man också ha vett att förstå att man absolut inte ska snoka där.
Citera
2019-02-03, 01:31
Medlem
Citat:

för att få ändring i journal är ytterst svårt, du ska kontakat socialsryrelsen o patientföreningen, skicka med det du vull ha bort, socialstyr, beslutar, det går, har själv fått journalant. strukna, va envis som en lus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in