2019-02-01, 23:23
Medlem
videoinvests avatar
Jag är tekniskt obegåvad så att vi klargör det ifall jag låter dum.

Jag äger en klassisk gammal telefon med fingerskiva, och jag vill använda den utan tillgång till tele jack.
Är det möjligt??
Citera
2019-02-01, 23:25
Medlem
eurnachos avatar
Ska du gå runt med den på stan eller?
Citera
2019-02-01, 23:27
Medlem
4yoonlys avatar
Om du vill använda den för att slå den i huvudet på något så går det utmärkt att dra ur den ur jacket så den blir helt trådlös. Vill du fortfarande ringa med den blir det komplicerat (men inte omöjligt).
Citera
2019-02-01, 23:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videoinvest

Jag äger en klassisk gammal telefon med fingerskiva, och jag vill använda den utan tillgång till tele jack.
Är det möjligt??

Det går att göra.

1. Köp en mobil och tejp.

2. Tejpa fast mobilen på din klassiska telefon.

3. Nu kan du ringa utan telejack.
Citera
2019-02-01, 23:36
Medlem
Haloperidols avatar
Tekniskt sett så skulle du, förutsatt att du har tillgång till den fasta telefonens kopplingsschema samt tillhörande kunskaper inom elektroteknik, kunna löda dit någon SIM-kortsläsarmodul (har sett att det finns såna på AliExpress) som "ersätter" signalen från telejacket.

Fett jobbigt dock
Citera
2019-02-01, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videoinvest

Är det möjligt??

Såklart det är möjligt, bara bygga om den till mobiltelefon. Men detta lär väl knappast vara någon du kommer klara av.

Varför ska du ha hela den telefonen med nummerskiva och allt som mobiltelefon? Låter minst sagt otympligt.

Är det bara känslan att ha något stort i handen kan du köpa tex https://www.prylstaden.se/svart-tele...QaArgSEALw_wcB

Finns säkerligen som blåtand också.
Citera
2019-02-01, 23:56
Medlem
st0ckiss avatar
Du skulle kunna göra en PiTelephone med en Raspberry Pi. https://www.youtube.com/watch?v=6Rfjm7VM7JQ
Citera
2019-02-02, 00:45
Medlem
Huawei har någon pryl man sätter ett simkort i, och sedan kopplar in sin fasta telefonlur till.

Vette fan om det funkar med de gamla analoga snurrskivorna däremot, kanske?
Citera
2019-02-02, 01:33
Medlem
utforskarens avatar
Fasta telefoner och mobiltelefoner är bygda för två helt olika system, mer eller mindre.

Snurrskivan skapar pulser som representerar siffror, som skickas till närmsta telefonväxel. I mer moderna knapptelefoner så används istället toner (DTMF) för de olika siffrorna.

Hur det är i dagens 3G & 4G-nät vet jag faktiskt inte. Men där kommunicerar du ju i första hand med en mobil basstation, och få med krypterad trafik. Bara snurrskivan lär nog kräva sin beskärda del av arbete.

Sedan ska du ju kunna ta emot samtal också. Öppna & stänga linjen, osv.

Känns spontant som att det blir en hel del jobb.
Senast redigerad av utforskaren 2019-02-02 kl. 01:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in